Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85

Inlägg av B204T »

Det här är ju dessutom andra smällen i sidan jag får...
Bild
Efter den där smällen åktes det dock ambulans, den där Rekorden var rätt sne också, men den rullade från platsen, gick gjorde den dock inte då batteriet mosat fördelarlocket, så den åkte bogserlina, motorn återuppstod senare i en vassare skepnad i en Kadett City

Iaf, var till doktorn och det enda jag fått är muskelvärk, inga skador på skelett eller vitala organ (trodde jag inte heller, mår för bra för de) men nu finns det på papper iaf. Om en månad kör vi igen, då ska en rak bakdörr passa i hålet på 360in!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

JA!!!!! Helt fantastiskt, min vevhusslang blev full av kondensvatten, gissa vad som hände i minusgrader... Jo, den frös. Jo, den sköt ut oljestickan... Och jo, motorrummet kommer INTE att börja rosta. Så nu kör jag helt utan slang, med väldigt grisigt motorrum.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

En notis om våran Knuffarcupsbil. Den är riktad och en ny dörr skulle visst hämtas i helgen. Bilen är anmäld till nästa rejs på hemmaplan (för halva teamet iaf)
Så nu är det bara att tagga! Har kört några varv på banan med en 240 GLT med bur, svetsdiff och riktiga isdäck bla, roligare än så blir det inte med kläderna på! Jösses så rolig bana, speciellt när man far över krönet och den stackars B23E´n under huven slår ifrån på stoppen tvärt och arslet vill vifta ut för det börjar tappa kontakt med banan :P Men man var fruktansvärt feg då man inte är van att köra med isdäck, så man hade ju en psykologisk spärr för hur mycken man våga ladda i kurvorna. Gick ju hålla duktigt mycket mer ladd i böjarna än vad hjärnan tyckte.
Sen tyckte jag det vore lite dumt att plantera en lånad bil i drivan de första man gjorde...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Wohooo! Har kört typ 3 mil med den här idag :P Den har ju kanske inte riktigt samma komfort som V70in, MEN! Körglädjen är hejdlöst högre i den här.
Nöjet att bara hänga ut den på fulla skaft på trean och se snön spruta när bakskärmen drar igenom plogkanten, det är livet!

Dock så blev det tal om det här med varvstopp, 360in har rätt frän sådan med 3" skorsten ut under tröskeln. Den här har inte så frän, men varvar typ 1300 rpm mer.
Kom på varför den inte låter så fränt, idag... Varvstoppen ska vara på lite drygt 6000, men den här börjar leva rövare vid 72-7300 som jag nämnt, det som händer där är helt enkelt ventilsläpp modell grovt! Så man kanske ska släppa av lite innan 7000 :P

Ingen som har en CIH trimkam över för originalfjädrar och hydraltryckare förresten? Ju värre desto bättre, snäll tomgång är för kärringar och barberare!

Toppen ska flyttas över till ett annat block, som har gått mer men är betydligt fräschare då den motorn är servad var 500e mil sen ny.
Har nämligen tingat en komplett körbar Rekord CD som ska skrotas, minns jag inte fel så är det 63000 dokumenterade mil och än inga rosthål! Komplett elhärva ska till denna för att bli av med alla tattarlagningar.
Men först ska den här oljedrickande skrotmotorn få smaka laddtryck! Är i valet och kvalet om vilken turbo den ska få, och det är lite brist på svetsgas just nu...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Det var färggrant!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Det var färggrant!
Tar ju mest troligt drygt en halvtimme att koppla in också :P Men om nån pröjsar så nog kopplar jag! Men sånt där lyx blir inte i den här, det får andra Rekorden i så fall...

Jo jag har ju uträttat ett stort under idag, köpte ju en ny tätning till utgående på växellådan, för typ 3 månader sen... idag offrade jag en kvart på att tväris plocka ner mellanaxeln och byta tätning, så nu sölar bara motorn :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Klaga int, ja ska göra om svetsningen... Ja vet de ser ut som skit, det är praktiskt taget skit... Men de är ju jag som gjort de så...
Köpt en 35mm wastegate, så ska göra ett wastegateuttag i kollektorn.

Ska se om jag får tag på nån tryckluftsmanometer så jag kan kolla bränsletryck. Ska ju banka skiten ur BTR:en, vill ju ha lite koll på vad man gör då man inte får banka så hårt.

Nån som råkar ha några kylarslangar från typ nån lastbil eller liknande?

Hoppas skiten håller, kör ju på rita gissa spring-metoden utan nån som helst lambda-koll eller avgastemp. Enda extra mätaren blir ju ladd, klurar lite på vars den skulle sitta bäst, på rattstången kanske ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Turbotime!

Inlägg av B204T »

Hämtat min nya wastegate iaf, på väg hem så mötte jag en lastbil som visst drog upp allt vad sand och annat trevligt på vägen het, så nu behöver jag en ny vindruta... Typ 30cm spricka rätt över synfältet, men men. Så kan det bli :) Hade varit bättre om det varit sothoran, den har redan spräckt och blästrad ruta efter x antal mil. Den här var varken spräckt eller blästrad, nu är den både spräckt och blästrad :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
35mm wg med screampipe = check

Bild
Laddtrycksmätarens placering, diskret och bra :)

Bild
Lätt att ta kort på en spricka, men ja, ni ser den, snacka om att fokus försvinner från vägen...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Råkade köpa en omgång BMW 325 spridare, som flödar 230cc istället för 170cc som originalspridarna, så med 3,5-4 bars soppatryck ska jag banne mig ha nog sås för mitt fjantladd :)

Budget so far är rent nå extrem
Turbon: En hamburgare, så typ 70 spänn
Wastegate med scream och alla tillbehör: 300:-
Grenrör: 300:-
Spridare: 200:-
Laddtrycksmätare: 149:- (om jag inte minns fel)

Sen behöver jag två slangar med anslutningar, detta gör jag själv så det är mest lite arbete, och lite skrotrör och lastbilskylarslang för att bygga tryckrör och modifiera avgassystemet :)

Det här är väl en av få dumheter man kommit på som man borde kunna ro i land...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Som vanligt så går allt helt lysande för mig. K26an hade såklart för liten fläns för att passa på grenröret... Så avgashuset är lämnat till folk som vet vad dom gör för att få dåliga pinnbultar till downpipe utplockade, ska ha vanliga bultar istället. Plus att dom ska göra ny fläns till grenröret och en downpipefläns.
Bild
Bara lite fel...

Bild
Bild
Sveriges fulaste grenrör, han som svetsat det har absolut INGEN koll på vad han gör... Få se hur länge det håller, kommer då inte igenom något ljus i nån bajssvets nu, men det är ju ingen garanti för att det håller.

Med andra ord så går det inte direkt fort...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Se det positivt! Det finns mycket att förbättra här! och det är inte ens så svårt..

/Mats
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Fast det är ju dock jag som är klantskallen som skulle ha haft stryk, för det är jag som gör allt
Men det här "projektet" kommer ta en paus, bilen ska lånas ut och brukas som pendlarbil ett tag, då är det inte så lämpligt att åka tattarturbo.
Men alltid hittar jag på några dumheter, ni vet ju hur jag är...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Säga vad man vill om oljedrickaren, men få snurr på bakhjulen är inga problem! Nu har jag bestämt att det är vår på riktigt! För V70ins sommarfälgar är inlämnade för att skos med nya sulor, och av nån konstig anledning är det lite glest med dubb i bakdäcken på Rekorden... Ryckte tvåan vid andra plogkäppen, då glaserade jag visst kopplingen istället :roll: Dags för sinter! Och mer effekt, ska ju gå gräva på trean!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Snyggt!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Något som var mindre snyggt var att jag fick fylla drygt 2 liter olja idag, och en liter glykol... Motorn är HELT perfekt :rolleyes:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Hemma igen efter att ha lämnat av den här på sin nya adress. Ja inte för gott men en dryg månad framåt iaf.
Men en sak var sagt, den skulle ju dels få sommardäck, men det skulle svarvas lite... Och jag skulle inte ge mig innan de small!

Bild
Bild ur en inte allt för välgjord mobilfilm

Bild
Efter lite snurrande och sånt så tog jag fast den och eldade på tills det var klart

Bild
Vänster bak tackade för sig med en smäll

Bild
Bild
Höger bak mådde väl inte så där lysande heller...

Bild
Så då blev det sommarhjul! 17" :)

Bild
Eftersom den var matt som en pepprad persika i en lovikavante så behövde det problemet lösas också...

Bild
Bild
Den polerades också, vi gnuggade seriöst i över tre timmar...
Men, varför ligger det en rondell med kapskiva på golvet?

Jo, så här är det med den saken.
Bild
Vi grillade frambromsarna lite lätt... Oket kärvade så skivan blev illröd...
Bild
Blånerad navtapp

Så vi tvätbytte hjullager, skiva, belägg och renoverade ok som snabbast, tog väl 20 minuter på den dåliga sidan förutom att få lös glidkolven i oket, sen var det bara ett snabbjobb med att byta belägg på andra sidan.
Men vad har vi kapat då?

Bild
Bingo! Styrstopparna strök med på noterna. Nu fattas bara att kapa och flytta styrarmarna för ytterligare vinkel och parallellstyrning :)

Sen får vi ut och gjorde det här!

http://s304.photobucket.com/user/Hel070 ... 1.mp4.html
Kass, kort, men vilket ljud!

När den är färdigbruksad med så åker motor och låda ur för att göras iordning för lite mer ork!
Det ligger en ofjädrad fyrpuck sinter och väntar, nytt urtrampningslager är beställt
Det ska bytas vevaxeltätning i båda ändar av moroten
Göras slangar till och från turbon
Dieseltråg (rymmer typ 1,5 liter olja mer än originaltråget)
Oljepumpslock från diesel (typ ett kg till i oljetryck)

Sen ska skiten ner igen, har valt att åka lite safe så den ska få gå med ännu större spridare bland annat, för att kunna ligga mer på safesidan så ska den gå på E85. Nog ska en hålla för kilot på E85!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Spränger däck och bygger om

Inlägg av Mats J »

Bra jobbat!!!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Spränger däck och bygger om

Inlägg av B204T »

Tackar, men jag vet inte om jag håller med :P Turbogrejerna ligger ju på hyllan än, och jag har nog inte mer än 55 graders styrvinkel, och ackerman är inte ens i närheten av det jag har i planerna, och fälgarna är 2 tum för smala. Letar 16" plåtfälgar med ljus och lykta, som ska breddas utåt, så dom blir 9", sen skjuta fast nå 195/40 på det :)
Jösses vad drömmar och idéer man har, började filura på att börja gjuta av karossdelar också...

Men en sak är bestämt, oavsett motor osv så ska den alltid gå fara till tex Skellefteå med ett gäng polare en kväll och käka hamburgare, för det är ju trots allt en gatbil :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar