Rösträtt.

Här kan du ställa frågor riktade direkt till styrelsen. Du måste vara registrerad som användare för att kunna skriva här.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen, Styrelse

Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Rösträtt.

Inlägg av Elias »

Hej, jag har precis läst igenom årsmöteshandlingarna och funderar lite på detta med rösträtt på årsmötet.
Jag har minst hundra mil till klubbens aktiviteter och det är bara enkel väg. Det känns lite konstigt att inte få rösta via ombud eller fullmakt som ju oftast är fallet i de flesta andra föreningar och organisationer.

Om klubben vill utvidga sitt medlemsantal norr om Ö-vik så bör man nog ta sig en funderare på om inte poströstning och/eller fullmaktsröstning skulle vara ett alternativ trots allt.

Detta är inte ironiskt menat och inte heller på något sätt illa ment från min sida, det är fakta. Jag tror inte att ni skulle vilja vara med i en klubb där ni måste åka genom hela landet för att få rösta.

Elias Larsson
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Nu har jag inte 100% koll på allt. Men jag kan ju försöka svara iallafall.

Det finns säkert flera anledningar till att man bara har rösträtt på plats.
Ska bara påpeka att detta inte är nåt ovanligt heller utan tillämpas av många föreningar.

En stor anledning till detta är ju att vi vill göra det lätt för oss. Det innebör en hel del merarbete om man ska kunna rösta genom ombud eller fullmakt. Det extraarbetet kan man lägga på mycket viktigare saker. Och det är inte så att arbetskraften är överflödig till sånthär...

Sen kan det va ganska svårt också att kunna rösta "rätt" om man inte får alla för- och motargument utredda på mötet, eller vara med i den diskussionen som kan följa runt ett beslut. Man får helt enkelt inte samma grund för sin åsikt som de som är närvarande på mötet. Nya frågor och aspekter kan ju även komma upp under mötet.

Men jag försår precis vad du menar Kobban. Vi försöker bara göra det lättaste och bästa för allas skull.

Men kom gärna med mer åsikter i frågan. Vi kommer kanske ta upp det diskutera på årsmötet.
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Jag kom på att jag inte preciserade mig, jag menar alltså i frågor som förslag till Ordförande, nytt klubbnamn, upplösning av klubben (hoppas INTE :o ) o.s.v.
Inte de frågor som kanske tas upp och disskuteras på själva mötet, det håller jag också med om.
Skriv svar