Hej!
Min 325iX hade en ful ovana att kissa bensin överallt. Jag undersökte problemet och läckaget kom från nummer 14 på bilden:
Den satt direkt efter pumpen och bestod av två metallkoppar som valsats ihop till en liten burk, kanske en deciliter stor totalt. I valsen var även ett membran fastklämt. På ena sidan om membranet satt en fjäder och på andra sidan två anslutningar för bränslet. Jag ersatte dämparen med en rörstump och har inte märkt någon som helst skillnad. Vad skulle kunna vara risken med att köra utan den?
Dämpare i bränslesystemet - behövs den?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Dämpare i bränslesystemet - behövs den?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Deluxpostare!
Jag är inte så duktig på bränslesystem.
Men jag tror att en bränsletrycksdämpare har samma funktion som en bränsletrycksregulator bara det att den inte går att reglera trycket. Den dämpar alltså bränslet innan det kommer till spridarna och dämpar trycket till returen.
Men det måste ju vara bättre än ett läckande bränslesystem!
Men jag tror att en bränsletrycksdämpare har samma funktion som en bränsletrycksregulator bara det att den inte går att reglera trycket. Den dämpar alltså bränslet innan det kommer till spridarna och dämpar trycket till returen.
Men det måste ju vara bättre än ett läckande bränslesystem!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Den håller trycket uppe när motorn är avstängd, för att minska risken för ånglås. Så enda gången du skulle märka skillnad är att bilen kan bli svårstartad en kort stund efter du har stannat motorn, men mest på riktigt varma sommardagar.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06