Fenmerca ´62 - Ännu ett avslutat kapitel
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Bestiden avbokad, bara att inse faktum att crusingsommaren är slut.
Så planen att göra en ny inredning, eller iaf börja, får vänta...
Nya planen är således att få bilen i nog bra skick att den går att besikta en gång till, vilket innebär:
* Renovera framvagn klart...
* Plocka ner bakvagn och byta bussningar och se över bakbromsarna som tog ofantligt ojämnt
* Laga höger tröskel som är sämre än bakbromsarna
* Laga golvet framför högerstolen
* Se över det elektriska lite, höger framblinkers har lagt av helt bla, ljög igenom de sista bes med att säga att lampan dog på vägen dit... Den lögnen funkar knappast TVÅ gånger, så nu är det dags att fixa det ORDENTLIGT...
Sen finns de ju såklart andra saker jag önskar vore gjorda, men jag saknar ju garageplats, en fet plånbok och grejer... Så det lär nog inte komma några uppdateringar här på typ ett halvår eller så, dvs typ tidigast till våren
Så planen att göra en ny inredning, eller iaf börja, får vänta...
Nya planen är således att få bilen i nog bra skick att den går att besikta en gång till, vilket innebär:
* Renovera framvagn klart...
* Plocka ner bakvagn och byta bussningar och se över bakbromsarna som tog ofantligt ojämnt
* Laga höger tröskel som är sämre än bakbromsarna
* Laga golvet framför högerstolen
* Se över det elektriska lite, höger framblinkers har lagt av helt bla, ljög igenom de sista bes med att säga att lampan dog på vägen dit... Den lögnen funkar knappast TVÅ gånger, så nu är det dags att fixa det ORDENTLIGT...
Sen finns de ju såklart andra saker jag önskar vore gjorda, men jag saknar ju garageplats, en fet plånbok och grejer... Så det lär nog inte komma några uppdateringar här på typ ett halvår eller så, dvs typ tidigast till våren
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Fenmerca ´62 - Slutkört för i år
Efter att ha jublat över gammalt och mindre gammalt fett i mängder, kapat bultar och haft illröda bärarmar efter försök att tända eld på skiten (eller iaf få ut sånt som inte ska sitta fast men gör just de) osv i allt för lång tid så kan jag säga som så med tydlig text: JAG SKA ALDRIG MER RENOVERA EN FRAMVAGN SITTANDES PÅ KNÄ PÅ GRUSET I EN MÖRK OCH INTE DIREKT RYMLIG CARPORT! Men nu har jag gjort det iaf. Så det vankas en sista sväng innan den ställs in i sin nya carport, vi byggde en ny, för fenan och ´76 Kadetten så dom slipper stå översnöade.
Tanken i vinter är väll mest att försöka bli ägare till allt man behöver, och renovera den spruckna bakelitratten, bilen ska ju liks stå undanställd och oåtkomlig så de kvittar ju om ratten är på plats eller inte, hade tänkt mig vit bakelitratt, känns lite mer exklusivt än mörkbrun.
Ska försöka komma ihåg att leka paparazzi när den är ute i det fria så det GÅR ta lite skönhetsbilder på den.
Tanken i vinter är väll mest att försöka bli ägare till allt man behöver, och renovera den spruckna bakelitratten, bilen ska ju liks stå undanställd och oåtkomlig så de kvittar ju om ratten är på plats eller inte, hade tänkt mig vit bakelitratt, känns lite mer exklusivt än mörkbrun.
Ska försöka komma ihåg att leka paparazzi när den är ute i det fria så det GÅR ta lite skönhetsbilder på den.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Den här står ju och skäms än, men ett steg i rätt riktning är ju att jag har bokat besiktningstid. Brukar bli totalt omöjligt på vårsommaren då alla gammbilar, husvagnar och hojar ska besiktas, så jag bokade en tid i Maj nu medans det går. Så hoppas att för en gångs skull ha en gammelbil besiktad innan allt roligt inträffar i början av sommaren.
Men...
Jag har suttit alldeles för länge och dregglat på Summit Racings webshop (genidrag, eller hur...) Och det är ju bara så, jänkare är inga dyra grejer att pyssla med, förutom inköp då beroende på vad man ska ha. Men tex en renoveringssats till Cheva 350 gen 1 går på 499 dollar, det är med nya kolvar, ringar, lager, packningar, frostpluggar, oljepump tror ja va med också, snabbrenovering utan nya kolvar men ringar och allt annat var 236 dollar tror jag, så det är lite bättre ekonomi där.
Medans nya dörrlister till fenan går på drygt 6000:-, en framskärm kostar 8000 och uppåt. Är lagt ut x antal tusen på framvagnen för att få den glappfri
Så tankarna dras till att sälja den här i sommar, efter besiktning och när man fått kört en stund och börja leta sig nån billig risig cheva istället.
Men inget är spikat i kistan, men tankarna snurrar. Tips, idéer, tankar och åsikter mottages tacksamt
Men...
Jag har suttit alldeles för länge och dregglat på Summit Racings webshop (genidrag, eller hur...) Och det är ju bara så, jänkare är inga dyra grejer att pyssla med, förutom inköp då beroende på vad man ska ha. Men tex en renoveringssats till Cheva 350 gen 1 går på 499 dollar, det är med nya kolvar, ringar, lager, packningar, frostpluggar, oljepump tror ja va med också, snabbrenovering utan nya kolvar men ringar och allt annat var 236 dollar tror jag, så det är lite bättre ekonomi där.
Medans nya dörrlister till fenan går på drygt 6000:-, en framskärm kostar 8000 och uppåt. Är lagt ut x antal tusen på framvagnen för att få den glappfri
Så tankarna dras till att sälja den här i sommar, efter besiktning och när man fått kört en stund och börja leta sig nån billig risig cheva istället.
Men inget är spikat i kistan, men tankarna snurrar. Tips, idéer, tankar och åsikter mottages tacksamt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Go for it.
Jag ville men gjorde det aldrig.
Nu är jag fast med en liten Opel.....
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Kunde ha varit värre, du kunde ju varit fast med en liten FordOneYet skrev:Go for it.

