Biltema, skräp eller superkvalité

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Är Biltema bara skit?

JA! Enbart smeck!
2
15%
Tycker att Biltema håller medelhög kvalité på sina prylar.
6
46%
Biltema är bäst i världen! Ska dom inte börja sälja mat snart?
5
38%

Antal röster: 13

Gäst

Biltema, skräp eller superkvalité

Inlägg av Gäst »

Vi har ju redan nosat på frågan om Biltemas kvalite. Liten omröstning bara och sen kan vi ju ge lite kommentarer i vanlig ordning.
Själv tycker jag att biltemas dyra verktyg håller väldigt hög klass i förhållande till pris. Klart att vet ju inte om jag skulle köpa typ en kamaxel där och sen sätta den i en BMW... Köpte oljefilter där men det va ju kasst, höll inte riktigt tätt. Däremot framhjulslager till tysken kostade 700:- på Biltema o 1400:- på BMW, inte så svårt o välja även om det skulle va skräp.
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Det är bara jag som är skyldig till ovanstående inlägg /Emil
Emil Tubbin
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag betalar heller lite extra och vet att det är kvalité, än köper billig skit bara för att det är billigt. Det kostar att ligga på topp! Alltför många gånger har snålheten bedragit klokheten...
Marcus Marklund

www.millway.se
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Håller med maccan. Ett ex som jag har råkat ut för mer än en gång är att man köper det billigaste som sedan går sönder pga dålig kvalitet. Då blir man sedan tvungen att köpa den dyra iallafall. Och det brukar inte va mest ekonomiskt.

Dom gångerna jag har köpt saker på biltema har jag blivit lika besviken varje gång. Skulle bygga kickpaneler en gång och behövde några raspar. Fanns ju förståss i biltema, ett kit med 3st för 39:- det duger denna gången tänkte jag. Sämre skit har jag då aldrig sett maken till. Det gick inte ens fila med dom. Det hade gått bättre att fila med en skruvmejsel och då överdriver jag inte ens. Köpte en mulitmeter i biltema. Den visade ju knappast rätt och höll bara i en vecka. Detta är bara ett fåtal grejer jag köpt som varit skit. Däremot relä och strömbrytare och sånt funkar väl bra men dom är ju inte mycket billigare än andra ställen.

Emil jag förstår hur du tänker med framhjulslagret men säg att man ska ha bilen några år till och det går sönder igen pga dålig kvalitet. Då är man genast uppe i 1400:- och har ändå ett lager med dålig kvalitet. (om det nu är sämre kvalitet)

Deras polermaskin som testades i bilsport gick inte att polera med. Hur kul är det att köpa en sån på postorder i tron om att man gjort en bra affär??

Vet ej hur bra deras vertyg är. Typ blocknycklar å sånt. Men går verktyget sönder när man tar i som bäst och det är lite trångt så är det inte skönt. Akuten tar ju 250:- innan dom ens släpper in en. Sen med sjukskrivning och förlorad arbetsinkomst osv ... tänkt vilken fin verktygssats man kunde fått då :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Precis! Men saker man inte andvänder så ofta, tex en värmepistol, kan man köpa. Håller en sådan i ,låt oss säga 3år, så har den ju betalt sig och man kan då köpa en ny... Och köpa nya verktyg är ju alltid kul. Det är förresten ingen som har en stor gargage-domkraft att sälja till mig, okristligt billigt?
Marcus Marklund

www.millway.se
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag håller med föregående talare! Det lönar sig oftast att köpa kvalité grejor. Irritationen över att skiten pajar är bara det värt ett par kronor.

MEN, biltema har en liten blå hylsnyckelsats. Storlek 13 ner till 4. Mycket trevlig. Det är ju inte så stora krafter i dessa små nycklar så det verkar hålla. Vi har haft vår i många år. :o
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Dom har ju 10 års garanti på dyra verktyg, det är ju bra, bara att byta när det pajar... om det pajar...
Köpte ett lyse till cykeln, lampan höll 0.4sek. Fanns inga reservlampor att köpa. bra...
Emil Tubbin
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jo men det lyste starkt och bra så länge det lyste... :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

323poweremil skrev:Dom har ju 10 års garanti på dyra verktyg, det är ju bra, bara att byta när det pajar... om det pajar...
Köpte ett lyse till cykeln, lampan höll 0.4sek. Fanns inga reservlampor att köpa. bra...
det dä rmed garanti behöver man ju inte tro på.... jag har en kamasa hylsnyckel sats och jag har dragit sönder 3 hylsor när jag användt dom som man ska... kamasa har livstids garanti... men dom säger att jag andvänt hylsorna fel eller slagit på dom så det är mitt fel att dom gått sönder :evil: :evil: '

jag köte en gul styling stryp på biltema för 10kr... den var det bra kvalite på..... :roll:
Robert Gustafsson
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

BOB skrev:det dä rmed garanti behöver man ju inte tro på.... jag har en kamasa hylsnyckel sats och jag har dragit sönder 3 hylsor när jag användt dom som man ska... kamasa har livstids garanti... men dom säger att jag andvänt hylsorna fel eller slagit på dom så det är mitt fel att dom gått sönder :evil: :evil: '

jag köte en gul styling stryp på biltema för 10kr... den var det bra kvalite på..... :roll:
Jag drog sönder Kamasas lilla spärrskaft med ett två meter långt rör :roll: konstigt :wink:
Det var bara att hämta ut en ny, jag bytte inte ens i samma butik.

Bildelar har jag slutat att handla på Biltema. Det enda jag köpt på sisstone är ett drag till 900:an, det var halva priset mot något annat pirat.
Annars handlar jag allt på Bildelen(AD-center) för vi har så bra rabatter att det nästan blir billigare än Biltema ibland. Köpte nyligen ett bakhjulslager (SKF) för 1018:-, liknande skulle kosta 1000:- på Biltema.
Kom precis hem med två sachsdämpare för 915:- (från Bildelen)
och en Kilensänkningssatts för 1063:-, det tycker jag är vettiga priser.
Köper numera allt där utan att titta på några andras priser (när det gäller slitdelar, ej tillbehör)

Min verktygsatts från Biltema är jag mer än nöjd med!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

fuskigt.... jag har försökt 2ggr men dom säger att jag har gjort fel... men jag har gjort precis som man ska... om man inte ska ha dom som prydnad...
Robert Gustafsson
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

BOB skrev:fuskigt.... jag har försökt 2ggr men dom säger att jag har gjort fel... men jag har gjort precis som man ska... om man inte ska ha dom som prydnad...
Jag bytte på dåvarande Odal, nu Granngården, eftersom jag trodde att farsan hade köpt den där. Dessutom utan kvitto. Förklarade bara att den hade gått sönder och att jag inte hittade kvittot. Ja,ha sa dom, och tog en ny ur hyllan. Det är ju bara för dom att skicka in den gamla och få en ny.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

tycker det är hyfsad kvalite på sakerna å så är det ju 10 års garanti på de lite dyrare vektygen
Det är ju bara åka o byta saker som jag inte är nöjd med!

i lumpen hade vi biltema verktyg när vi mekade med hkp:na
Bild

Å flyga gick det ju med dem!!!
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

tycker det är hyfsad kvalite på sakerna å så är det ju 10 års garanti på de lite dyrare vektygen
Det är ju bara åka o byta saker som jag inte är nöjd med!

i lumpen hade vi biltema verktyg när vi mekade med hkp:na
Bild

Å flyga gick det ju med dem!!!
JC
Normal postare

Inlägg av JC »

Som så mycket annat är ju även det här med bildelar relativt. I somras bytte jag styrleder och en spindelled på 240:in.

Kostnad på Mekonomen: styrled: 214 :- spindelled: 384 :-
Kostnad på Biltema: styrled: 69:- spindelled: 139 :-

Vad det kostar hos volvo orkade jag inte kolla ens. Det var ett lätt val, med ont om pengar, och en bil som jag inte har kvar så länge till vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt.
Har man en dyrare bil tycker jag det är fullt förståeligt om man köper "bättre" delar.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Just till 240 och 740 kan man gott kolla på Volvo. De har ju "Nice Price" på sådana gamla bilar. Det blir väl inte billigare än Biltema men kanske billigare än Mekonomen. Och då blir det en originaldel...
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Vissa delar går inte att få tag på överallt. Skulle köpa drivknutsdamasker till Omegan, fanns inte på Biltema. Kollade med Micro, nej inte där heller. AB Bildelar då? De är ju proffsiga. Nej, inga damasker.
Märkligt, det är ju bara en Opel, ingen Aston Martin.
Även en ren slitdel som bromsklossar finns inte på lågprisvaruhusen. Det fick bli Opel original sist jag bytte, 978 kr för frambeläggen. Hej och hå.

Jag undviker i möjligaste mån att handla reservdelar på Micro och Biltema, utom till vinterbilen. Däremot har jag köpt en hylsnyckelsats med 10 års garanti på Biltema, den funkar bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Biltemas sortiment vad det gäller bildelar har blivit drastiskt försämrat på senaste tiden. Det går inte ens att ta för givet att dom har delar till en 240.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Biltema blir mer lik Rusta tycker jag. :roll:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Karlsson skrev:Däremot har jag köpt en hylsnyckelsats med 10 års garanti på Biltema, den funkar bra.
Jag stod och höll i en sådan nu i veckan... Var lite sugen... Den är prisvärd då alltså, eller ska man betala det dubbla för en Kamasa-sats?
Marcus Marklund

www.millway.se
Skriv svar