Saab-bilar registrerar i hemlighet
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
Bilarna har "svart låda" - utan att ägarna vet om det
Saab-bilar utrustas med "svart låda" utan att ägarna vet om det.
Lådan registrerar bland annat hastighet, gaspådrag, blinkeranvändning och rattens användning, uppger Rapport.
Saab bekräftar uppgiften men säger att det handlar om en känslig fråga.
Lådan finns i anslutning till bilens airbag. När den löses ut sparar "svarta lådan" de senaste sju sekundernas data, som kan användas vid senare behov.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 07,00.html
(allt är citat från AB)
Bilarna har "svart låda" - utan att ägarna vet om det
Saab-bilar utrustas med "svart låda" utan att ägarna vet om det.
Lådan registrerar bland annat hastighet, gaspådrag, blinkeranvändning och rattens användning, uppger Rapport.
Saab bekräftar uppgiften men säger att det handlar om en känslig fråga.
Lådan finns i anslutning till bilens airbag. När den löses ut sparar "svarta lådan" de senaste sju sekundernas data, som kan användas vid senare behov.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 07,00.html
(allt är citat från AB)
Vad skulle man då ha för nytta av körkortet? Ja e trött på alla som pajar allt de roliga :-(Zeb skrev:Tänk er en ljuv framtid där försäkringsbolagen vägrar att försäkra bilen om man inte låter installera en liknande "svart låda" så att dom vid en eventuell olycka ska kunna ta reda på om bilen har framförts i olaglig hastighet.
"If you are not living on the edge, you are taking up too much space" - No Fear
-
- Legend!
Det är inte körkortet jag oroar mig mest för. Försäkringsbolaget har ju rätt att neka mig ersättning om det visar sig att jag körde för fort i samband med att jag skrotade min helförsäkrade bil och då är frågan om man hårdrar det om dom kan neka ersättning om det gick i 91km/h 5 sekunder före att det smällde? På 90-väg såklart
-
- Legend!
- Kontakt:
jasså?? Och hur har du tänkt å köra då??? Kör du lagligt blir du inte av med det lille du....!Z3 Viktor skrev:Då är det ju ingen ide å ta körkort... man kommer ju bara bli av med detOm man kör för fort så är det ju bara å kolla några sekunder bakåt... fy!
----------------------
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Seat Ibiza Cupra 16v -98 (Såld)
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Du... TYST!Miss J skrev:jasså?? Och hur har du tänkt å köra då??? Kör du lagligt blir du inte av med det lille du....!Z3 Viktor skrev:Då är det ju ingen ide å ta körkort... man kommer ju bara bli av med detOm man kör för fort så är det ju bara å kolla några sekunder bakåt... fy!
Jag kan väl inte hjälpa att du inte har körtkort än...

Men vadå vad är det å vara rädd för??? dem lämnar ju inte ut uppgifterna till någon
Skulle du ljuga för försäkrings bolagen om dem frågade hur fort det gick när du krockade å du körde alldeles för fort. ex 160 på 90 väg 70 på 30 väg eller kanske renat av körde on när det var dålig sikt??
varför skall vi betala en massa dyra premier på våra bilar som andra gör åt genom att köra runt som idioter
Skulle du ljuga för försäkrings bolagen om dem frågade hur fort det gick när du krockade å du körde alldeles för fort. ex 160 på 90 väg 70 på 30 väg eller kanske renat av körde on när det var dålig sikt??
varför skall vi betala en massa dyra premier på våra bilar som andra gör åt genom att köra runt som idioter

Nu ska ni vara sams barn.Z3 Viktor skrev:Du... TYST!Miss J skrev:jasså?? Och hur har du tänkt å köra då??? Kör du lagligt blir du inte av med det lille du....!Z3 Viktor skrev:Då är det ju ingen ide å ta körkort... man kommer ju bara bli av med detOm man kör för fort så är det ju bara å kolla några sekunder bakåt... fy!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lägg dej inte i detta nuKarlsson skrev:Nu ska ni vara sams barn.Z3 Viktor skrev:Du... TYST!Miss J skrev: jasså?? Och hur har du tänkt å köra då??? Kör du lagligt blir du inte av med det lille du....!

nu är det jag å min lilla syster som bråkar... å det vill vi göra ifred!

Hrrmmm...ja e äldre än dig och vi bråkar inte alls...ja bråkar inte iallafall...bara vill inte att du ska köra olagligt....då kan det hända dumma saker ju!!! så...slutdiskuterat....Z3 Viktor skrev:Lägg dej inte i detta nuKarlsson skrev:Nu ska ni vara sams barn.Z3 Viktor skrev: Du... TYST!
Jag kan väl inte hjälpa att du inte har körtkort än...![]()
----------------------
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Jaja... jag ska köra lagligt...Miss J skrev:Hrrmmm...ja e äldre än dig och vi bråkar inte alls...ja bråkar inte iallafall...bara vill inte att du ska köra olagligt....då kan det hända dumma saker ju!!! så...slutdiskuterat....Z3 Viktor skrev:Lägg dej inte i detta nuKarlsson skrev: Nu ska ni vara sams barn.![]()

tills jag får mitt körkort...

Z3 Viktor skrev: Lägg dej inte i detta nu :)
nu är det jag å min lilla syster som bråkar... å det vill vi göra ifred! :roll:
Ja: MEN INTE HÄR!
Ett inlägg till o så kommer nån sträng moderator och låser tråden och det vore ju synd för de som vill disutera nåt vettigt.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Hehe inte har jag väl sagt nåt om 160? Den intressanta frågan är ju om försäkringsbolagen, om det nu skulle finnas tekniska möjligheter att mäta bilens hastighet väldigt exakt, skulle vägra betala ut ersättning vid en olycka som föregås av en hastighetsöverträdelse på 1km/h? om inte var drar dom gränsen? 5? 10? Hur långt innan olyckan sker får man ha kört för fort? Det här är ju bara ett hypotetiskt resonemang kring en möjlig framtid där försäkringsbolaget kräver att en hastighetsmätande box är inkopplad för att man ska kunna helförsäkra bilen.Anonymous skrev: