Varje millimeter räknas! Så det är helt rätt att försöka öka diametern.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kröken är klar.
Fast nar jag sliter med att få dit den så märker jag att en svets har spruckit på ett fäste på ljuddämparen.
Suck!
Då är det bara att lossa downpipen från grenröret för att få plats att lirka ut slutburken.
Det är i alla fall svetsat och klart nu och idag skall jag hämta grenrörs- till downpipepackningen.
Nu skall det skruvas ihop.
När jag skruvade dit bakhjulsupphängningen förra veckan märkte jag till min fasa att de bultade infästningarna i chassiet hade lossnat.
Dags att dra åt lite grand.
Bilen är i alla fall 12 år nu.
OneYet skrev:
Då är det bara att lossa downpipen från grenröret för att få plats att lirka ut slutburken.
Antagligen åldern som ej är van vid moderna ord som "downpipe". Vad är det? Du är nog mer mordern i sinnet.
Behöver du ha slutburken efter att du har besiktigat? Är gott med ljud!
Avgassystemt på Speedstern är ganska komprimerat.
Det börjar som vanligt med ett grenrör, efter det kommer downpipen som är en knappt meterlång rörbit med flexrör och katalysator på. Efter detta kommer den berömda hundraåttigradersböjen och till sist ljuddämparen/slutdämparen.
Visst är det ett läckert filmklipp. Det är Klasen från Tyskland som har en litet specialintresse. Han är nog bäst i världen på att trimma Speedstrar med turbo på sig. Christoffer från Jönköping lämnade ned sin gula Speedster till honom och fick hem den med 350 hk. Oj vad den gick.
Sisådär hundra hästar till vore väl snart dags? Eller varför inte rätt antal cylindrar? Går det plantera en Viper V10 baki en Elise så ska väl en LS-puffra gå få ner i din Speedster utan att förlänga den lika mycket som Elisen
B204T skrev:Sisådär hundra hästar till vore väl snart dags? Eller varför inte rätt antal cylindrar? Går det plantera en Viper V10 baki en Elise så ska väl en LS-puffra gå få ner i din Speedster utan att förlänga den lika mycket som Elisen
Go big or go home
Äsch.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Alla ovanstående trevliga förslag tar jag i åtanke till nästa vinter.
Idag var det premiärtur. Allt funkade.
Ja, förutom halvljusautomatiken då. Hmmm.
Det går så lätt att växla att det känns som om något är fel.
OneYet skrev:Alla ovanstående trevliga förslag tar jag i åtanke till nästa vinter.
Halvljusautomatik behövs inte, hur ska du kunna köra stealthmode om du har det?
OneYet skrev:Alla ovanstående trevliga förslag tar jag i åtanke till nästa vinter.
Halvljusautomatik behövs inte, hur ska du kunna köra stealthmode om du har det?
Om det vore så väl.
Mäkinen på Rejsa tyckte att "Man får ett lätt asocialt körbeteende i en Speedster" och Teknikens värld skrev att "Efter 200 m så ser man på världen som sin egen privata racingbana"
Hittills har jag lyckats behålla körkortet......
Första bankörningen blir nog Eksjö den 10/5 men den 5/4 skall det tittas på handknackade bilar i Rydaholm. Det måste du följa med på Gunnar. Ta med frugan eller dottern. Det skall jag.
Jag var förresten och tittade på en handknackad specialare igår. Min granne håller på att tillverka bilar i sitt villagarage. Kolla in på http://www.axelssonsgarage.se/ och häpna. Skicklig kille.
Får priotera annat i helgen. Det hade varit kul att få se verksamheten i Rydaholm.
Jag visste inte att du hade en sådan intressant granne. Har lite funderingar på en GT40 kopia som ett alternativ till Corvette cab
OneYet skrev:Jag var förresten och tittade på en handknackad specialare igår. Min granne håller på att tillverka bilar i sitt villagarage. Kolla in på http://www.axelssonsgarage.se/ och häpna. Skicklig kille.
Han gjorde plåten till min super 7 . Mycket trevlig och duktig kille ! Hälsa till han om du träffar han....
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven