Grillclub
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen, Styrelse
Det är väldigt många försvarsmekanismer som slår igång här märker jag. Det är viktigt Axel att du förstår att det inte är dig personligen eller någon annan aktiv i klubben, som sagt var är det hedersvärt engagemang.
Jag tycker absolut inte jag har "spelad" tuff ton eller olugn. Däremot så får jag i princip en idiotförklaring iom ex "tyvärr så men det är så mycket felaktigheter i dina inlägg så det tar bort de bra ideér som finns där emellan " Ett sådant uttalande tycker är ganska illa, dels ett nollvärderande av mina åsikter och dels så är det återigen en ovilja att kännas vid vissa av punkterna. Du menar på att uttrycket "Så din kommentar om bristen på självdistans tycker jag är rent oförskämd!" att jag har fel och menar på att klubben fungerar ganska bra.
Då ska vi se, mina "felaktigheter" då som du säger jag har.
Enligt http://www.attitudemotorclub.com/defaul ... ticleID=67 så har klubben fel medlemmar, jag kan ju inte stå till svars för att siffran är uppblåst med ca 50%. Såvitt jag vet så är 150*300=45.000:-. Sedan kan du läsa att jag inte skrivit att man ska ta alla dessa pengar och bjuda några enstaka medlemmar på en bankörning vilket du vill påskinna. Skrev bara att detta är en ansenlig mängd pengar och att man som klubbmedlem i och med detta kan ställa lite krav på klubben. Jag har åsynliggjort mina tankar och förväntningar. Sedan visar det sig att klubben numera tappat ca 30% av de medlemmarna.
2006: 8 motoraktivteter (exkl elmia)
2007: 7 (inkl elmia)
2008: 6 (exkl elmia)
2009: 7 (exkl elmia)
2010: 7 (exkl elmia)
2011: 1 (exkl elmia) står i arkivet, kan det verkligen stämma?
2012: 3 (inkl elmia)
Sedan är motoraktivitetet ett luddigt begrepp men jag räknat lika rakt över.
Sedan har jag aldrig skrivit att det är lätt att få tag på engagerat folk men skrev att det finns snart 7 miljarder människor på jorden, jag skrev att det borde gå hitta någon som vill. Det blir ju klart svårare att få folk att engagera sig en klubb som har få träffar.
Gå in på hemsidan och var en yttre betraktare, vad finns det för argument att gå med i klubben? Träffar i dagsläget nej, visst det finns en ganska unik kristen profil men det finns å andra sidan andra kristna föreningar att träffas i också.
Jag kommer återigen in på en banträff, det behöver inte vara det men jag tar det som exempel för det är rätt påtagligt. Det finns en kille på rejsa som hyr ex Anderstorp lite kvällar själv, nu vet jag inte om han har specialdeal vad det gäller priset men han tar sig friheten att ställa in vid få deltagare. Varför kan inte en klubb boka en höstträff tidig, bjuda in en vänklubb på lika villkor, ha ett pris för medlemmar och ett annat för icke medlemmar och släpa platserna fritt? Sedan kan ställa in träffen vid för få deltagare? Väldigt liten risk och man kan kanske där kalkylera med ett visst backupstöd från klubbkassan på ex 3000kr eller liknande.
Vore intressant att veta vad för felaktigheter jag kommer med?
Jag tycker absolut inte jag har "spelad" tuff ton eller olugn. Däremot så får jag i princip en idiotförklaring iom ex "tyvärr så men det är så mycket felaktigheter i dina inlägg så det tar bort de bra ideér som finns där emellan " Ett sådant uttalande tycker är ganska illa, dels ett nollvärderande av mina åsikter och dels så är det återigen en ovilja att kännas vid vissa av punkterna. Du menar på att uttrycket "Så din kommentar om bristen på självdistans tycker jag är rent oförskämd!" att jag har fel och menar på att klubben fungerar ganska bra.
Då ska vi se, mina "felaktigheter" då som du säger jag har.
Enligt http://www.attitudemotorclub.com/defaul ... ticleID=67 så har klubben fel medlemmar, jag kan ju inte stå till svars för att siffran är uppblåst med ca 50%. Såvitt jag vet så är 150*300=45.000:-. Sedan kan du läsa att jag inte skrivit att man ska ta alla dessa pengar och bjuda några enstaka medlemmar på en bankörning vilket du vill påskinna. Skrev bara att detta är en ansenlig mängd pengar och att man som klubbmedlem i och med detta kan ställa lite krav på klubben. Jag har åsynliggjort mina tankar och förväntningar. Sedan visar det sig att klubben numera tappat ca 30% av de medlemmarna.
2006: 8 motoraktivteter (exkl elmia)
2007: 7 (inkl elmia)
2008: 6 (exkl elmia)
2009: 7 (exkl elmia)
2010: 7 (exkl elmia)
2011: 1 (exkl elmia) står i arkivet, kan det verkligen stämma?
2012: 3 (inkl elmia)
Sedan är motoraktivitetet ett luddigt begrepp men jag räknat lika rakt över.
Sedan har jag aldrig skrivit att det är lätt att få tag på engagerat folk men skrev att det finns snart 7 miljarder människor på jorden, jag skrev att det borde gå hitta någon som vill. Det blir ju klart svårare att få folk att engagera sig en klubb som har få träffar.
Gå in på hemsidan och var en yttre betraktare, vad finns det för argument att gå med i klubben? Träffar i dagsläget nej, visst det finns en ganska unik kristen profil men det finns å andra sidan andra kristna föreningar att träffas i också.
Jag kommer återigen in på en banträff, det behöver inte vara det men jag tar det som exempel för det är rätt påtagligt. Det finns en kille på rejsa som hyr ex Anderstorp lite kvällar själv, nu vet jag inte om han har specialdeal vad det gäller priset men han tar sig friheten att ställa in vid få deltagare. Varför kan inte en klubb boka en höstträff tidig, bjuda in en vänklubb på lika villkor, ha ett pris för medlemmar och ett annat för icke medlemmar och släpa platserna fritt? Sedan kan ställa in träffen vid för få deltagare? Väldigt liten risk och man kan kanske där kalkylera med ett visst backupstöd från klubbkassan på ex 3000kr eller liknande.
Vore intressant att veta vad för felaktigheter jag kommer med?
/Andreas
Glömde kommentera sponsorerna, på startsidan finns 5 logotyper och såvitt jag kan hitta så framgår inte av hemsidan att de ger speciella klubberbjudanden utan det framstår ju som pengasponsorer tycker jag.
Vet ex att Jokab gett någon brandsläckarrabatt men kan inte hitta på hemsidan, kanske står på forumet men det är ju inte rätt plats. Det skulle ju stå under bli medlem isf.
En av mina felaktigheter?
Vet ex att Jokab gett någon brandsläckarrabatt men kan inte hitta på hemsidan, kanske står på forumet men det är ju inte rätt plats. Det skulle ju stå under bli medlem isf.
En av mina felaktigheter?
/Andreas
Mycket intressant tråd! Många åsikter som kommer fram, det är bra!
Jag kan förstå uttalandet om grill och fika klubb. Ett namnbyte är dock inte aktuellt i dagsläget Andreas
Jag vill inte på något sätt försvara varken det ena eller andra utan ge mig syn på det hela.
Jag satt som webbansvarig och ekonomiansvarig samt styrelseledamot för ett tag sedan. Det innebar mycket jobb som tyvärr var och är ganska otacksamt. Många timmars jobb emellanåt för att få till nya lösningar för att kunna engagera flera. Samma sak med ekonomin, ett viktigt arbete som tyvärr är ganska tungjobbat. Jag avsade mig både webb och ekomoniansvar för att försöka lägga lite mer tid på att engagera fler medlemmar/ragga nya.
Vill passa på att ge en eloge till Martin som är webbansvarig och Peter som fixar siffrorna! Kämpa på, men dra inte på er för mycke!
Det finns ett par ideer som ligger i startgropparna.
Idag så finns det som Andreas påpekar "ingen anledning att vara med i klubben" om man inte är intresserad av banträffarna.
Min/vår (styrelsens) tanke är att erbjuda rabatter ifrån företag, där man lätt kan tjäna in medlemsavgiften bara genom att köpa servicedelar till bruksbilen. Som du säkert listat ut så är det min firma som ska hjälpa till, till en början. Det innebär en rätt så delikat situation med att jag själv är sponsor i en klubb där jag är med i styrelsen. Ett upplägg som man gärna vill fundera ut en bra lösning på innan man går ut med det.
Det du nämner om körningar Andreas håller jag med om, det är synd att det blivit färre och färre körningar. Tyvärr ser man ett tydligt mönster i antal deltagande också. Tittar du på körtid/år så tror jag snarare att den har ökat vilket iofs är kul för dom som deltar men jag står själv hellre över någon runda för att vi ska kunna vara fler som deltar.
Jag själv har varit iväg och kört lite på andra träffar och nu sist hittade vi ett flygfält som vi försöker få till en körning på i höst. Jag sitter och vaktar telefonen nu
Detta är ett för oss helt nytt fält och jag vågar nästan lova (utan att ha snackat med alla i styrelsen) att det blir en gratisträff som avslutning på säsongen. Där finns en 2km lång raksträcka där man tidigare körde Blackrace bredvid ett utrymme som är perfekt till en konbana som blir både tight och snabb. Även uppställning/depå är rymligt. Så det finns plats att sitta där och fika också
Minskandet av träffar beror också på tillgängligheten, vi har fått nej ifrån ett par av våra mest frekvent besökta flygfält så det ställer till lite.
Vi har också fått ytterligare nej på ett par nya som tillfrågats.
Anledning till att det inte har blivit någon banträff på senare år är som Axel skriver en försiktighet. Banträffarna är dyra och vi har inte vågat göra chansningen. Rätt eller fel, det är nog upp till var och en att avgöra.
Många klubbar jag har pratat med har samma problem som oss. Det kommer inga på träffarna längre, vilket gör chansningen ännu mer avlägsen. Det jag tror är del i problemet är att det har blivit lite för seriöst, det är inte många som kommer och kör med bruksbilen utan man vågar knappt ställa upp utan R-däck.
Det är intressant det du skriver om anderstorp på kvällarna. Jag har varit där och kört långlopp, visserligen för något år sedan men då var vi 10-12 team och penningen ändå rimlig. I mina ögon så ser det ut som att taxan för att hyra banan skiljer sig väldigt, vilket isåfall är synd.
Annonsering av träffar är ett problem som vi vet om och jobbar på.
Den hemsidan vi har idag är lite tungjobbad med artikelsystem och datum osv så en ny är pågång.
Ang sponsorer på hemsidan, där finns flera företag som är med pga sponsring av material och dyl till tex mässa. Något som inte genererar några pengar i den bemärkelsen utan istället spar oss någon krona.
Jag har säkert missat att svara på en mängd frågor ifrån dig Andreas men hoppas att jag har kunnat förmedla min syn på endel iallafall.
Jag kan förstå uttalandet om grill och fika klubb. Ett namnbyte är dock inte aktuellt i dagsläget Andreas
Jag vill inte på något sätt försvara varken det ena eller andra utan ge mig syn på det hela.
Jag satt som webbansvarig och ekonomiansvarig samt styrelseledamot för ett tag sedan. Det innebar mycket jobb som tyvärr var och är ganska otacksamt. Många timmars jobb emellanåt för att få till nya lösningar för att kunna engagera flera. Samma sak med ekonomin, ett viktigt arbete som tyvärr är ganska tungjobbat. Jag avsade mig både webb och ekomoniansvar för att försöka lägga lite mer tid på att engagera fler medlemmar/ragga nya.
Vill passa på att ge en eloge till Martin som är webbansvarig och Peter som fixar siffrorna! Kämpa på, men dra inte på er för mycke!
Det finns ett par ideer som ligger i startgropparna.
Idag så finns det som Andreas påpekar "ingen anledning att vara med i klubben" om man inte är intresserad av banträffarna.
Min/vår (styrelsens) tanke är att erbjuda rabatter ifrån företag, där man lätt kan tjäna in medlemsavgiften bara genom att köpa servicedelar till bruksbilen. Som du säkert listat ut så är det min firma som ska hjälpa till, till en början. Det innebär en rätt så delikat situation med att jag själv är sponsor i en klubb där jag är med i styrelsen. Ett upplägg som man gärna vill fundera ut en bra lösning på innan man går ut med det.
Det du nämner om körningar Andreas håller jag med om, det är synd att det blivit färre och färre körningar. Tyvärr ser man ett tydligt mönster i antal deltagande också. Tittar du på körtid/år så tror jag snarare att den har ökat vilket iofs är kul för dom som deltar men jag står själv hellre över någon runda för att vi ska kunna vara fler som deltar.
Jag själv har varit iväg och kört lite på andra träffar och nu sist hittade vi ett flygfält som vi försöker få till en körning på i höst. Jag sitter och vaktar telefonen nu
Detta är ett för oss helt nytt fält och jag vågar nästan lova (utan att ha snackat med alla i styrelsen) att det blir en gratisträff som avslutning på säsongen. Där finns en 2km lång raksträcka där man tidigare körde Blackrace bredvid ett utrymme som är perfekt till en konbana som blir både tight och snabb. Även uppställning/depå är rymligt. Så det finns plats att sitta där och fika också
Minskandet av träffar beror också på tillgängligheten, vi har fått nej ifrån ett par av våra mest frekvent besökta flygfält så det ställer till lite.
Vi har också fått ytterligare nej på ett par nya som tillfrågats.
Anledning till att det inte har blivit någon banträff på senare år är som Axel skriver en försiktighet. Banträffarna är dyra och vi har inte vågat göra chansningen. Rätt eller fel, det är nog upp till var och en att avgöra.
Många klubbar jag har pratat med har samma problem som oss. Det kommer inga på träffarna längre, vilket gör chansningen ännu mer avlägsen. Det jag tror är del i problemet är att det har blivit lite för seriöst, det är inte många som kommer och kör med bruksbilen utan man vågar knappt ställa upp utan R-däck.
Det är intressant det du skriver om anderstorp på kvällarna. Jag har varit där och kört långlopp, visserligen för något år sedan men då var vi 10-12 team och penningen ändå rimlig. I mina ögon så ser det ut som att taxan för att hyra banan skiljer sig väldigt, vilket isåfall är synd.
Annonsering av träffar är ett problem som vi vet om och jobbar på.
Den hemsidan vi har idag är lite tungjobbad med artikelsystem och datum osv så en ny är pågång.
Ang sponsorer på hemsidan, där finns flera företag som är med pga sponsring av material och dyl till tex mässa. Något som inte genererar några pengar i den bemärkelsen utan istället spar oss någon krona.
Jag har säkert missat att svara på en mängd frågor ifrån dig Andreas men hoppas att jag har kunnat förmedla min syn på endel iallafall.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Självklart "försvarar" jag klubben. Sen kanske jag tar åt mig för mycket själv och det är en svag punkt hos mig.
Men om vi ska diskutera så kan vi ju inte klaga på att man försvarar sig. Det är ju så det fungerar. Du ger ett antal påstående och i de fall det inte stämmer eller jag inte håller med måste jag ju kunna skriva det. Du ser ju själv hur du går igång och försvarar dina åsikter.
Sen om du tycker klubben fungerar jättedåligt och jag tycker det fungerar bra är det inte mycket mer att bråka om. Jag skrev innan flera ggr att vi absolut inte är perfekta och att vi har mycket att jobba med och det är ju huvudsaken. Då kan vi tillsammans komma med konkreta förslag och idéer istället som vi kan ta med oss till styrelsen.
Nu hjälpte ju Fredrik mig lite ikväll och jag ska försöka svara på några av dina punkter till nu men hinner inte alla.
Vi kan ta sponsorerna en och en eftersom du var nyfiken:
Jokab - hjälper oss med stolar och bord och tidigare med staket till Elmia
Presto - Har lånat ut brandsläckare mm till våra träffar
Essel - Har gjort jättemycket för klubben de första åren. Bla med att posta medlemstidningar
Lidheds - Finns rabatter för medlemmar men är väldigt luddigt. Här har vi en del att jobba med och ska göra så!
KL - betalar
Sen finns det förståss oerhört mycket mer att göra för att vi ska få mer sponsorer och det är något vi alla kan hjälpas åt med!
Sen som Fredrik skrev nu att man som medlem inte har någon anledning att vara med i klubben om man inte är intresserad av banträffarna kan ni väl inte mena...? Det finns många som är med bara för att få köra veteranbil och grilla med mm mm! Däremot är det som Fredrik säger viktigt att erbjuda mer till de medlemmar som bor för långt bort för att kunna delta på våra träffar.
Ang "tuff" så skrev du ju det själv i ditt andra inlägg och jag tyckte det var onödigt och ett tråkigt sätt att diskutera på. Inget mer med det.
Jag har aldrig påstått Andreas att du har skrivit att man ska ta och erbjuda enstaka medlemmar på bankörning... Det vet jag inte vad du får ifrån Skit samma. Jag försökte förklara ekonomin för dig i förra inlägget och hur ett år ser ut ungefär. Där hade du ju fel men det beror ju på att vi räknar annorlunda och att du inte visste om 50-lappen osv. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Du har fått en förklaring och tyvärr var det inte som du trodde men det är lika mycket vårat fel.
