Mappat min bil idag

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Mappat min bil idag

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Har fixat så jag kan mappa bilen själv nu och va ute och testade lite idag. Går att åka på betydlig högra laddtryck nu när man kan anpassa tändkurvan lite bättre. Nu går den gött bortsätt från ett kasst tändstift som inte vill tända alla gånger. Det fick lite stryk när det blev ett litet missöde i tändmappen :-?

Ställde in -3 grader vid full last och 6000 varv. Skulle provköra och när jag kom till 6000 i bra fart så blev det tvärstopp. Hade jag inte haft bältet på mig hade jag flögit ut genom rutan. Det visade sig ha blivit en bugg i programmet som gjorde att den tände 254grader för tidigt. hehe... snacka om snetändning. Efter det så mådde inte tändstiften så bra.

På tisdag åker turbon av till en ny lycklig ägare. Sen får vi se vad man hittar för trevliga grejer till vintern. Men det ligger ju en styck ny motor och 6 smidda vevstakar i garaget å väntar. Får se vad det kan bli utav det. 2.7liters BiTurbo kanske??? Den som lever få se :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Ja vad ska man säga? Lycka till :wink:
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Lycka till :D låter som vi får se ett roligt monster nästa år
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Tack tack... det kan behövas för hur man än vrider och vänder på det så verkar det omöjligt att få plats med 2 aggregat. Men skam den som ger sig. :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Ingenting är omöjligt(ska läsas med Gundeman i tankarna :wink: ) Han med den röda Alpina e30 turbon,som var med i Bilsport, hade väl två turbosar? Då kan du ha det oxå. Glöm inte bygga oljekylare till bakaxlen som han hade oxå...
Marcus Marklund

www.millway.se
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Man måste åka ner på studiebesök snart... hmmm.. Detta kommer spåra ur Samuel!!! :lol: :lol: :lol:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Ju mer det spårar ur dessto roligare... :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Var det krångligr att arbeta med??

Är ruskigt sugen på ett sådant system
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Corsa Henke skrev:Var det krångligr att arbeta med??

Är ruskigt sugen på ett sådant system
Nä det va inte så krångligt. Det jobigaste va väl att koppla in det och hitta alla sladdar till givarna. Mappa är ju inte så svårt eftersom man inte börjar från noll utan bara förbättrar det befintliga. Klart du ska ha ett sånt system :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

vad kör du för system?
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Sticker ju om nåra veckor, det ekonomiska tillåter inte det nu. Får se om det finns att få tag i när man kommer hem.

Får kika ut och kolla hur det funkar ngn dag
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson (AudiSport) skrev:vad kör du för system?
PerfectPower SMT5i heter det.
Ser ut så här ungefär.

Bild
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Det ser ju proffsigt ut i alla fall! :lol:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Bmw Rille
Turbopostare!
Inlägg: 187
Blev medlem: 31 jan 2002 01:00
Ort: Nyhem!
Kontakt:

Inlägg av Bmw Rille »

Jo, rätt coolt faktiskt...
bmw - Zätatre äm kupä
[Richard Axell]
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

de kan ju inte vara så svårt, sänk tändingen max, bränslet upp till max och ta den slangen till wastegaten...eller de kanske inte är så bra. :D
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson (AudiSport) skrev:de kan ju inte vara så svårt, sänk tändingen max, bränslet upp till max och ta den slangen till wastegaten...eller de kanske inte är så bra. :D
Förstod att du va lite ironisk men seriöst så tappar man mer effekt på att backa tändningen än vad det går att öka laddtrycket. Sänkte jag mer än -4 så gick det knappt frammåt och då blir grenröret varmt också. Hög oktan hög tändning och lagom laddtryck är nog det bästa.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

DÅ körde du nog med för lågt bränsle o laddtryck :D . Minst två bar laddtryck har jag hört. Dahlbäcksgolfen har ju 3,5 säger dom...å den går ju bra, rakt fram iallafall.

optimalt är väl givetvis maxad tändning i förhållande till laddtrycket.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Spjuvern har väl 4.5bar i sin 240

Maxad tändning va i detta fallet -4 annars spikade det. Då gick den bättre med -2 och lägre laddtryck.

Bränsle behöver jag däremot mera.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Lotus Samuel skrev:Spjuvern har väl 4.5bar i sin 240

Maxad tändning va i detta fallet -4 annars spikade det. Då gick den bättre med -2 och lägre laddtryck.

Bränsle behöver jag däremot mera.
klar 4.5 bar är kanske att ta i.

Men jag är mest intresserad av den andra motorn. 2,7 liters...mm alpina?
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson (AudiSport) skrev: Men jag är mest intresserad av den andra motorn. 2,7 liters...mm alpina?
Nä alpina är det inte. Hört talas om Williams BMW? Fjolårets V10 som jag ska stroka ner till 2,7liter för att den ska varva lite mera. Eller inte :roll:
Lite hemligheter får man väl ha :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Skriv svar