Räserbilen! Byggt hjulhus!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Som vanligt funderar jag mer än jag bygger... hade jag varit lika flitig på att bygga som drömma hade jag vunnit SO redan.. Men iaf..
Grejer är på väg till bilen, nya dämpare och fjädrar bak + nya framdämpare från tyskland och en laddning uniballs och svetsändar i cromoly.
Som jag mätat nu så kan jag ha ca 700mm långa stegar utan att hacka sönder golvet totalt. Rekomenderad steglängd är 32-33 tum, vilket blir ca 810-830mm. Anledningen till detta är att ju längre stegar man har desto mer lyfter bilen fram, vilket man vill.
Min tanke var då, om man nu ska göra dom drygt 800 långa, att kapa bort lite golv, förstärka insida tröskel och utsida ramben och sätta ett rundrör där mellan, typ 42x3mm eller liknande lämpligt grovt (det ska ju inte bli bananformat vid första provturen) som då fästet till stegen sitter i. Ska ju aldrig mer in ett baksäte så lite högre golv en bit gör absolut ingenting.
Tankar kring detta? Något ni kloka tror håller/funkar?
Grejer är på väg till bilen, nya dämpare och fjädrar bak + nya framdämpare från tyskland och en laddning uniballs och svetsändar i cromoly.
Som jag mätat nu så kan jag ha ca 700mm långa stegar utan att hacka sönder golvet totalt. Rekomenderad steglängd är 32-33 tum, vilket blir ca 810-830mm. Anledningen till detta är att ju längre stegar man har desto mer lyfter bilen fram, vilket man vill.
Min tanke var då, om man nu ska göra dom drygt 800 långa, att kapa bort lite golv, förstärka insida tröskel och utsida ramben och sätta ett rundrör där mellan, typ 42x3mm eller liknande lämpligt grovt (det ska ju inte bli bananformat vid första provturen) som då fästet till stegen sitter i. Ska ju aldrig mer in ett baksäte så lite högre golv en bit gör absolut ingenting.
Tankar kring detta? Något ni kloka tror håller/funkar?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle hålla, men jag är inte direkt särskilt påläst på vad och hur stora krafter som är involverade. Om man är osäker kan man ju fästa upp den i golvet halvvägs med...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Halvvägs? Du tänkte staga det tvärgående röret upp i golvet?
Jag vet hur det här slutar... Snart kapar jag bort allt mellan ramben och trösklar och bygger snåltarmsrörram med alugolv... "jag ska bara..."
Jag vet hur det här slutar... Snart kapar jag bort allt mellan ramben och trösklar och bygger snåltarmsrörram med alugolv... "jag ska bara..."
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
...det var bara ett förslag...
Hur långt skulle röret bli?
Hur långt skulle röret bli?
Simon Johansson
Ingen dum idé alls!
Typ från ena änden till den andra, vill du ha ett mer exakt svar?
Typ från ena änden till den andra, vill du ha ett mer exakt svar?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Ungefär en snörlängd, alltså.
Vad brukar man vilja ha för vinklar på stegarna?
Vad brukar man vilja ha för vinklar på stegarna?
Simon Johansson
Precis! Varken mer eller mindre.
Jadu, det är en inställningsfråga, kommer ha flera hål i främre fästet för att kunna testa mig fram vad som funkar bäst. Det beror nog helt på underlaget.
Kollade igenom byggtråden om norrlands asconan för att se hur dom gjorde fästena. Där sitter det ett tvärgående rör, ett 42x3mm sömnlöst som resten av chassiet, som båda stegarna sitter i, utan någon förstärkning. Även där flera hål i fästena för att justera stegarna, fästet omsluter röret helt, precis som jag fått tips om att göra även bak runt axeln
Jadu, det är en inställningsfråga, kommer ha flera hål i främre fästet för att kunna testa mig fram vad som funkar bäst. Det beror nog helt på underlaget.
Kollade igenom byggtråden om norrlands asconan för att se hur dom gjorde fästena. Där sitter det ett tvärgående rör, ett 42x3mm sömnlöst som resten av chassiet, som båda stegarna sitter i, utan någon förstärkning. Även där flera hål i fästena för att justera stegarna, fästet omsluter röret helt, precis som jag fått tips om att göra även bak runt axeln
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Hyfsad tankevurpa jag gjorde igår... Polletten trilla ner ur sågspånshuset när jag lagt mig... Tar ju liksom bort bladfjädrarna bland annat för att inte ha något på utsidan rambenen så slicksen ryms. Således vore det ofantligt dumt att sätta stegarna där.
Man kan ju inte vara bäst jämt (Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst, men jag försöker iaf)
Man kan ju inte vara bäst jämt (Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst, men jag försöker iaf)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Det är ju faktiskt en rätt god poäng du har där. Då var det ett alternativ mindre, och ytterligare ett steg närmare den slutgiltiga lösningen.
Simon Johansson
Mjo, så det blir en lämplig låda som ansluter till tunneln istället.
Fick bild på mina utskurna fästen, dom ska snyggas till och hålborras, dom är kanske lite väl klumpiga i sin grundform då dom är 5mm tjocka... Men det ska ju hålla också
Fick bild på mina utskurna fästen, dom ska snyggas till och hålborras, dom är kanske lite väl klumpiga i sin grundform då dom är 5mm tjocka... Men det ska ju hålla också
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76