Ang medlemsantalet så Räknar vi med att vi har drygt 300 då det är så många som fick inbetalningskort i år och som varit aktiva. Sedan så finns det de som glömmer att betala eller slarvar bort inbetalningskortet och då låter vi dom stå kvar i ett år och de får ett nytt inbetalningskort och påminnelse året efter igen. Många ggr betalar de på nytt och ibland inte och då stryks dom. Detta tror jag är ett bra sätt för att inte tappa ännu mer medlemmar. Om vi skickar ut till 30 personer och en kommer på att den missat förra året och visst vill vara medlemm och betalar så har vi gått plus minus noll på det så jag tror det lömar sig! Sen kan andra tycka att vi är för snälla då men vi vill jobba så här.
När du räknade ihop träffarna så skrev du att du kollade i arkivet på hemsidan och då förstår jag att du får dom siffrorna! Men det stämmer inte med verkligheten tyvärr. För det som ligger i arkivet är det som lagts upp som nyheter på hemsidan och i perioder så är det väldigt svårt att få någon med behörighet att skriva en nyhet där och vissa träffar blir då alltså av utan att det står om det på hemsidan.
Asfaltsträffar har vi inte haft mer än 4 på en säsong vad jag kan minnas. Däremot har vi tex ingen veteranträff i år och det är synd! Och vi kan självklart göra mer!!!
Men om vi räknar i år då så har vi haft 4 hittills om man räkar isträffen i vintras med och vi hoppas på 3 till i höst. (konbana, bilorientering och gocart)
Men om vi ska diskutera så kan vi ju inte klaga på att man försvarar sig. Det är ju så det fungerar. Du ger ett antal påstående och i de fall det inte stämmer eller jag inte håller med måste jag ju kunna skriva det. Du ser ju själv hur du går igång och försvarar dina åsikter.
Sen om du tycker klubben fungerar jättedåligt och jag tycker det fungerar bra är det inte mycket mer att bråka om. Jag skrev innan flera ggr att vi absolut inte är perfekta och att vi har mycket att jobba med och det är ju huvudsaken. Då kan vi tillsammans komma med konkreta förslag och idéer istället som vi kan ta med oss till styrelsen.
Nu hjälpte ju Fredrik mig lite ikväll och jag ska försöka svara på några av dina punkter till nu men hinner inte alla.
Vi kan ta sponsorerna en och en eftersom du var nyfiken:
Jokab - hjälper oss med stolar och bord och tidigare med staket till Elmia
Presto - Har lånat ut brandsläckare mm till våra träffar
Essel - Har gjort jättemycket för klubben de första åren. Bla med att posta medlemstidningar
Lidheds - Finns rabatter för medlemmar men är väldigt luddigt. Här har vi en del att jobba med och ska göra så!
KL - betalar
Sen finns det förståss oerhört mycket mer att göra för att vi ska få mer sponsorer och det är något vi alla kan hjälpas åt med!
Sen som Fredrik skrev nu att man som medlem inte har någon anledning att vara med i klubben om man inte är intresserad av banträffarna kan ni väl inte mena...? Det finns många som är med bara för att få köra veteranbil och grilla med mm mm! Däremot är det som Fredrik säger viktigt att erbjuda mer till de medlemmar som bor för långt bort för att kunna delta på våra träffar.
Ang "tuff" så skrev du ju det själv i ditt andra inlägg och jag tyckte det var onödigt och ett tråkigt sätt att diskutera på. Inget mer med det.
Jag har aldrig påstått Andreas att du har skrivit att man ska ta och erbjuda enstaka medlemmar på bankörning... Det vet jag inte vad du får ifrån Skit samma. Jag försökte förklara ekonomin för dig i förra inlägget och hur ett år ser ut ungefär. Där hade du ju fel men det beror ju på att vi räknar annorlunda och att du inte visste om 50-lappen osv. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Du har fått en förklaring och tyvärr var det inte som du trodde men det är lika mycket vårat fel.
Ang medlemsantalet så Räknar vi med att vi har drygt 300 då det är så många som fick inbetalningskort i år och som varit aktiva. Sedan så finns det de som glömmer att betala eller slarvar bort inbetalningskortet och då låter vi dom stå kvar i ett år och de får ett nytt inbetalningskort och påminnelse året efter igen. Många ggr betalar de på nytt och ibland inte och då stryks dom. Detta tror jag är ett bra sätt för att inte tappa ännu mer medlemmar. Om vi skickar ut till 30 personer och en kommer på att den missat förra året och visst vill vara medlemm och betalar så har vi gått plus minus noll på det så jag tror det lömar sig! Sen kan andra tycka att vi är för snälla då men vi vill jobba så här.
När du räknade ihop träffarna så skrev du att du kollade i arkivet på hemsidan och då förstår jag att du får dom siffrorna! Men det stämmer inte med verkligheten tyvärr. För det som ligger i arkivet är det som lagts upp som nyheter på hemsidan och i perioder så är det väldigt svårt att få någon med behörighet att skriva en nyhet där och vissa träffar blir då alltså av utan att det står om det på hemsidan.
Asfaltsträffar har vi inte haft mer än 4 på en säsong vad jag kan minnas. Däremot har vi tex ingen veteranträff i år och det är synd! Och vi kan självklart göra mer!!!
Men om vi räknar i år då så har vi haft 4 hittills om man räkar isträffen i vintras med och vi hoppas på 3 till i höst. (konbana, bilorientering och gocart)
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Nu skriver jag inte som respons till ovanstående inlägg, utan mer min bild på hur jag gärna ser att ett attitude-år ser ut, om jag får rita upp den själv.
I min mening är anfall bästa försvar, styrelsen har valt att vara försiktiga att anordna banträffar, kostnadsmässigt, och det har jag full respekt för.
Jag skulle vilja se...
Rallyträff på riktig bana - April
Konbana någonstans - Maj
Banträff, i regi med andra - Juni
Gocart - Juli
Konbana -Aug.
Konbana - September.
Gocart - December
.. 1 ungdomsträff i månaden jan-Dec.
Spontanträffar (eller på stan-träffar), så ofta som möjligt...
*Grillkvällar
* Bowling
Mycket av detta går att göra utan finansiell inblandning, men är det något vi vill? Vi går isf ut 1 vecka i förväg. "Nästa fredag leker vi på Coop-parkeringen, därefter grill på vätterstranden"...
