vändkanter cylinder
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
vändkanter cylinder
Tänkte ta bort vändkanter uppe i cylinder på motor.
Hur stora vändkanter kan man ta bort med honingsverktyg?
Är det någon som använt Ridge Reamer? http://www.youtube.com/watch?v=h6t4bBd4ppk
Skall ta och mäta upp vändkanterna. Råkade få tag på en motor från 1970 och hade gått 8000 mil.
Hur stora vändkanter kan man ta bort med honingsverktyg?
Är det någon som använt Ridge Reamer? http://www.youtube.com/watch?v=h6t4bBd4ppk
Skall ta och mäta upp vändkanterna. Råkade få tag på en motor från 1970 och hade gått 8000 mil.
Har den bara gått 8000 mil borde inte vändkanterna vara så stora!
Jag skulle kört vidare med befintliga kolvar och ringar, då är allt inslitet och du behöver inte ta bort vändkanterna. Men du kan ändå krysshona lite för att få bra yta för oljefilmen.
/Mats J
Jag skulle kört vidare med befintliga kolvar och ringar, då är allt inslitet och du behöver inte ta bort vändkanterna. Men du kan ändå krysshona lite för att få bra yta för oljefilmen.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Ofta kan det vara så att nåt som känns som en vändkant bara är sotavlagring.
Så var det på min Opelmotor och den hade gått minst 30 000 mil, säkert med dålig service de sista 20 000...
Körde lite lätt med fin honingssten, sotet försvann nästan direkt och krysshoningen blev mer tydlig.
Motorn drar knappt nån olja alls nu och går bra, ryker inte blått eller nåt sånt.
Jag kör den ganska hårt också, bilen går ju nästan bara på bana.
Så var det på min Opelmotor och den hade gått minst 30 000 mil, säkert med dålig service de sista 20 000...
Körde lite lätt med fin honingssten, sotet försvann nästan direkt och krysshoningen blev mer tydlig.
Motorn drar knappt nån olja alls nu och går bra, ryker inte blått eller nåt sånt.
Jag kör den ganska hårt också, bilen går ju nästan bara på bana.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tack för inputen.
Motorn har suttit i en Electra -70 och stått sedan 1980. Så motorn har ej
sett varvtal över 4000 rpm allt för ofta.
Jag hade tänkt använda orginalkolvar. Blir nya ringar. Gamla ringar satt fast= kaputt
Eftersom motorn kommer varva upp till 6000-6500 rpm, så är jag fundersom om ringarna kan gå sönder om de går emot vändkanten vid högre varvtal.
Samtidigt vill jag inte göra mer jobb en som behövs.
Vändkanterna är upp till 0,03-0,05 mm.
Veven sog också bra ut.
Motorn har suttit i en Electra -70 och stått sedan 1980. Så motorn har ej
sett varvtal över 4000 rpm allt för ofta.
Jag hade tänkt använda orginalkolvar. Blir nya ringar. Gamla ringar satt fast= kaputt
Eftersom motorn kommer varva upp till 6000-6500 rpm, så är jag fundersom om ringarna kan gå sönder om de går emot vändkanten vid högre varvtal.
Samtidigt vill jag inte göra mer jobb en som behövs.
Vändkanterna är upp till 0,03-0,05 mm.
Veven sog också bra ut.
Jo då är det ju lite risk att översta ringen knäcks.
Ta ett skavstål kanske?
Eller slipduk och se om du kan få bort det "värsta".
/Mats J
Ta ett skavstål kanske?
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
En bra ide och därefter hona loppet. Uppfattade att man behövde lite finare yta för moly-ringar.Mats J skrev:Jo då är det ju lite risk att översta ringen knäcks.
Ta ett skavstål kanske?
/Mats J
Behöver mäta också för att se så inte hålen är ovala.
Normalt skall orginal bottendel hålla för 6000 rpm. Tänkte sätta dit pinbult till ramlager och förstärkta vevstaksbult. Samt hade fundering att slipa två sidor på stakarna och därefter kulpena, så får tryckspänningar
under ytan och ökar utmattningsgränsen. Därav skulle kunna gå upp ytterligare i rpm.
Försökte få loss al-kolvarna (gjutna) från stakarna, men det satt fast ordenligt. Så var rädd för att förstöra kolvarna.
Så funderar om man skall gå på en mek kam med högre lyft och lägre duration (=lägre varvtal). Min tanke var att välja hyd kam med mycket duration och lägre lyft för att slippa använda rull-lyftare.
Men visade att lyftare från 67-69 klarar högre lyft än 70-76. Har det liggande, så blir nog mek. kam.
Det är ju trevligt att kunna använda sådant man har liggande...
/Mats J
/Mats J