Westfalia + Kemppi = Kärlek?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
Westfalia + Kemppi = Kärlek?
"Det sa bara klick!"
Inte mellan Kungen och Silvia utan inne i låset till min avtagbara dragkrok. Nyckeln gick av.
Bilen i fråga är min veteran/is/köraskräptilltippenbil, BMW 320 Touring -99. Välvårdad med andra ord.
Alternativen är därmed följande:
1. Vinkelslipa av kroken. (dåligt, då det är den enda bilen jag har med dragkrok)
2. Försöka få tag i en nyckel från Westfalia.
3. Värma upp Kemppin och svetsa fast hela fadderullan.
Alternativ 1 och 3 kräver någon typ av besiktning.
Om jag svetsar fast kroken och åker in till bilprovningen, vad händer då? Får man en rak höger? En extra räkning? Eller bockar de bara i sin lilla apparat att det numera är en fast dragkrok och så pratar vi inte mer om det.
Inte mellan Kungen och Silvia utan inne i låset till min avtagbara dragkrok. Nyckeln gick av.
Bilen i fråga är min veteran/is/köraskräptilltippenbil, BMW 320 Touring -99. Välvårdad med andra ord.
Alternativen är därmed följande:
1. Vinkelslipa av kroken. (dåligt, då det är den enda bilen jag har med dragkrok)
2. Försöka få tag i en nyckel från Westfalia.
3. Värma upp Kemppin och svetsa fast hela fadderullan.
Alternativ 1 och 3 kräver någon typ av besiktning.
Om jag svetsar fast kroken och åker in till bilprovningen, vad händer då? Får man en rak höger? En extra räkning? Eller bockar de bara i sin lilla apparat att det numera är en fast dragkrok och så pratar vi inte mer om det.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Deluxpostare!
Re: Westfalia + Kemppi = Kärlek?
Tråkigt!
Jag hade liknande bekymmer med min dragkrok på bilen. Frågade då om man fick svetsa fast den, då sa dom att man kunde få instruktioner
från tillverkaren om hur & var man skulle svetsa. Och sen var man tyvärr tvungen att besikta om dragkroken för fast montering.
Jag hade liknande bekymmer med min dragkrok på bilen. Frågade då om man fick svetsa fast den, då sa dom att man kunde få instruktioner
från tillverkaren om hur & var man skulle svetsa. Och sen var man tyvärr tvungen att besikta om dragkroken för fast montering.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Styrelseledamot
Aj aj segt.
Men hur pillar du ut nyckeln? något bra knep?
Svetsa trodde jag verkligen inte att man fick göra, men där ser man Robert!
Men hur pillar du ut nyckeln? något bra knep?
Svetsa trodde jag verkligen inte att man fick göra, men där ser man Robert!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
behöver du nyckel? är inte det bara för att låsa kroken så att den inte blir snodd?
-
- Legend!
- Kontakt:
Kroken sitter på bilen nu. Pillade ur nyckelnresterna med en liten skruvmejsel så den har jag kvar.
Ändrade de inte reglerna för omreggning med krok?
Ändrade de inte reglerna för omreggning med krok?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Deluxpostare!
http://slrk.egetforum.se/svetsa-lostagb ... t3755.html
Här blåser det ikväll, så man får hålla i hatten
Här blåser det ikväll, så man får hålla i hatten
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Fixa nyckel från Westfalia eller borra ur låsmojängen.
Vet ju inte säkert om det går att borra på en dragkrok men det skall ju gå på cyklar och diverse bilar.
Vet ju inte säkert om det går att borra på en dragkrok men det skall ju gå på cyklar och diverse bilar.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Eller köp en komplett krok på skroten, som inte är hoprostad. Och montera den istället.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Gör inte annat än skriver...
En dragkrok måste monteras enligt instruktioner.
Svetsalternativet borde funka om du får instruktionerna från Westfalia hur du skall svetsa.
Omreggning sker väl först nästa besiktning, och då är det bara ta med de skriftliga instruktioner och ev 500/800:- extra eller vad det nu kostar med omreggning (om inte den delen har ändrats i lagen också)
Svetsalternativet borde funka om du får instruktionerna från Westfalia hur du skall svetsa.
Omreggning sker väl först nästa besiktning, och då är det bara ta med de skriftliga instruktioner och ev 500/800:- extra eller vad det nu kostar med omreggning (om inte den delen har ändrats i lagen också)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Låsmojänger går att borra ur, kan vara lite knepigt men det brukar gå.OneYet skrev:Fixa nyckel från Westfalia eller borra ur låsmojängen.
I endel fall fungerar rostlösning och induktionsvärmare. Men är det för ihopbekat så är det våld som gäller.
Kolla med leverantören, ibland finns det repsatser för låsen för dryga hundralappen, det kan vara värt att kolla innan man slår sig svettig.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"