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
All min energi rann ut i sanden, ska försöka göra den körklar och laglig att framföra på allmän väg. Men den är till salu, värdet? Ja det blir inte mycket, det är ju en fena, ingen betalar ju tydligen för en sån.
Bytes helst mot pengar, eller en Amazon fyrdörrars
Bytes helst mot pengar, eller en Amazon fyrdörrars
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Fenmerca ´62 - 4 sale...
Hej hopp liten.... öh, växelspaksknopp?
Eftersom man har en väldigt snäll och hjälpsam chef som är duktigare än en själv när det gäller rostlagning så är numer fenan just precis rostlagad!
Bromsarna har fått sig en snabbluftning, blev aldrig gjort när framvagn sattes ihop.
Även den döda högra skärmblinkersen funkar numer, således slipper jag dra en vit lögn om brunnen glödlampa en tredje gång.
Jag ber så mycket om burträsk men direkt mycket till bilder blev det ju inte som vanligt, men några kommer under kvällen.
Eftersom man har en väldigt snäll och hjälpsam chef som är duktigare än en själv när det gäller rostlagning så är numer fenan just precis rostlagad!
Bromsarna har fått sig en snabbluftning, blev aldrig gjort när framvagn sattes ihop.
Även den döda högra skärmblinkersen funkar numer, således slipper jag dra en vit lögn om brunnen glödlampa en tredje gång.
Jag ber så mycket om burträsk men direkt mycket till bilder blev det ju inte som vanligt, men några kommer under kvällen.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Fenmerca ´62 - Besiktningsklar!

En tvåpelarlyft borde alla ha!

Kolla dom hjulvinklarna

Jamen tjenare, vars tog plåten vägen?

Tittut! Eller in, eller upp i de här fallet, ja, välj själv, ett hål är det iaf...

Borta!
Har inga pics på tröskeln, är ju som ni vet ingen fena (höhö) på att komma ihåg att ta kort... Men det ska rostskyddas mer, både in och utvändigt, sen ska högerstolen skruvas tillbaka. Sen besiktar vi! Typ på onsdag, klockan 10.40 närmare bestämt!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Så blev det till slut

Och nu är den hemma igen, och i trafik!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Grattis!
Hur gick besiktningen?

Besiktar på onsdag
Däremot så kör jag med den ändå 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Lycka till på Onsdag! Köra på privat väg är väl tillåtet!B204T skrev:Besiktar på onsdagDäremot så kör jag med den ändå

Tyckte det gick fint att köra på allmän också
blev 6 mil idag, man måste ju äta mjukglass!

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Eftersom Volvon valde att paja helt plötsligt, och jag ska besikta på onsdag, så fick jag således två anledningar till att åka fena till jobbet.
Tankade på vägen hem, 38.4 liter, och 63 mil

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Besiktad med fyra tvåor - check
Två glödlampor hade visst, dagen till ära, valt att dö. Tack för det...
Spindeltapp vänster glapp, jo typ 5mm, löstes med att hissa under trumman och sen dra muttern under spindeln tills man blev blå, visst så man ska göra...
Säkerhetsspärr dörrlås fram höger ur funktion, löstes helt enkelt med att byta plats på rubbet mellan fram och bakdörr. Lite komiskt då att låset helt plötsligt funkar som det ska när det sitter i bakdörren...
Ombesiktning på måndag, 8.50
Två glödlampor hade visst, dagen till ära, valt att dö. Tack för det...
Spindeltapp vänster glapp, jo typ 5mm, löstes med att hissa under trumman och sen dra muttern under spindeln tills man blev blå, visst så man ska göra...
Säkerhetsspärr dörrlås fram höger ur funktion, löstes helt enkelt med att byta plats på rubbet mellan fram och bakdörr. Lite komiskt då att låset helt plötsligt funkar som det ska när det sitter i bakdörren...
Ombesiktning på måndag, 8.50
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Grattis till en nästan godkänd fena!
Lite småpyssel är ju inte hela världen.
Lite småpyssel är ju inte hela världen.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Tack och bock, har ju fått jobba och betala för att komma hit dock... Men imorgon är det fjärde gången gillt 
Sen är det bara en aningen seriösare lack än nu och sen Blocket.se

Sen är det bara en aningen seriösare lack än nu och sen Blocket.se
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Känns som att jag har varit här förr...

Det här var ju faktiskt på tiden
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Vad gör man med en bil som är nybesiktad?
Jo, man säljer den! Det är iaf vad jag gjort. Fenan börjar ju sitt nya liv hos föregående ägare.
Och jag står nu alltså utan fungerande bil
Jo, man säljer den! Det är iaf vad jag gjort. Fenan börjar ju sitt nya liv hos föregående ägare.
Och jag står nu alltså utan fungerande bil

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76