Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

OneYet
Ultrapostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Spränger däck och bygger om

Inlägg av OneYet »

Jodå, det är bra jobbat.
Du får allt att låta så enkelt bara.
Gillar styrmeket.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Roligt att få höra positiva saker ibland :) Det är väl inte direkt vanligt utanför detta forum
Enkelt och enkelt, har ju en hel del kunskap om Rekord då man är uppväxt med dessa, är väl därför man håller på med dom. Sen har jag världens bästa kusin, som ställer upp mer än vad jag någonsin skulle våga be om. Att han sen sitter inte med helt sinnessjuka kunskaper när det gäller att tillverka saker i plåt/alu gör ju inte ont direkt... Så att betalningen för att han får låna bilen så får jag hjälp med att montera turbogrejerna.

Styrvinkeln blev ju inte helt fel, Nu vänder den utan problem på vanlig landsväg utan p ficka eller att vara ner i dikeskanten, du vänder innanför kantlinjerna helt enkelt, men än går det inte att göra en backwards entry... Så därför ska styrarmarna göras om, och således även styrstagen.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Hej hopp, kärringstopp!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Blev en snabbvisit för att få NÅTT gjort i Opeln iaf... Vi var ju optimister och tänkte "Ja! En helg!"

Öhm, jaha, hur står då Opeln efter två dagar... Ja insuget sitter löst, lmm och insugsslang ligger på golvet, likaså grenröret. Bortsett från de, så är allt i sin ordning.
Effektiva dagar va?

Såg ut så här en stund dock:
Bild
KKK K26an på plats, med hårsmån ifrån insug och dämpartorn.

Bild
Grenröret är förlängt 120mm och har således fått ny fläns. Efter att bilderna togs så åkte grenröret bort för hundrafemtielfte gången och numer så finns det en anslutning för wastegate. Ska kapa och vinkla om screampipen så den hamnar rätt, den kommer att mynna ut precis framför framvagnsbalken.

Sen det som inte syns, är det att för att överhuvudtaget rymma turbon, så har motorn blivit knuffad över mot förarsidan, den står alltså inte helt upprätt längre.
Kylarslangen måste dras om tightare mot motorn för att tryckrör och lmm/insugsslang ska få plats.
Ett momentstag ska tillverkas för att inte göra en "avgjutning" av turbon i dämpartornet.
Ni vet ju att en turbo blir mycket varm, och man vill ha kall luft i insuget. Således kommer det att bli turbomössa
Det här med avgassystem kommer bli en aning tight också, men det går

Note to self: Crossflow är gooode awsome!

Notis: Det står en BMW M60B30 i garaget där vi håller till. Ett måttband letades fram och sen mätade vi. Rekordens torpedvägg är lite dumt utformad, så två bucklor måste göras om man nu inte vill ta ur allt invändigt och kapa och svetsa om torpedväggen. Volvo 740 framvagn måste också dit då Opelns styrväxel är helt kapitalt malplacerad ivägen för allt vad skoj heter.
Men bortsett från dom små skitgrejerna så skulle en M60 slinka ner som köpes under huven på en Rekord. Jodå, jag blev sugen.
Men nu var det bäbismotor med turbo som gällde. När den här motorn rasat blir det sugis och rätt antal cylindrar!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

La några timmar på framvagnen i brist på annat. Efter många långa funderingar, två streck och en massa rena gissningar så hade jag två ombyggda fjäderben.
Tur man har en kusin som är licenssvetsare, det underlättar liksom när man ska bygga om nåt som helst inte ska gå av i 200 blås, typ en styrarm.
Men efter svetsprov så konstaterade vi att materialet och svetsjobbet fick godkänt, skiten kommer att tåla gode mycket stryk innan det går sönder!

Bild
Styrarmarna blev punktade i rätt läge, sen är det slipat ett V för att sedan fylla på med svets hela vägen ner, alltså inte bara runt på kanterna utan genom hela godset. För som sagt, det ska ju hålla för lite stryk,

Bild
"Nya" benet på plats, tyvärr är geometrin i en Rekordframvagn inte optimal för att tvärbygga driftingframvagn av, åker på att flytta styrväxel bland annat om jag vill uppnå total parallellstyrning, men det är en bra bit på väg iaf då styrarmarna åkte utåt, har typ 5mm mellan bromsskiva och gummi på styrled :P så några bromssköldar finns inte längre.

Bild
Wisefab, släng er i vägen! Fus tech styrvinkelkit - när endast det bästa är bra nog!

Nu är det bara resten kvar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Wisefab, släng er i väggen!

Inlägg av B204T »

Bild
Titta vem som har kommit hem :) Nu är den återställd till sitt forna skick, utan snigel. Och även till salu. Bara stackars Volvon blir kvar i min ägo.
5500 begär jag. Sitter original fjäderben på den igen, så inga underliga hjulvinklar, ligger som den ska efter vägen. 6000 så ingår en 2.0E som gått 12000.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85

Inlägg av B204T »

Totalt stendött på fronten för att kunna sälja en sån här. Så då får den va kvar och helt enkelt gå som vintersmisk...

