Sida 1 av 2

Avgjutning av kanaler i toppen

Postat: 29 nov 2011 00:13
av Gunnar
Hej!

Jag undrar om någon kan rekommendera vad man skall ha för något, typ silikon när man vill göra avgjutning i insug och utblås kanal?, för att sedan "lätt" kan ta ut avgjutningen och se hur man skall angripa portningen.
Fick tag på 1 par toppar från en 430, -67 med stora kanaler orginal.

Postat: 29 nov 2011 08:34
av Knigth Rider
Vanlig modellera vet jag vi använde ibland.
Men det kanske inte funkar i ditt fall.

Postat: 29 nov 2011 13:58
av Gunnar
Modellera fungerar nog bra. "Old school" brukar alltid fungera bra.
Fick också tips på Biltemas högtemperatur silikon.

Kommer göra punkt 1 och 2 först på några kanaler enligt länk, därefter kan avgjutning vara bra för få kläm på hur mycket man skall ta för att få ett jämt flöde.
http://www.1badriv.com/head.htm

Postat: 29 nov 2011 20:49
av Frownlayer
Jag kan rekommendera http://www.topplocksverkstan.se/.

Han är mycket känd, heter erland cox finns massor av läsvärt om man ska porta första gången själv.

Postat: 30 nov 2011 16:13
av ERnsT
Kul att folk är igång och filar lite själva. Man får dock passa sig lite. I vissa topplock så förstör man betydligt mer än man gör nytta. Det är inte heller alltid bättre att ha stora kanaler, utan det ska vara avstämt för resten av motorn. Likaså vad det gäller gashastighet, för att allt ska lira bra tillsammans så bör den vara anpassad för motorn.
Dom som behärskar detdär kan tillsammans med rätt kammar ge motorn en helt annan karaktär.
Jag köpte för ett tag sedan grejor för att bygga en egen flödesbänk, tyvärr har det projektet stannat av lite. Det blir dock närmre och närmre mellan gångerna man tänker på den :wink:

Postat: 30 nov 2011 23:17
av Gunnar
Frownlayer

Tack för länken, skall läsa på där.

ERnst

Jag håller med dig, gäller att vara försiktig. Har tänkt på din flödesbänk, så du kanske är pågång :wink:

De toppar jag har på nu, portade jag och gjorde några fel, som jag tänkte ta lärdom av.
Samt planade dessa ca 0,8 mm och hoppades att insuget skulle passa, men fick justera bulthålen på insuget. regeln säger 0,5 mm och det stämmer. För behöver plana insug sidan lika mycket på topplocken för det skall passa på V8. Nu har jag justerat insugkanalerna på insuget så det skall matcha kanalerna på topparna.

Tänkte på dessa toppar som skall portas sätta i nya styrningar resp.
ev. större rostfria ventiler. Brukar vara tacksamma priser på V8 delar till jänkare.

Postat: 30 dec 2011 13:38
av Gunnar
Väggen mellan insugningskanalerna på båda sidor är nedsliten ca 0,5-0,7 mm på plansidan.
Vill helst undvika planing, för kan behövas isåfall upp till 1 mm och då kommer insug långt ner och skulle behövas isåfall plana förbränningsrum sidan lika mycket för komma i rätt nivå.
Vill spara denna möjlighet ifall man skall toppdecka blocket.

Vad har ni för erfarenhet av kunna täta denna yta, jag änvänder 1 mm tjock kompositpackning?

De hålrummen i mitten ca 18 mm är förvärmningskanaler från de 2 innersta avgaskanalerna som har lika stor öppning där. Vad har panelen för erfarenhet och förslag att täta dem i avgaskanalen och få det jämnslipat där för att minska turbolensen istället för att plugga dem på planytan?

Bild

Postat: 30 dec 2011 14:09
av Karlsson
0,5-0,7 mm på väggen mellan insugskanalerna, det är ganska mycket.
Går nog inte att täta med packningsklister eller silikon, det vill nog släppa när det är så stor spalt.
Gummipackning skulle kunna vara ett alternativ, men det kanske inte finns?
Kan det gå att slipa ett tunt spår i mellanväggen på insug och lägga i en bit pianotråd? Lite pilligt kanske, men det går att lägga en liten klick packningsklister som håller fast tråden.

Jag tror på att plugga förvärmningskanalerna på avgassidan, borde ju funka att svarva till ett par stålpluggar med presspassning och knacka dit.
De kan väl ligga nån mm under packningsytan på avgassidan? Eller är det nåt som måste täta där?

Postat: 30 dec 2011 16:24
av Gunnar
Pianotråd är en mycket bra ide!

Tyvärr går ej hålen direkt ut på avgassidan!
Om du/ni ser på denna bild som är fotat igenom avgaskanalen, så ser man ett hål ovanför styrningen, som går ut på insugssidan enligt bild tidigare.
Nu är tanken att det kommer slipas ur runt styrningen och nocken på i kanalen, samt ena sidans vägg.

Vad tror om att sätta i en plugg i avgaskanalen med presspassning och slipa så det blir jämt efteråt. Det behöver ej vara 100% tätt. Ev slå kant, så den inte kan trilla ur. Undrar om mässing skulle kunna vara ett alternativ, för är lite mer "plastiskt" material?

Bild

Postat: 30 dec 2011 16:39
av Karlsson
Aha, jag trodde hålen kom ut i packningsytan mot headersen.
Men som du säger så borde det funka att slå in en mässingsplugg och sen slipa jämnt.

Postat: 30 dec 2011 22:51
av Frownlayer
Det går inte svetsa och sedan slipa? eller är jag helt ute och cyklar?

Postat: 30 dec 2011 23:27
av Mats J
Brukar man inte ha kemisk metall om man vill höja botten på en insugskanal? Isåfall borde det ju även funka för att höja tätningsytan mellan insugskanalerna.

/Mats J

Postat: 31 dec 2011 00:38
av Karlsson
Svetsa gjutjärn är väl lite småkrångligt? Det är ju i avgaskanalen dessutom, så det vill till att svetsen blir bra och beter sig som resten av gjutjärnet.

Kemisk metall eller nån epoxi skulle kunna funka också, en del topplocksgurus använder sånt till aluminiumtoppar.
Borde väl funka lika bra i gjutjärn, gäller väl att vara riktigt noggrann. Göra renare än rent på ytan som ska plastas.

Postat: 31 dec 2011 17:00
av Gunnar
Svetsning är ett alternativ, men som Karlsson skriver känns osäkert. På en topp som sitter på bilen nu, har det svetsats över ett avgassäte och har hållt ca 4000 mil, men när trimningsgraden har ökat så känns det osäkert. Dock är det bra gjutgärn, för man kan trimma på bra innan man behöver sätta dit stålinsatser i sätena. Sedan är det svårt att komma åt att svetsa i kanalen.
Läste att man förut fyllde i aluminium i hela värmekanalen.

Kemisk metall eller epoxy tror jag också på, om man gör det riktigt rent
innan. Dock vill man att inget skall lossna. Men tror det blir det.

Nu har jag också hittat olika tjocklekar på insugspackning och finns upp till 1 mm tjockare än orginalet.
Orginal brukar vara en plåt packning som är hel och går under insuget för att det inte skall stänka upp så mycket olja genom ventilationen genom insuget. När vi satt dit kompositpackningar så har vi fått klippa ut stålpackning och matcha ihop detta.

Postat: 02 jan 2012 01:23
av Andreas K
Finns ju fina elektroder till gjutjärn att svetsa med pinne, som dessutom är ganska smidigt att sticka in i hålen. En sån svets ska ju inte vara några större problem.

Säverturbo är ju bra forum för att läsa om detta, de brukar svetsa eller "plasta" upp kanalerna.

Postat: 03 jan 2012 17:43
av Gunnar
Andreas!

Tack för infon och jag skall kolla på säverturbo!

Postat: 03 jan 2012 18:59
av Karlsson

Postat: 13 jan 2012 15:21
av Gunnar
Tänkte montera dit M10 låsskruv för att blockera oljekanalerna i toppen
eftersom jag använder håliga stötstänger som leder smörjningen till vipparna.
Därav undrar jag om någon vet vilken storlek på förborrningen som behövs enligt standard?

Postat: 13 jan 2012 15:50
av Kezo
8,5 mm vill jag minnas. Finsn en smidig formel om man vet stigningen, nämligen storleken - stigningen. Så M10 med stigning 1,5mm blir 10 - 1,5 = 8,5.

Postat: 13 jan 2012 15:54
av Gunnar
Kezo skrev:8,5 mm vill jag minnas. Finsn en smidig formel om man vet stigningen, nämligen storleken - stigningen. Så M10 med stigning 1,5mm blir 10 - 1,5 = 8,5.
Ett stort tack!