Har fixat så jag kan mappa bilen själv nu och va ute och testade lite idag. Går att åka på betydlig högra laddtryck nu när man kan anpassa tändkurvan lite bättre. Nu går den gött bortsätt från ett kasst tändstift som inte vill tända alla gånger. Det fick lite stryk när det blev ett litet missöde i tändmappen
Ställde in -3 grader vid full last och 6000 varv. Skulle provköra och när jag kom till 6000 i bra fart så blev det tvärstopp. Hade jag inte haft bältet på mig hade jag flögit ut genom rutan. Det visade sig ha blivit en bugg i programmet som gjorde att den tände 254grader för tidigt. hehe... snacka om snetändning. Efter det så mådde inte tändstiften så bra.
På tisdag åker turbon av till en ny lycklig ägare. Sen får vi se vad man hittar för trevliga grejer till vintern. Men det ligger ju en styck ny motor och 6 smidda vevstakar i garaget å väntar. Får se vad det kan bli utav det. 2.7liters BiTurbo kanske??? Den som lever få se
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ingenting är omöjligt(ska läsas med Gundeman i tankarna ) Han med den röda Alpina e30 turbon,som var med i Bilsport, hade väl två turbosar? Då kan du ha det oxå. Glöm inte bygga oljekylare till bakaxlen som han hade oxå...
Corsa Henke skrev:Var det krångligr att arbeta med??
Är ruskigt sugen på ett sådant system
Nä det va inte så krångligt. Det jobigaste va väl att koppla in det och hitta alla sladdar till givarna. Mappa är ju inte så svårt eftersom man inte börjar från noll utan bara förbättrar det befintliga. Klart du ska ha ett sånt system
Karlsson (AudiSport) skrev:de kan ju inte vara så svårt, sänk tändingen max, bränslet upp till max och ta den slangen till wastegaten...eller de kanske inte är så bra.
Förstod att du va lite ironisk men seriöst så tappar man mer effekt på att backa tändningen än vad det går att öka laddtrycket. Sänkte jag mer än -4 så gick det knappt frammåt och då blir grenröret varmt också. Hög oktan hög tändning och lagom laddtryck är nog det bästa.
DÅ körde du nog med för lågt bränsle o laddtryck . Minst två bar laddtryck har jag hört. Dahlbäcksgolfen har ju 3,5 säger dom...å den går ju bra, rakt fram iallafall.
optimalt är väl givetvis maxad tändning i förhållande till laddtrycket.
Karlsson (AudiSport) skrev:
Men jag är mest intresserad av den andra motorn. 2,7 liters...mm alpina?
Nä alpina är det inte. Hört talas om Williams BMW? Fjolårets V10 som jag ska stroka ner till 2,7liter för att den ska varva lite mera. Eller inte
Lite hemligheter får man väl ha