Har sanerat den och insett att skynke när bilen står garagerad är ett måste, fruktansvärt så repad den är numer...
Sen rev jag den lite snabbt och sanerade bakom bakkofångaren, var visst lite gummirester där :o

Bild
Den är ju egentligen ganska snygg om jag får säga det själv...

Bild
Billig moccaratt och typ folkracestol köpes!

Bild
Ser ni någon annan förändring här bak? Ignorera det vackra avgassystemet, det är samma som alltid suttit där men slutröret har helt enkelt gått av, spruckit hela vägen innanför svetsen så när jag rengjorde den bakom stötfångaren så drog jag helt enkelt ut slutröret

Ska till Skellefteå en vända på onsdag efter att jag varit in och fått arbetsordern på blöjexpressen, då blir det köpa bromsrörsskarv på Biltema! Sen blir det dra upp lite bromrsrör in i kupen :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Ska bli kul att få prova använda den här med den kopiösa mängden styrvinkel + svetsdiff och en koppling som inte slirar..
Och en växelspak med länklager bultat i golvet...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Är ju väldigt tankspridd och apkass på att lyckas med saker och ting men efter totalt dött på intressefronten när jag provade ha ute denna till försäljning så blev ju beslutet att ha kvar den som leksak helt enkelt. Hydraulkryckan funkar fina fisken, lite svårt att låsa på torrt men ja, liten cylinder i bilen (0.7) och små trummor, vad ska man förvänta sig...
Till veckan fanns det möjlighet att ställa Rekorden på pallbockar på smörjgropen, då ska drivaxlarna ut! Varför? Vill att härdningen ska vara kvar även på den delen som är splinesad... ;)

Sen har jag storhandlat... fyra saker. Stora saker, Balla saker...
Nämligen ett par insug, och till dessa insug ett par riktigt fina grejer. Nämligen Webrar. Japp, jag sprängde årsbudgeten totalt och impulshandlade ett par gamla hederliga Weber DCOE, 40or till storleken.

Sen har jag köpt M20 länklager på Jula! Här ska byggas växelspak!

Står numer på 15" igen då 17" åkt tillbaka till sin rätta ägare. Men det är ju lite halvcoolt med dubbsprättade Michelin Ivalo med 3.2 bar i lufttryck har jag hört.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Åhå vad de här luktar gott. Fin färg är det också, på kåpan alltså...

Bild
Såg ju helt ok ut här, typ likadant som sist jag tittade in. Men det är ju inte raggarspinn!

Bild
Tänk vad man kan utföra under med brickor, bult och mutter...

Bild
... På en hemmagjord draghammare, klonk lät det så slapp drivaxlarna, precis enligt planen :)

Så står den nu. Ska bränna ihop lite drev och sätta ihop allt igen, sen var faktiskt planen att rycka ner lådan och byta koppling lite tvärt, borde gå på nån timme.
SEN ska dom ombyggda fjäderbenen tillbaka, tillsammans med 50mm längre bärarmar och styrstag.

Och på söndag hämtar jag mina Misabinsug och Webrar :) En fågel viskade i mitt öga att Fustech Racing ska ta fram ett 4-1 extraktor till Rekord E, med uttag för bredbandslambda...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0 -85 - Typ totalt i molekyler snart

Inlägg av B204T »

Skruvandet fortsätter!

Bild
Började dagen här, hade nämligen tänkt att polaren skulle få ha sitt garage kvar, och att jag skulle ha både liv och bil kvar...

Bild
Alltså ni anar inte hur långt ni kommer med att plocka ner en Getrag 240 med en sån här, storlek från 12-15 på samma verktyg, och om bilen är lika välskruvad som min så behöver ni inget extra för att orka dra lös bultarna... INGET satt fast så det blev jobbigt, nog satt det tillräckligt men inte ihoprostat eller skurna gängor, så de var ju kul.

Bild
Då plats finns så gick det bra att ta i stort sett alla bultar uppifrån, fjäderbenstorn är perfekta att lägga ifrån sig bultar på, bara så ni vet.

Bild
Men vi börjar ju såklart med den här lilla saken, nejdå, gropen är välstädad, den bara ser grisig ut, eller hur det nu var.

Bild
Och när lysrören i smörjgropen ser ut så här...

Bild
... så fick jag ta till sladdlampan! It does the job

Bild
Lossa spaken måste man ju göra, bara komma ihåg att lossa spakstället från lådan också, annars har man lite problem...

Bild
Kablarna till backljuskontakten också, om man nu vill ha backljus i fortsättningen

Bild
Getrag har varit jättesnälla och gett mig en vägledning om vilken väg växellådan ska sitta sen, så man inte råkar sätta den åt fel hål... :roll:

Bild
Kopplingswiren har fler än en glömt bort, de gjorde inte jag. Ett tips om ni ska ner med en låda där det sitter hydrualisk koppling, lossa slavcylindern helt och strippa fast den i kränghämmaren eller vars den nu får plats, så slipper ni lufta kopplingen sen.

Bild
Hastighetsmätare gillar bilprovningen, således ska det se ut såhär innan man börjar slita ner lådan. Jag började med denna, innan jag lossade mellanaxeln.

Bild
Blev visst att beställa ny växellådskudde, skyller på oljeläckaget varför den har gått av :roll:

Men nu då balken uppenbarligen ligger på golvet, borde inte....

Bild
Jodå! Där står klumpen, den var lite jobbig att ta ner själv, men det gick! Bara man tar det lite piano och ser till så att lådan inte kan hamna på golvet under några andra former än väl kontrollerade... En hydraulisk lyft i gropen från bilprovningen är väldigt smidigt att ha. Växellådslyft och en tvåpelarlyft är ju förvisso ännu smidigare men man tager vad man haver, slipper ju ligga på gräsmattan :)

Bild
Titta, gott om plats!

Bild
Glaserad originallamell till 2.0E CIH, åker raka spåret ner i soptunnan

Bild
Fyrpuckad sinter med stumt centrum, de gillas!

Så nu ska jag bara shimsa in tryckplattan och sen ska allt tillbaka. Med sinter behöver man inte tänka på att lamellen måste sitta en speciell väg, utan sätt den åt de håll den fysiskt passar, så inte centrumet stoppar i svänghjulsbultarna alt solfjädrarna, är ju liksom stumt centrum så den funkar bägge vägarna :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Snabbupdate, bilder kommer imorgon.
Men växellådan sitter på plats. "Råkar" ju ha en Getrag 240 från en Rekord 2.3 diesel på lager, där råkade det ju sitta en hel växellådskudde, den tog vi!
Sen snurrade jag på mitt urtrampningslager... Jösses, var ju nästan stumt, högg nå kopiöst och gick knappt runt, tog lagret från diesellådan, pumpa in lite rödfett och ihop med skiten! Del 2 i ämnet "råkade" så "råkade" en migsvets hälsa på i bakaxeln, så nu kan jag säga som i Ronny & Ragge - "Men jag har raggarspinn!"

Sen hade jag mitt hittills enda bakslag, fina lådan med diverse hylsor för olika pluggar var på utlåning, så kunde inte tömma oljan på låda när den satt kvar. Men då mellanaxeln är borta så rinner det liksom ut via utgående om man lutar lådan för mycket, så skulle tömma lådan innan återmontering. Tog hylsan, som inte är direkt ny, hade lådan stående på ett "lock" till smörjgropen, dessa är gjorda av trä med mellanrum mellan brädorna, detta blev perfekt att ställa lådan över och lossa pluggen underifrån, stående i gropen. Under stod en 20 liters hink med ca 15 liter spillolja i. Pluggen satt rätt bra och jag lyckades slinta, då slapp visst hylsan från skaften och jodå, det lät PLUMS... Tur det finns teleskopmagneter, för jag hade mina "civila" kläder, för jag skulle ju bara... Slapp således stoppa ner armen i hinken!

Så imorgon ska den ut, punkt!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag har inte tagit ett enda kort :oops: MEN! It lives! Ska justera kopplingen lite innan jag backar ut och börjar de roliga, nämligen städa verkstan... :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Pilen på lådan var bäst hittills.
Mekandet i rekordfart är som vanligt imponerande.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Pilen på lådan var bäst hittills.
Mekandet i rekordfart är som vanligt imponerande.
Du missade knorren i inlägget om oljebytet i lådan ;)

Har dessutom gjort allt helt ensam, förutom just själva svetsningen av diffen och när lådan skulle lyftas upp hade jag två händer till.

Var på Skellefteå Motorfestival idag, träffade en kompis via Amazonklubben som jag gjort min räser affär med, så nu ligger det webrar med insug baki V70in, nu ska dom bara hitta ner i rätt bil också :P Men först ska jag bränna däck i några dagar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Första provturen med ny koppling och raggarspinn... :roll:

Bild
Vad hände här då?

Bild
Hihi, Michelin Ivalo säljes, 29,90:- hektot!

Bild
Öh, hoppsan

Bild
Nämen!

Bild
Men nu blev det ju platt på andra sidan också!

Bild
Kolla här så vackert!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0 -85 - Nu luktar de sådär igen!

Inlägg av B204T »

Bild
I fjol stod det en Merca från 1962 här tillsammans med ´76a Kadetten, i år blev det en Rekord...
Hur många stuvar undan en ´85 Rekord för vintern? :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Inlägg av B204T »

Nu var denna lilla epok över. Rekorden har nu rullat iväg mot sitt nya hem i Umeå. Mer plats åt nya lik! :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar