insprutning på Opel Frontera 2,4 -95

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

insprutning på Opel Frontera 2,4 -95

Inlägg av Mats J »

Jag skall köpa en Opel Frontera där det brunnit lite i motorn, det har läckt olja ner på grenröret som sedan brunnit lite.
Några av spridarkablarna har smält ihop så det är väl kortis i dom antar jag. Är det någon som har koll på hur tåliga insprutningsboxarna är på Oplar (det är väl Bosch sprut)? Gissningsvis går väl drivstegen när det blir kortis på utgången så boxen kan vara rökt, eller sitter det separata drivsteg utanför boxen? Kan en säkring ha gått så boxen klarat sig? Isåfall, någon som vet var säkringarna sitter?

Annars:
Vilka boxar kan passa o man skall jaga ny? Det är en 2,4 L insprutning, den gamla hederliga gjutjärnsmotorn som kom -67, men nu lite uppborrad.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det troligaste är att det sitter ett Bosch Motronic 1.5 i bilen, de ska vara kortslutningsskyddade vad jag vet.
Har haft en kabelhärva från en Omega 2,4 (samma motor) men den är uppklippt nu tyvärr.
Testa att byta de skadade kablarna, det värsta som kan hända är ju att motorn inte startar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Att motorn inte startar är redan konstaterat. Därför är den väldigt billig!
Så om boxen kan ha klarat sig (skall vara Motronic 1.5) tar jag med skarp kniv och skär isär de hopsmälta ledarna och tejpar på lite isolering... Med lite tur går det att få igång bilen och köra hem istället för att bogsera 8 mil....
Sedan kanske jag är intresserad av att köpa lite stumpar av kabelhärva av dig!

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det kan vara så bra att just kablarna till spridarna fortfarande är intakta, resten har jag klippt ganska friskt.
Säg till om du vill ha härvan, kan inte med att ta betalt för den.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Ett erbjudande man inte kan tacka nej till...
Men jag kan betala något, så jag inte känner mig så skyldig...
Speciellt om du orkar posta den.
Maila ett kontonummer.
Har du en extra insprutningsbox också???

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Du har PM!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Nu är ägarbytet ifyllt också! 1500:- för en frontera som inte startar känns inte så hutlöst. Visserligen finns det lite annat att fixa till, men det känns ändå prisvärt..
Fick med verkstadshandbok och även en helt ny bladfjäder bak, för han hade köpt två men bara behövt byta en.

Till saken:
Började med att skära isär de två ihopsmälta spridarkablarna för att få bort kortslutningen, dom var rätt smälta...
Jag tvångskörde soppapumpen och då rann det under bilen. Säljaren hade en ny slangstump och hjälpte till med att byta den spruckna slangen!
Med tändningen på ligger det spänning ut till tändspole och spridare=bra
När starten går så ligger det spänning ut till pumpen=bra
När starten går sjunker spänningen lite på boxsidan på spridarna, det anser jag indikerar att det är pulser till spridarna (jag hade bara digital voltmeter med mig och dom är ju lite långsamma. Nästa gång blir det oscilloskop om det behövs...)
Samma med tändspolen, spänningen sackade lite. Så det borde komma pulser.

Men det kommer ingen gnista på stiften, la ut ett par mot blocket och körde starten.
Sedan tog jag kabeln från spolen till fördelaren och la nära blocket, ingen gnista där heller...

Sedan lossade jag anslutningarna på tändspolen och tog en kabel direkt från plus på batteriet rill plus på spolen, och en annan från andra anslutningen och hackade den mot jord så det borde generera gnistor från spolen, men fortfarande ingenting.... Så det verkar som att tändspolen är brunnen/kortis. När jag mäter är det kontakt mellan de tre anslutningarna på spolen, så man kan väl anta att det är intern kortis?

Eller hur kollar man en tändspole?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det ska vara lite motstånd mellan anslutningarna på spolen, ska vara högt motstånd mellan primärsidans anslutningar och högspänningsanslutningen har jag för mig.

Att spänningen till boxen och spridarna sjunker när man kör på starten är nog mest för att startmotorn går.
Lyser motorlampan? Det går att blinka ut felkoder på de där, man byglar mellan två stift i en diagnoskontakt.
Det är ett sätt att kolla om styrboxen lever, felkod 55 vill man inte ha för den betyder att boxen är trasig.
Finns ett gäng andra koder också, borde stå i verkstadshandboken.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jag resistansmätte spolen och värdena verkar rimliga, men kanske kan det vara överslag inne i spolen så gnistan aldrig "kommer ut" utan slår inuti.

Hjälper det inte med annan spole får jag rota reda på var diagnoskontakten sitter...
Motorlampan lyser när jag försöker starta, så lämpan är hel

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Har nu fått ut blinkkod, kom bara en. Vevaxelgivarsignal saknas, och det är ju riktigt eftersom motorn står still när man testar...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Du borde få blinkkod för diagnosstart också, kod 12. Kod 31 för vevaxelgivaren är ju helt i sin ordning om motorn är avstängd.
Koderna raderas efter ett tag om boxen varit strömlös, typ en kvart eller nåt sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jo 12 kommer först, men det tänkte jag inte på att skriva.
Det skumma är att boxen drar första steget på dubbelreläet, den del som lägger ut spänning till spridarna. Men när man kör på startmotorn borde ju signalen från vevgivaren göra att andra delen av reläet dras så soppapumpen startar, men det händer inte. Så jag undrar om vevgivaren ger för klen signal eller om ingången på boxen är paj. Jag har ohmmätt hela slingan från boxens kontaktstycke och det är kontakt till givaren, och kollat pulsen med oscilloskop när jag kör på startmotorn, och den ser vettig ut, men jag vet ju inte exakt hur den skall se ut.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Nu funkar den!
Det var överslag mellan skärmen och en ledare i vevaxelgivaren. Men det märktes inte när man ohmmätte eller när man kollade signalen med oscilloskop, för i båda fallen var inte boxen inkopplad, det var när boxen var inkopplad som skärmen blev jordad, och därmed även signalen.... Jag misstänkte att detta var orsaken eftersom det var låg resistans mellan skärm och ena kabeln på CPS givaren. Så jag öppnade givarens kabel och klippte av alla små trådar i skärmen och då drog bränslepumpsreläet direkt när jag började mala med startmotorn. (jag hade kopplat en lampa där för att ha koll på läget...) Sedan gick den igång rätt fort...
Men jag hade rivit ut rätt mycket andra kablar också så det var lite jobb att peta tillbaka allt....
Men nu är den testkörd och funkar bra.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Jag är impad. Vilket felsökeri!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Det var ett riktigt lurigt fel... Men jag köpte den ju delvis för att ha något att tänka på. Men nu är det roliga över. Bara besiktning kvar...
Kanske att jag startar en projekttråd. Får se.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Grattis! Bra jobbat med felsökandet! :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Kabelhärvan kom idag, tack Karlsson! Blir perfekt att kunna få bort alla halvsmälta kontaktstycken på spridarna mm. Kommer bli som nytt!
Ingen som har en ny vevaxelgivare till Omega / frontera? skall passa från 2,4 2,6 och 3,0 motorer...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Skriv svar