Ford Customline -54
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Styrelseledamot
Re: Ford Customline -54
Trevligt med najs garage!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16

Jo, den börjar bli grundligt nerriven nu åtminstone... Tanken är ramlyft, det blir ju inget med den här säsongen ändå

Bra garage är riktigt kul, nu är det ju en social bit tillagd på allt mekande också...
Senast redigerad av 2 Kezo, redigerad totalt 10 gång.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
Grattis till Nytt Mekar garage! Ock till nya mekar vänner som kan ge ny & givande insperation 

Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Ja, och nu måste man ju visa att man faktiskt gör något också

Det börjar bli mycket delar liggandes i hyllorna nu... Och ett par pallar... Hon är ju inte så stor trots allt!

Och som jag misstänkte så fanns originaltrösklarna kvar under allt. De har ju "bytt" trösklar en gång, och i framkanten där så var rostlagningens rostlagning rostlagad. Glömde dock ta en bild på den tröskelbiten...

Det börjar bli mycket delar liggandes i hyllorna nu... Och ett par pallar... Hon är ju inte så stor trots allt!

Och som jag misstänkte så fanns originaltrösklarna kvar under allt. De har ju "bytt" trösklar en gång, och i framkanten där så var rostlagningens rostlagning rostlagad. Glömde dock ta en bild på den tröskelbiten...
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Pga jobb, lägenhet och flickvän som flyttat hit osv så har jag mest gjort smågrejer som inte syns och inte är värda att ta bild på.
Däremot jag ska snart börja ta tag i det största jobbet, byta trösklarna. Och eftersom jag ska byta både inner- & yttertrösklarna så k'änns det som om det är en smart grej att förstärka upp karossen lite först. Så, ärade panel, funkar det så här eller är det overkill/underkill? Materialet kommer vara 25x25 fyrkantsprofil.

Det jag inte kladdat dit är en tvärslåa mellan B-stolparna för att förhindra att det bänder sig utåt/inåt.
Däremot jag ska snart börja ta tag i det största jobbet, byta trösklarna. Och eftersom jag ska byta både inner- & yttertrösklarna så k'änns det som om det är en smart grej att förstärka upp karossen lite först. Så, ärade panel, funkar det så här eller är det overkill/underkill? Materialet kommer vara 25x25 fyrkantsprofil.

Det jag inte kladdat dit är en tvärslåa mellan B-stolparna för att förhindra att det bänder sig utåt/inåt.
Simon Johansson
Jag tycker det ser ut som när experterna på Rejsa.nu skall bygga räserbur.
Är du säker på att du inte skall bygga en sådan?
Sorry, har aldrig hållt på med sådant här så det här är nog det vettigaste du kan få ur mig.
Är du säker på att du inte skall bygga en sådan?
Sorry, har aldrig hållt på med sådant här så det här är nog det vettigaste du kan få ur mig.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Lite bockade plåtbitar beställda... När de dyker upp har jag dock ingen aning om
Annars så har jag rensat bort en bakaxel från åbäket. Och nån dåre hade svetsat fast främre sprinten till bladfjädern så den fick jag såga av... Och bilder då? Nä, dom glömde jag ta
Men hursom, nu känns det som det börjar lossna lite och hända saker 

Annars så har jag rensat bort en bakaxel från åbäket. Och nån dåre hade svetsat fast främre sprinten till bladfjädern så den fick jag såga av... Och bilder då? Nä, dom glömde jag ta

Simon Johansson
Nu när jag offrat fler timmar än jag hoppas på en rostig Manta kan jag säga att jag är inte avis, men kämpa på, det kommer bli bra när det är klart 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Då ska vi se vad den här veckan har gett för resultat!

Utan bakaxel...

Ser inte så bra ut det här...

Ouch.

Så jag kom på andra tankar... Så tanken är renskrapad, avfettad, avborstad, avfettad igen och baddad i rostätare. Och jag har inte hittat några hål, så den måste vara bytt nån gång

Utan bakaxel...

Ser inte så bra ut det här...

Ouch.

Så jag kom på andra tankar... Så tanken är renskrapad, avfettad, avborstad, avfettad igen och baddad i rostätare. Och jag har inte hittat några hål, så den måste vara bytt nån gång

Simon Johansson
Näst sista bilden, vad var det?
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Det är inuti bakaxelröret... Och spetsen på en huggmejsel.
Simon Johansson
Intressant...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Men är det verkligen huggmejsel i bakaxeln på den årsmodellen?Kezo skrev:Det är inuti bakaxelröret... Och spetsen på en huggmejsel.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Den finns inte med i reservdelslistan, så jag misstänker den är eftermonterad.
Jag kommer troligtvis göra ett rätt stort avsteg från original, i bagagen. Nämligen montera en tank från en Mustang, då den har dubbel funktion som golv. Och jag misstänker det kommer spara in rätt många timmar åt mig...
Jag kommer troligtvis göra ett rätt stort avsteg från original, i bagagen. Nämligen montera en tank från en Mustang, då den har dubbel funktion som golv. Och jag misstänker det kommer spara in rätt många timmar åt mig...
Simon Johansson

Första rosthålet lagat... TIG-svetsat, såklart, då vi inte har nån trådsvets i garaget. Jag försökte samtidigt klura ut vad sjutton alla knappar på svetsen är till för så kvalitén är lite ojämn.
Simon Johansson
-
- Deluxpostare!
Det är ju alltid en konst att svetsa bilplåt, det blir oftast som snyggast innan det bränner igenom!
Svårast framförallt att svetsa stora ytor som syns, utan dom slår sig..!! Lycka till med resten!
Svårast framförallt att svetsa stora ytor som syns, utan dom slår sig..!! Lycka till med resten!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Den ser ju inte så dålig ut i skuffen
Ptja, skuffen är rätt dålig...

Här är ena sidan... Har kapat bort lite dubbelplåtar som inte bör finnas, och det fanns inte mycket kvar under dom...

Och andra sidan där jag kapat bort mer av vad som ska bort...

...och ett par plåtbitar som ska ersätta ett av hålen.

Och garagepolar'n bränner på med plasman i jakt på ett par nya motorfästen till hans lilla röda räser. Den lilla maskinen var nog ett av 2015's bästa inköp.

Här är ena sidan... Har kapat bort lite dubbelplåtar som inte bör finnas, och det fanns inte mycket kvar under dom...

Och andra sidan där jag kapat bort mer av vad som ska bort...

...och ett par plåtbitar som ska ersätta ett av hålen.

Och garagepolar'n bränner på med plasman i jakt på ett par nya motorfästen till hans lilla röda räser. Den lilla maskinen var nog ett av 2015's bästa inköp.
Senast redigerad av 2 Kezo, redigerad totalt 10 gång.
Simon Johansson

Helt still står det inte... Har även gjort en del av plåtarna som går bakåt härifrån. Nu ska de bara på plats med.
Simon Johansson

Det går inte fort, men en plåt till är nästan på plats... Balken måttade jag troligtvis lite fel på när jag bockade den så jag får notcha lite vid ramen för att få in ett gummi emellan...
Simon Johansson