vevhusventilation

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

vevhusventilation

Inlägg av Gunnar »

På corvetten så var skall det tydligen vara en slang kopplad med pvc-ventil från höger ventilkåpa till insuget/förgasarfoten. Har försökt leta efter en pvc-ventil, men finner ej någon sådan att köpa.
Vad tror ni att man kan finna detta? Eller kan man ersätta den med någon annan typ av ventil?
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Hmmm.
PVC-ventil. Är det nåt special eller är det en ventil i PVC?
Är det bara en backventil?
I så fall vet jag att Opel har sådana till vacuumslangen till bromsarna.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:Hmmm.
PVC-ventil. Är det nåt special eller är det en ventil i PVC?
Är det bara en backventil?
I så fall vet jag att Opel har sådana till vacuumslangen till bromsarna.
Ursäkta, det skall vara PCV-ventil! Funderar också på funktionen av själva ventilen.
Kom tydligen lagkrav redan 1963 i USA på detta, men jag har aldrig funderat hur viktigt det kan vara med detta vakumet för få rätt balans på trycket i motorn med slutet system av vevhusventilationen.
Om jag förstår det rätt, så har man en slang från luftfilter som går till vänster ventilkåpa och kommer ren luft in i motorn och sedan suger man ut föroreningarna via höger ventilkåpa via en PCV-ventil, som öppnar/stänger vid tryck och luften leds via slang till förgasarfoten. Stänger man systemet blir risken att övertrycket i motorn går via annan packning= oljeläckage.
Finns tydligen också möjlighet att bygga, så man tar övertrycket via kollektorn på avgassystemet.
Inser mer och mer hur viktigt det är med vakumet och att ha rätt här, samt kunna mäta det.

Hmmm..........................................
Skriv svar