-------------------------------------------------------
(ev. respons på inläggen)
Jag var i kontakt med en eldsjäl från TPC (TurboPerformanceClub), härom-månaden. Han berättade för mig att de fått någon form av nytändning och mer och mer folk kom till deras klubb. Sponsorerna hade gått in och tagit kostnaden för Elmia. Nu har de 1200 medlemmar eller liknande, så det får väl ses som en vision för 2016...men ändå...
kanske i den månen skulle sparka igång ett kul-utan-hjul utskott igen. Men då är vi på ruta ett i denna tråd. Grill-klubben
Jag känner att jag står på dubbla rutor här. Jag vill ha en fungerande klubb, men jag vill också att vi skall ha 40 bilar körande på våra träffar.
Vad är det som behövs för att få in fler medlemmar? Storsatsning, eller koncentrerad satsning på närområdet, så alla ser vad vi är för några.
Jag kan redan nu boka 5 träffar nästa år på Eksjö. (tror jag), men tror inte klubben vill det.
En fråga kommer ställas snart i Motorsnack-delen om vad klubb-medlemmar egentligen vill ha.
Jag kommer sammakalla till ett möte i MSU snart, så får vi diskutera framtiden, och nästa år redan nu...
//Martin
I min mening är anfall bästa försvar, styrelsen har valt att vara försiktiga att anordna banträffar, kostnadsmässigt, och det har jag full respekt för.
Jag skulle vilja se...
Rallyträff på riktig bana - April
Konbana någonstans - Maj
Banträff, i regi med andra - Juni
Gocart - Juli
Konbana -Aug.
Konbana - September.
Gocart - December
.. 1 ungdomsträff i månaden jan-Dec.
Spontanträffar (eller på stan-träffar), så ofta som möjligt...
*Grillkvällar
* Bowling
Mycket av detta går att göra utan finansiell inblandning, men är det något vi vill? Vi går isf ut 1 vecka i förväg. "Nästa fredag leker vi på Coop-parkeringen, därefter grill på vätterstranden"...
-------------------------------------------------------
(ev. respons på inläggen)
Jag var i kontakt med en eldsjäl från TPC (TurboPerformanceClub), härom-månaden. Han berättade för mig att de fått någon form av nytändning och mer och mer folk kom till deras klubb. Sponsorerna hade gått in och tagit kostnaden för Elmia. Nu har de 1200 medlemmar eller liknande, så det får väl ses som en vision för 2016...men ändå...
kanske i den månen skulle sparka igång ett kul-utan-hjul utskott igen. Men då är vi på ruta ett i denna tråd. Grill-klubben
Jag känner att jag står på dubbla rutor här. Jag vill ha en fungerande klubb, men jag vill också att vi skall ha 40 bilar körande på våra träffar.
Vad är det som behövs för att få in fler medlemmar? Storsatsning, eller koncentrerad satsning på närområdet, så alla ser vad vi är för några.
Jag kan redan nu boka 5 träffar nästa år på Eksjö. (tror jag), men tror inte klubben vill det.
En fråga kommer ställas snart i Motorsnack-delen om vad klubb-medlemmar egentligen vill ha.
Jag kommer sammakalla till ett möte i MSU snart, så får vi diskutera framtiden, och nästa år redan nu...
//Martin
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Oneyet; Tack för förklaringen, nu förstår jag skillnaden.
Martin Fåglefeldt; Bra förslag. Detta med närhet är mycket viktigt och även att få kontinutet (ex. om man kan ordna flera träffar Eksjö, så skulle
det bli "attitude-banan" i folks mun).
Andra viktiga bitar förutom närhet för saker skall fungera är ekonomi resp värderingar.
Undrade i tidigare fråga om utskotten finns kvar och isåfall ansvarsfördelningen mellan utskott och styrelse? För det är viktigt att veta hur organisationen fungerar både på papper och i praktiken.
Tacksam för svar från styrelsen.
Ett förslag är att man lägger ut årsmötesprotokoll resp. övriga mötesprotokoll från styrelsen på hemsidan.
Var beslutet att årets 50:e kronor skulle ev. gå till kostnader för IT m.a.p ny hemsida?
Ett förlag är att låta rally-teamet ha en mer framträdande roll på huvudsidan, som gör ett stort jobb för att sprida klubben och budskapet.
De har nästa rally 15/9 kl. 11.00 med start från Huskvarna Parken.
Martin Fåglefeldt; Bra förslag. Detta med närhet är mycket viktigt och även att få kontinutet (ex. om man kan ordna flera träffar Eksjö, så skulle
det bli "attitude-banan" i folks mun).
Andra viktiga bitar förutom närhet för saker skall fungera är ekonomi resp värderingar.
Undrade i tidigare fråga om utskotten finns kvar och isåfall ansvarsfördelningen mellan utskott och styrelse? För det är viktigt att veta hur organisationen fungerar både på papper och i praktiken.
Tacksam för svar från styrelsen.
Ett förslag är att man lägger ut årsmötesprotokoll resp. övriga mötesprotokoll från styrelsen på hemsidan.
Var beslutet att årets 50:e kronor skulle ev. gå till kostnader för IT m.a.p ny hemsida?
Ett förlag är att låta rally-teamet ha en mer framträdande roll på huvudsidan, som gör ett stort jobb för att sprida klubben och budskapet.
De har nästa rally 15/9 kl. 11.00 med start från Huskvarna Parken.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Tycker det är bra när man vågar ta upp det som man tycker & känner för!
Även att det kan bli missförstånd när man skriver till varandra.
Jag tycker att det har kommit fram mycket som är bra!
Jag är själv en person som funderar & tänker mycket. Och får en liten
tanke hur ett Hjul är uppbyggt. Det är vicktigt att ha ett bra och stabil nav!
Och det tycker jag att vi har i klubben! Sedan när man kör av några ekrar
så är det det bästa att sätta dit nya. Men har man inga så får man justera
om dom som finns kvar. Annars blir det obalans i hjulet! Hällst när man
har förlorat många på samma ställe...
Men vi måste komma ihåg att vi alla är vicktiga & värdefulla! Även om vi
känner oss lika smala & klena som en cykeleker! För tillsammans blir
vi ett stabilt (hjul) Klubb!
Jag har läste någonstans att vi ska lossa slutdämparen & köra
med öppna Rör! Och säga vad vi tycker & känner för.
Hoppas att ni alla förstår van jag menar.
För jag vill ochså se en utvecklande & levande klubb!
Även att det kan bli missförstånd när man skriver till varandra.
Jag tycker att det har kommit fram mycket som är bra!
Jag är själv en person som funderar & tänker mycket. Och får en liten
tanke hur ett Hjul är uppbyggt. Det är vicktigt att ha ett bra och stabil nav!
Och det tycker jag att vi har i klubben! Sedan när man kör av några ekrar
så är det det bästa att sätta dit nya. Men har man inga så får man justera
om dom som finns kvar. Annars blir det obalans i hjulet! Hällst när man
har förlorat många på samma ställe...
Men vi måste komma ihåg att vi alla är vicktiga & värdefulla! Även om vi
känner oss lika smala & klena som en cykeleker! För tillsammans blir
vi ett stabilt (hjul) Klubb!
Jag har läste någonstans att vi ska lossa slutdämparen & köra
med öppna Rör! Och säga vad vi tycker & känner för.
Hoppas att ni alla förstår van jag menar.
För jag vill ochså se en utvecklande & levande klubb!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Du ska få svar med Gunnar Men det är fortfarande en idéell klubb och jag har inte möjlighet att sitta och svara varje dag så ni får ha lite tålamod! Hur övriga i styrelsen har det vet jag inte men självklart hoppas jag att de hjälper till och svarar.Gunnar skrev:Undrade i tidigare fråga om utskotten finns kvar och isåfall ansvarsfördelningen mellan utskott och styrelse? För det är viktigt att veta hur organisationen fungerar både på papper och i praktiken.
Tacksam för svar från styrelsen.
Ett förslag är att man lägger ut årsmötesprotokoll resp. övriga mötesprotokoll från styrelsen på hemsidan.
Var beslutet att årets 50:e kronor skulle ev. gå till kostnader för IT m.a.p ny hemsida?
Ett förlag är att låta rally-teamet ha en mer framträdande roll på huvudsidan, som gör ett stort jobb för att sprida klubben och budskapet.
Utskotten finns kvar! Absolut! Vissa mer aktiva än andra. Motorsportutskottet tex som varit uppe på tal är det mest aktiva och vi har ett gäng gamla rävar där som ligger i så gott dom kan! Men genomgående i alla utskott är att det behövs mer folk.
Vi jobbar som så att styrelsen har ansvar för hela klubben och allt som händer. När vi nu snackar asfaltsträffar så har vi en dialog mer varandra under vintern våren och vi i styrelsen kanske kommer med förslag på hur många träffar vi ska ha och sen är MSU med och bestämmer var och när. Sen blir det ibland så att styrelsen bestämmer träffar på egen hand när vi känner att nu måste det hända något.
Men egentligen är det samma folk som är igåg och driver på överallt. Vi är flera i styrelsen som är med i diskussionerna i MSU precis som i övriga utskott och man ska akta sig för att se det som i ett företag där vi är några chefer som bestämmer och styr. Jag ser det mer som att vi är ett gäng kompisar alla som engagerar oss och sen har vi i styrelsen lite mer ansvar att hålla ihop hela klubben och ligga på och se till att saker blir gjorda.
Självklart ska årsmötesprotokollet ligga på hemsidan! Jag ser nu att jag missat det men det fixar jag! Däremot kommer jag inte att lägga upp styrelseprotokollen. Ett protokoll innerhåller mycket ointressant för allmänheten. Tex vem som fixar oljefatet till elmia eller vem som ska skriva texten efter elmia till medlemstidningen. Det kan också vara diskussioner om saker som inte fungerar i klubben och då skulle vi börja hänga ut folk.
Det är däremot en bra idé att vi gör någon sorts sammanfattning under året vad vi jobbar på och hur vi tänker och delge det då och då.
Det stämmer att det avsattes pengar till en ny hemsida och som ska användas vid behov. Det har jobbats på en ny hemsida sen dess så den kommer så småningom! Och där kommer vi in på rallyteamet också. Tanken är att de ska synas mer på hemsidan. Det var största orsaken till att vi drog igång projektet! Den andra delen är att vi måste ha en enklare hemsida för att få folk som vill göra uppdateringar. Idag är det för krångligt.
Hoppas du blev lite klokare!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Vi får inte glömma att vi är en rikstäckande klubb! Vi har huvuddelen av medlemmarana mellan jönköping och värnamo så att köra i Östersund är inte aktuellt om det inte blir många medlemmar där uppe som ligger på själva men vi måste försöka sprida på oss så mycket det går. Annars blir vi en väldigt lokal klubb och det tror jag blir negativt för medlemsutvecklingen. Vi har flera ggr bokat in träffar i styrelsen som vi inte har tyckt haft den bästa asfalten eller varit roligast men som ligger geografiskt rätt för att kunna erbjuda mer medlemmar att köra.Gunnar skrev: Detta med närhet är mycket viktigt och även att få kontinutet (ex. om man kan ordna flera träffar Eksjö, så skulle
det bli "attitude-banan" i folks mun).
Tar du moholm som exempel så har du väldigt många västgötar som kommer på bara den träffen och åker vi till Eksjö så är det ett gäng som alltid kommer på den träffen. Sen är vi alltid ett litet gäng som åker runt på alla träffar men vi behöver de lokala med!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Det kommer fram många bra förslag från er alla! Självklart tar vi med oss allt till styrelsen!Martin Fåglefelt skrev: Massa bra!
Martin har många bra idéer men låt mig döpa det till en vision. Jag önskar verkligen att ett år med attitude skulle se ut så! (förutom tonårsträffar varje vecka då Jag orkar ju knappt 4 om året som det är nu...)
Jag jobbar gärna på att förverkliga detta men då måste vi samarbeta! Det finns en anlednig att det inte händer mer i dagsläget och det är att organisationen inte orkar mer än vad vi gör. Det är inte så att det inte finns idéer utan det behövs folk!
Så tänk efter på vad ni kan bidra med! Man kan komma med idér och önskemål men ska man förverkliga det så kanske man måste vara beredd på att offra lite och jobba för det med!
Och tolka inte detta fel som Andreas olyckligt gjorde innan att "kom och gör det själva då" Utan se det som en utmaning! Ska vi nå en vision som vi bygger ihop tillsammans så måste vi först bygga upp en stabil grupp av personer som hjälper till och jobbar. Innan dess kan vi inte satsa mer än vad vi gör för vi får inte knäcka de som jobbar idag.
Jag har en idé om en egen forumsdel där vi skriver lite hela tiden vad vi behöver hjälp med just nu och där du kan föra fram vad du kan bidra med.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Hade några kommentarer till ovan och efter att ha läst klubbens mål.kardanaxel skrev:
Utskotten finns kvar! Absolut! Vissa mer aktiva än andra. Motorsportutskottet tex som varit uppe på tal är det mest aktiva och vi har ett gäng gamla rävar där som ligger i så gott dom kan! Men genomgående i alla utskott är att det behövs mer folk.
Vi jobbar som så att styrelsen har ansvar för hela klubben och allt som händer. När vi nu snackar asfaltsträffar så har vi en dialog mer varandra under vintern våren och vi i styrelsen kanske kommer med förslag på hur många träffar vi ska ha och sen är MSU med och bestämmer var och när. Sen blir det ibland så att styrelsen bestämmer träffar på egen hand när vi känner att nu måste det hända något.
Men egentligen är det samma folk som är igåg och driver på överallt. Vi är flera i styrelsen som är med i diskussionerna i MSU precis som i övriga utskott och man ska akta sig för att se det som i ett företag där vi är några chefer som bestämmer och styr. Jag ser det mer som att vi är ett gäng kompisar alla som engagerar oss och sen har vi i styrelsen lite mer ansvar att hålla ihop hela klubben och ligga på och se till att saker blir gjorda.
Självklart ska årsmötesprotokollet ligga på hemsidan! Jag ser nu att jag missat det men det fixar jag! Däremot kommer jag inte att lägga upp styrelseprotokollen. Ett protokoll innerhåller mycket ointressant för allmänheten. Tex vem som fixar oljefatet till elmia eller vem som ska skriva texten efter elmia till medlemstidningen. Det kan också vara diskussioner om saker som inte fungerar i klubben och då skulle vi börja hänga ut folk.
Det är däremot en bra idé att vi gör någon sorts sammanfattning under året vad vi jobbar på och hur vi tänker och delge det då och då.
Det stämmer att det avsattes pengar till en ny hemsida och som ska användas vid behov. Det har jobbats på en ny hemsida sen dess så den kommer så småningom! Och där kommer vi in på rallyteamet också. Tanken är att de ska synas mer på hemsidan. Det var största orsaken till att vi drog igång projektet! Den andra delen är att vi måste ha en enklare hemsida för att få folk som vill göra uppdateringar. Idag är det för krångligt.
Hoppas du blev lite klokare!
Först så vill tacka styrelsen och övriga för det jobb man lägger ner i klubben.
När man ser målen och omfattar Sverige, så är det viktigt att visa utåt "tydligt" hur organisationen fungerar med styrelse, utskott, etc. Kommunikationsättet för att nå "alla" medlemmar och andra är nätet resp. klubbtidning.
Detta med styrelseprotokoll på hemsidan, tror det är tvärtom att det är bra, för då får man se hur styrelsen jobbar. Öppenhet ger respekt och förståelse.
Frågan är när man har begränsade resurser om målen är rätt. Man kanske får tänka på sikt att sätta målen utifrån de resurser man har. Klubben förändras med tiden och därav också målen kanske ändras. Vet att det är en svår fråga, men kanske kan vara värt att fundera på.
Allt gott!
Kul att se att det händer lite här, mycket som "bubblar upp till ytan" vilket också var meningen.
Onödigt lägga energi på att kommentera påståenden att jag har så mycket felaktigheter när jag tycker det visar sig att jag har mycket som är rätt och får en hel del medhåll både på forumet och på annat håll.
Träffkalendern är kanske inte exakt men det är ju mindre idag än tidigare och det vet alla, nu hände det ju en hel del efter denna tråden avseende detta och det är bra.
Sedan var det ingen misstro avseende sponsorerna så det behövdes ingen genomgång utan bara en reflektion avseende din kalkyl.
En intressant reflektion. Var och körde Mantorp med Turbo Perfomanceclub i söndags, de hyr klubben och bjuder medlemmarna på detta. Detta gör det på 200 (såg Martin skrev 1200 men senaste siffran enligt tråd på forumet är 200) medlemmar som betalar 500kr var.
De finansierar detta med sponsring samt 40 gästplatser på rejsa. Nu är inte detta ett förslag till klubben utan bara en reflektion att det går få ihop träffar även i mindre klubbar med lite fantasi och smarta upplägg.
Onödigt lägga energi på att kommentera påståenden att jag har så mycket felaktigheter när jag tycker det visar sig att jag har mycket som är rätt och får en hel del medhåll både på forumet och på annat håll.
Träffkalendern är kanske inte exakt men det är ju mindre idag än tidigare och det vet alla, nu hände det ju en hel del efter denna tråden avseende detta och det är bra.
Sedan var det ingen misstro avseende sponsorerna så det behövdes ingen genomgång utan bara en reflektion avseende din kalkyl.
En intressant reflektion. Var och körde Mantorp med Turbo Perfomanceclub i söndags, de hyr klubben och bjuder medlemmarna på detta. Detta gör det på 200 (såg Martin skrev 1200 men senaste siffran enligt tråd på forumet är 200) medlemmar som betalar 500kr var.
De finansierar detta med sponsring samt 40 gästplatser på rejsa. Nu är inte detta ett förslag till klubben utan bara en reflektion att det går få ihop träffar även i mindre klubbar med lite fantasi och smarta upplägg.
/Andreas
Några förslag ytterligare till styrelsen m.a.p resurser angående klubbtidningen, som brukar ta tid.
- Lägg den elektroniskt på hemsidan eller länkad till hemsidan. Ev. länk för de som vill få den på sin E-mail också. Alltså ta bort pappersformatet och utskick.
- Fundera på om klubbtidningen behövs i relationen till arbetet med den och medlemmars förväntan vad man önskar i förhållande till medlemsavgiften.
Ev ersätt den med ett "enklare" informationsblad länkad elektroniskt till hemsidan. Använd blogg/ar till hemsidan för de som känner ett "kall" att skriva.
- Lägg den elektroniskt på hemsidan eller länkad till hemsidan. Ev. länk för de som vill få den på sin E-mail också. Alltså ta bort pappersformatet och utskick.
- Fundera på om klubbtidningen behövs i relationen till arbetet med den och medlemmars förväntan vad man önskar i förhållande till medlemsavgiften.
Ev ersätt den med ett "enklare" informationsblad länkad elektroniskt till hemsidan. Använd blogg/ar till hemsidan för de som känner ett "kall" att skriva.
Nu kan jag inget om hur rallysektionen fungerar, men antar att de kan ha egna sponsorer utanför klubben till ex. tävlingar.Martin Fåglefelt skrev: Jag kommer sammakalla till ett möte i MSU snart, så får vi diskutera framtiden, och nästa år redan nu...
//Martin
MSU kanske också kan ta in egna sponsorer till aktiviteter, där klubben kan vara en av dem. Där MSU kan få större möjligheter att skapa "egna" aktiviteter i klubben. Hoppas detta kan ses som en möjlighet och ej som något negativt i diskussionen.
Har dock annat motorintresse, men viktigt är att klubben fortsätter att utvecklas.
Nu glider jag in på ett hörn Gunnar!Gunnar skrev:Några förslag ytterligare till styrelsen m.a.p resurser angående klubbtidningen, som brukar ta tid.
- Lägg den elektroniskt på hemsidan eller länkad till hemsidan. Ev. länk för de som vill få den på sin E-mail också. Alltså ta bort pappersformatet och utskick.
- Fundera på om klubbtidningen behövs i relationen till arbetet med den och medlemmars förväntan vad man önskar i förhållande till medlemsavgiften.
Ev ersätt den med ett "enklare" informationsblad länkad elektroniskt till hemsidan. Använd blogg/ar till hemsidan för de som känner ett "kall" att skriva.
Din tanke med en elektronisk version av klubbtidningen är sjukt bra! Den har vi diskuterat alldeles för lite!
I övrigt har vi i styrelsen pratat väldigt mycket om medlemstidningens vara och icke vara den senaste tiden. Den har förändrats och nya pigga krafter har kommit in för att hjälpa till.
Vi har kommit fram till att tidningen är så uppskattad så vi inte får tappa den, men vi försöker utforma den och administrera den så att vi får ihop den. I tidningen lägger vår ordförande ner alldeles för mycket jobb som det sett ut hittills, men vi jobbar på att dela ansvaret bättre.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jag skulle vilja påstå att klubben har en viktig funktion att fylla, även om varenda flygfält i södra Sverige nekar oss tillträde. -vilket de allra flesta gör.
Någon sa att det lika väl finns andra kristna föreningar man kan vara med i om man bara vill träffas och prata/grilla/fika. Och visst gör det.
Men på varenda tonårsträff jag varit på blir grabbarna överlyckliga för att de plötsligt får någon att prata bilar med. De är utanför i sin egen ungdomsgrupp för att ingen med samma intresse finns.
Likadant är det med folk man träffar på Elmia. De är så tacksamma för att det finns en plats där man kan vara kristen OCH motorskalle. Man behöver inte ens gilla innebandy!
Detta är väl en av anledningarna till att klubben startades från början och detta tycker jag lever vidare i klubben.
Vi samlar de som vill prata bilar när ingen annan vill det.
Någon sa att det lika väl finns andra kristna föreningar man kan vara med i om man bara vill träffas och prata/grilla/fika. Och visst gör det.
Men på varenda tonårsträff jag varit på blir grabbarna överlyckliga för att de plötsligt får någon att prata bilar med. De är utanför i sin egen ungdomsgrupp för att ingen med samma intresse finns.
Likadant är det med folk man träffar på Elmia. De är så tacksamma för att det finns en plats där man kan vara kristen OCH motorskalle. Man behöver inte ens gilla innebandy!
Detta är väl en av anledningarna till att klubben startades från början och detta tycker jag lever vidare i klubben.
Vi samlar de som vill prata bilar när ingen annan vill det.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Re: Grillclub
Hur ser man på årets aktiviteter mot förra årets? Blivit någon skillnad?
Någon vision hur klubben skall utvecklas/förvaltas kommande år och kanske på 5 års sikt?
Någon vision hur klubben skall utvecklas/förvaltas kommande år och kanske på 5 års sikt?
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Grillclub
Vi i styrelsen jobbar på att annat upplägg av hur saker ska skötas i dom olika områdena, men är lite "hemligt"/ej klart fortfarande. Mer info kommer.Gunnar skrev:Hur ser man på årets aktiviteter mot förra årets? Blivit någon skillnad?
Någon vision hur klubben skall utvecklas/förvaltas kommande år och kanske på 5 års sikt?
Är någon i klubben sugen på att hjälpa till eller ha någon väldigt bra ide. Så skicka gärna ett PM till någon i styrelsen.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16