Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Det här med ythärdningar på svänghjulet trodde jag var lite av en myt.
Icke alls.
Här har vi tagit några tiondelar i svarven men det bara glider över vissa partier. Helt otroligt.
Visst kunde vi ta ett jätteskär och rensa men planen just nu är att slipa bort härdningarna och svara till det efteråt.
Icke alls.
Här har vi tagit några tiondelar i svarven men det bara glider över vissa partier. Helt otroligt.
Visst kunde vi ta ett jätteskär och rensa men planen just nu är att slipa bort härdningarna och svara till det efteråt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Oj! Trist att se, men ändå intressant att se det så tydligt.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Riktigt surt förstår jag!
Har skickat ett PM!
Har skickat ett PM!
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Håller fortfarande på att rensa det lättade svänghjulet.
Tog beslutet att använda originalsvänghjulet till slut. Kanske kan få tyst på växellådan hoppas jag.
Det betydde dock att jag blev tvungen att borra upp gängorna till M8.
Tänkte borra dem i en pelarborr, för borren borde ju centrera sig själv i redan borrade hål tänkte jag, och be Ivan gänga upp dem. Avskyr att gänga i hål med botten.
Hmmm, sade Ivan och såg bister ut. Han tycker inte om att fuska.
Det blev en svarvad adapter och så upp med delningsapparaten i fräsen.
Efter det mätte vi upp måttet mellan pressplattan och svänghjulet. 3,05 mm var det.
Eftersom plattan hade mest tryck vid 1,6 mm inspänning så borde ju brickorna vara 1,45 mm tjocka.
Vanliga M8 brickor är 1,5 mm.
Fast när jag tittade förbi Ivan en stund senare hade han gjort det här.
Den brickan är 1,45 mm.
Djupet på hålen var ca 30 mm. Vi hade bultar som var 22 mm och 30 mm.
Ivan kapade till några som blev 25 mm.
Ibland leker livet.
Nu är i alla fall kopplingen på plats tillsammans med en fruktansvärt ovillig växellåda.
Det tog mig 4 timmar att få in den de där sista 50 mm.
Tog beslutet att använda originalsvänghjulet till slut. Kanske kan få tyst på växellådan hoppas jag.
Det betydde dock att jag blev tvungen att borra upp gängorna till M8.
Tänkte borra dem i en pelarborr, för borren borde ju centrera sig själv i redan borrade hål tänkte jag, och be Ivan gänga upp dem. Avskyr att gänga i hål med botten.
Hmmm, sade Ivan och såg bister ut. Han tycker inte om att fuska.
Det blev en svarvad adapter och så upp med delningsapparaten i fräsen.
Efter det mätte vi upp måttet mellan pressplattan och svänghjulet. 3,05 mm var det.
Eftersom plattan hade mest tryck vid 1,6 mm inspänning så borde ju brickorna vara 1,45 mm tjocka.
Vanliga M8 brickor är 1,5 mm.
Fast när jag tittade förbi Ivan en stund senare hade han gjort det här.
Den brickan är 1,45 mm.
Djupet på hålen var ca 30 mm. Vi hade bultar som var 22 mm och 30 mm.
Ivan kapade till några som blev 25 mm.
Ibland leker livet.
Nu är i alla fall kopplingen på plats tillsammans med en fruktansvärt ovillig växellåda.
Det tog mig 4 timmar att få in den de där sista 50 mm.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Härligt och se Fredrik!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Och nu har bilen nya kedjor. Kamkedja och balansaxelkedja bytt.
Det var som vanligt inte jättesvårt utan mest en massa jobb.
Jag hade skrivit ut två guider från nätet samt lånat dotterns iPad och hade ett mek-klipp på Youtube tillhands.
Fick några bra tips därifrån även om det var på Holländska.
Nu är det bara resten kvar.
Just det. Både kedjorna och alla styrningarna var som nytt.
Det kanske var onödigt arbete alltså.....
Jaja, nu kan jag sova gott.
Kommer iofs sova ännu godare när jag provstartat bilen.
Det var som vanligt inte jättesvårt utan mest en massa jobb.
Jag hade skrivit ut två guider från nätet samt lånat dotterns iPad och hade ett mek-klipp på Youtube tillhands.
Fick några bra tips därifrån även om det var på Holländska.
Nu är det bara resten kvar.
Just det. Både kedjorna och alla styrningarna var som nytt.
Det kanske var onödigt arbete alltså.....
Jaja, nu kan jag sova gott.
Kommer iofs sova ännu godare när jag provstartat bilen.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Balansaxelkedja, så det sitter en roterande dödvikt i motorn... Då blir det väl segare gassvar?
Men du har kanske tillräckligt tryck i motorn så du kan kosta på dig sådant
Men det verkar som att du kommerhinna få ihop allt till sommaren, trevligt!
Men du har kanske tillräckligt tryck i motorn så du kan kosta på dig sådant
Men det verkar som att du kommerhinna få ihop allt till sommaren, trevligt!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Jo så är det. En massa dödvikt.
Men så går den silkeslent också.
Det hade varit kul att ta bort balansaxlarna men det går inte att få bort dem fysiskt om inte motorn är ur bilen.
Å dit har jag inte kommit ännu.
Men så går den silkeslent också.
Det hade varit kul att ta bort balansaxlarna men det går inte att få bort dem fysiskt om inte motorn är ur bilen.
Å dit har jag inte kommit ännu.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
det kan väl inte vara så svart ska vi ta det imonkväll?OneYet skrev:
Det hade varit kul att ta bort balansaxlarna men det går inte att få bort dem fysiskt om inte motorn är ur bilen.
Å dit har jag inte kommit ännu.
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
"....går inte att få bort dem fysiskt om inte motorn är ur bilen. Å dit har jag inte kommit ännu."
Hmm.. Intressant.... Här är nog inga problem att få hjälp Så tankarna finns att plocka ut motorn framöver,... för optimerade nya stakar, kolvar, kammar, topp, större kompressor... och åka på bakhjulen?
Gott att se att du alltid är tidigt ute med meket, för få det klart i tid till säsongen. Gott jobbat!
Hmm.. Intressant.... Här är nog inga problem att få hjälp Så tankarna finns att plocka ut motorn framöver,... för optimerade nya stakar, kolvar, kammar, topp, större kompressor... och åka på bakhjulen?
Gott att se att du alltid är tidigt ute med meket, för få det klart i tid till säsongen. Gott jobbat!
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Clam på och uppstart gjord.
Allt fungerade. Körde iofs bara i 15 sekunder, kan inte öppna garagedörrarna, men alla lampor slocknade och inget rasslade mer än vanligt.
Allt fungerade. Körde iofs bara i 15 sekunder, kan inte öppna garagedörrarna, men alla lampor slocknade och inget rasslade mer än vanligt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Härligt ! Bra jobbat, bara att invänta Vårsolen & torra vägar
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Premiärtur!
Allt fungerade.
Trög koppling som tar längre ned än vanligt var nya erfarenheter.
Växellådsljudet maskerades av originalsvänghjulet.
Det finns där men låter mycket lägre än förut. Skönt.
Allt fungerade.
Trög koppling som tar längre ned än vanligt var nya erfarenheter.
Växellådsljudet maskerades av originalsvänghjulet.
Det finns där men låter mycket lägre än förut. Skönt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Häpp. Hösten kom plötsligt i år.
Besiktigade i förrgår med rena papper.
Dags att skriva upp vinterns attgöralista.
Om jag inte skiver upp det så kommer jag alltid på en massa jag skulle ha gjort någon gång i Maj ungefär.
Förra säsongen mekade jag ju en massa så nu får det bli lite lugnare.
1. Polera bilen. (skriver jag varje år....)
2. Smörja in sätena med läderskyddsgrej.
3. Sätta fast nytt liggunderlag på ryggstöden. (Allt stoppning är borta nu)
4. Fixa backljuset. (Igen)
5. Smörja kopplingspedalen som knirrar.
6. Lacka om finfälgarna.
7. Fixa glappet i halvljusautomatiken.
8. Byta drivrem.
Hmmm, känns som om jag har glömt något. Jag får återkomma till det.
Idag får det nog bli en tur i det fina vädret.
Besiktigade i förrgår med rena papper.
Dags att skriva upp vinterns attgöralista.
Om jag inte skiver upp det så kommer jag alltid på en massa jag skulle ha gjort någon gång i Maj ungefär.
Förra säsongen mekade jag ju en massa så nu får det bli lite lugnare.
1. Polera bilen. (skriver jag varje år....)
2. Smörja in sätena med läderskyddsgrej.
3. Sätta fast nytt liggunderlag på ryggstöden. (Allt stoppning är borta nu)
4. Fixa backljuset. (Igen)
5. Smörja kopplingspedalen som knirrar.
6. Lacka om finfälgarna.
7. Fixa glappet i halvljusautomatiken.
8. Byta drivrem.
Hmmm, känns som om jag har glömt något. Jag får återkomma till det.
Idag får det nog bli en tur i det fina vädret.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Vinterns jobb låter ju ändå överkomligt!
På Lincolnen borde jag bygga helt nytt avgassystem och montera insprutning så man slipper den slitna förgasaren. Och så borde det ju monteras kompressor för att kompensera för den låga kompressionen...
På Lincolnen borde jag bygga helt nytt avgassystem och montera insprutning så man slipper den slitna förgasaren. Och så borde det ju monteras kompressor för att kompensera för den låga kompressionen...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Visst låter det som en acceptabel nivå!
Nu har jag bytt drivrem. Oj vad mycket svårare det var att få på den nya jämfört med den gamla.
Tyst blev det med. Och en provtur.
Bilen är ganska pigg alltså.
Ibland glömmer man det.
Nu har jag bytt drivrem. Oj vad mycket svårare det var att få på den nya jämfört med den gamla.
Tyst blev det med. Och en provtur.
Bilen är ganska pigg alltså.
Ibland glömmer man det.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Låter som en lagom lista. Kul att du passar på att ta provtur emellan meken. Tack för en provkörning härom veckan och den gick mycket bra. Men kanske skall ta bort taket nästa gång, så man kommer i och ur
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Låter som lite härligt myspyssel Så det är såhär det är när man har pålitlig hobbybil alltså...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Kompressoridén låter ju intressant. Visst är det så att med lågt komp kan du kräma på massor med laddtryck?Mats J skrev:Vinterns jobb låter ju ändå överkomligt!
På Lincolnen borde jag bygga helt nytt avgassystem och montera insprutning så man slipper den slitna förgasaren. Och så borde det ju monteras kompressor för att kompensera för den låga kompressionen...
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Häpp. Vintern är ju här.
Brukar vara lite seg att börja så att nån gång i mellandagarna börjar tummen komma fram ur sitt gömställe.
Nu är det ju snart februari.....
En sak har jag i alla fall gjort den här veckan.
1. Polera bilen. (Halvklart)
2. Smörja in sätena med läderskyddsgrej.
3. Sätta fast nytt liggunderlag på ryggstöden. (Ny stoppning fixad, fast den ligger utanför bilen just nu)
4. Fixa backljuset. (Fixat. Åtminstone funkar det just nu igen. Smörjde upp och knackade ihop en glappande kontakt)
5. Smörja kopplingspedalen som knirrar.
6. Lacka om finfälgarna.
7. Fixa glappet i halvljusautomatiken.
8. Byta drivrem. (Fixat i höstas)
Om två veckor åker jag till Sierra Leone ett par veckor och då lär det ju inte bli mycket mekat på bilen.
Då får ni be för mig. Det kan hända mycket intressant där.
Brukar vara lite seg att börja så att nån gång i mellandagarna börjar tummen komma fram ur sitt gömställe.
Nu är det ju snart februari.....
En sak har jag i alla fall gjort den här veckan.
1. Polera bilen. (Halvklart)
2. Smörja in sätena med läderskyddsgrej.
3. Sätta fast nytt liggunderlag på ryggstöden. (Ny stoppning fixad, fast den ligger utanför bilen just nu)
4. Fixa backljuset. (Fixat. Åtminstone funkar det just nu igen. Smörjde upp och knackade ihop en glappande kontakt)
5. Smörja kopplingspedalen som knirrar.
6. Lacka om finfälgarna.
7. Fixa glappet i halvljusautomatiken.
8. Byta drivrem. (Fixat i höstas)
Om två veckor åker jag till Sierra Leone ett par veckor och då lär det ju inte bli mycket mekat på bilen.
Då får ni be för mig. Det kan hända mycket intressant där.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster