Min goda vän köpte sig en Toyota MR2 i höstas.
Första konbanekörningen hade han inte läst "bra att vet inför första bankörningen" utan körde med för lite olja i motorn.
Den skar.
Nu har han hittat en motor från år 2000 som har gått 200 mil och sedan legat still i 12 år.
Allt vi vet är att den går runt och ser alldeles ny ut på utsidan.
Är det ett fynd eller är en sådan motor i ett stort behov av renovering?
Vad säger ni?
Gammal motor som är nästan ny.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Gammal motor som är nästan ny.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Om den har varit igång så borde det ju åtminstone finnas lite olja i lager och sånt.
Men en sak som kan vara värt att se upp med är att packboxar och gummitätningar kan torka ihop och börja läcka när man häller i ny olja och startar motorn.
Som Gunnar säger, en packningssats och en verkstadshandbok är nog en bra investering. Om inte annat så kan det ju vara bra med lite instruktioner vid motorbytet.
Men en sak som kan vara värt att se upp med är att packboxar och gummitätningar kan torka ihop och börja läcka när man häller i ny olja och startar motorn.
Som Gunnar säger, en packningssats och en verkstadshandbok är nog en bra investering. Om inte annat så kan det ju vara bra med lite instruktioner vid motorbytet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare