Sida 1 av 1

Traction control vectra c

Postat: 08 nov 2012 21:54
av Martin
Tc lampan tänds emellanåt.

Mycket irriterande. Startar upp bilen och allt är som det ska. Men så fort jag vrider på ratten så tänds lampan. Oftast, men det händer att jag kan köra till jobbet utan att den tänds. Ett typiskt glapp i min värld.

Kan ha klämt kablarna något vid fjäderbyte, men jag ser inga fysiska skador iaf. Har provat att lossa/dela kabeln, men då tänds ju både abs och tc.

Ideer hur man ska lösa problemet någon?

Postat: 08 nov 2012 22:22
av Jakob
styrvinkelgivare?

Postat: 09 nov 2012 06:33
av Martin Fåglefelt
Styrvinkelgivaren...

Testa att ratta fram och tillbaka max ett par gånger. Det funkade iofs inte på min bil, men kunde gjort det. När väl felkoden (som skapade lamp-tändningen), var släckt, så nollades detta.

Den kan ju för all del vara sönder också... :blush:

Postat: 09 nov 2012 12:27
av Maccan
Kan tyvärr sitta i SIM-enheten. Det är dosan bakom ratten där blinkers och torkarspaken går in i.
Det är ett vanligt problem att dessa pajar och de kan ge lite olika symtom.

Kom det efter fjäderbytet?

Det smidigaste är att koppla upp bilen mot en "data" och läsa felkoderna...

Postat: 09 nov 2012 17:22
av Martin
Det kom några dagar efter fjäderbytet, och jag var orolig att jag skadat någon kabel, vilket spär på teorierna om att jag gjort det oxå. Men det verkar ju troligast att det är den där enheten

Så vem datar billigt?

-inte mekonomen iaf-

Postat: 09 nov 2012 18:02
av BOB
Undrar om min obd läsare fungerar, vill du testa är det bara att komma förbi, fungerade på en Astra från 05 förra veckan

Postat: 09 nov 2012 18:20
av Jakob
Martin skrev:Det kom några dagar efter fjäderbytet, och jag var orolig att jag skadat någon kabel, vilket spär på teorierna om att jag gjort det oxå. Men det verkar ju troligast att det är den där enheten

Så vem datar billigt?

-inte mekonomen iaf-
Mekonomen i skillingaryd är rätt billiga på sånt har jag hört! ;)

Postat: 10 nov 2012 08:58
av Martin
Robert, jag ska se om lördagens bygge hemma tillåter en utflykt för obd-analys.

Mekonomen ska inte dras över en kam, men senast på annan ort blev jag inte imponerad.

Postat: 10 nov 2012 15:26
av ERnsT
Martin skrev:Robert, jag ska se om lördagens bygge hemma tillåter en utflykt för obd-analys.

Mekonomen ska inte dras över en kam, men senast på annan ort blev jag inte imponerad.
Säg till om ni inte får det att fungerar så hjälper vi till i skillingaryd.

Postat: 10 nov 2012 18:36
av Martin
Skllingaryd verkar ju vara ett trevligt ställe :)

Postat: 04 dec 2012 06:10
av Martin
Felkoden sa att det var styrvinkelgivaren som hade problem.

Jag funderar på en annan sak. Jag har ett dåligt batteri oxå.
Och jag känner ju att servon lägger av ibland. Och ett av dessa problem kan ju leda till det andra. Det kan ju vara såklart att styrvinkelgivaren får servon att falera, men kan det vara så att betteriet är för dåligt för servon (el), så att den inte orkar, och på så vis ger felsignal till givaren?

I övrigt så funkar ju esp (tycker jag det verkar som)

Postat: 04 dec 2012 07:02
av Maccan
Mät upp hur mycket generatorn laddar. Det är ganska vanligt att de går sönder på de här bilarna. Servon är en av de första funktionerna som drabbas vid dåligt batteri.
Och du har ju haft problem länge med batteriet så det är inte fel att byta det i vilket fall.

Postat: 04 dec 2012 09:19
av Martin
Ja det förklarar ju oxå ett dåligt batteri. ska kolla det. efter att jag bytt bromsbelägg i snöstorm..

tack för tipset!

Postat: 06 dec 2012 17:27
av Martin
sådär, nya belägg bak, så det inte skrapar sådär jobbigt längre..

men men,

bilen startade inte i morse, men jag kan putta igång den hemma (på jobbet var det en annan femma)

väl hemma mätte jag upp batteriet till 12,8v
generatorn laddar 14,0v

vad önskar man att dessa värden är?

Postat: 06 dec 2012 20:50
av Karlsson
12,8 volt i batteriet är ok, men det behöver inte betyda att batteriet mår bra.
Startbatterier slits och ju mer elektronik det blir i bilarna desto hårdare får batteriet jobba när man startar motorn.

Är det ett originalbatteri? Alltså att det står Opel eller GM på det.
Då är det troligen lika gammalt som bilen, ungefär 10 år i ditt fall.

Postat: 06 dec 2012 21:19
av Martin
Nej så är det säkert, det stod gm på tyckte jag.

Fultema har 62 ah batteri med 600 i startström för 800:- med fyra års garanti, det tror jag är det mest prisvärda.

Om ingen tipsar något bättre, så blir det köp imorgon.

Postat: 06 dec 2012 21:23
av Maccan
Batteriet kan hålla rätt volt när man mäter det, men oftas dalar det när man belastar det...
Biltemas batterier har jag tidigare sålt en massa begagnade, och tycker de håller väldigt bra standard.

Ta gärna ett ännu större batteri om det får plats. Jag tror jag har ett 70A i min...
Stora tyska kvalitétsvagnar kräver mycket ström. :wink:

Postat: 09 dec 2012 10:49
av Karlsson
Martin skrev:Nej så är det säkert, det stod gm på tyckte jag.

Fultema har 62 ah batteri med 600 i startström för 800:- med fyra års garanti, det tror jag är det mest prisvärda.

Om ingen tipsar något bättre, så blir det köp imorgon.
Jag lyxade till det och köpte ett Banner hos Holmgrens, kostade nog 1200 tror jag.

En grej man kan tänka på så här års är att stänga av klimatanläggning, stereo och sånt innan man stänger av motorn.
Sen när man ska starta nästa morgon och det är -20 behöver inte batteriet ge ström till en massa extra grejer.