knackning
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Beror på vad du menar med vanlig bil, menar du en vanlig utan turbo så brukar det redan va hög kompresion så då kan man inte ladda mer än 0,4-0,5bar är motorn redan avsedd för turbo så går det ladda betydlig mer. kanske upp till 1,5bar men då håller det nog inte så länge med standardgrejer. Intercooler är väl inte direkt dyrt, finns begagnade på bilskrotarna. När turbon komprimerar luften så blir den varm och man vill ha så kall luft som möjligt, ju kallare luft ju mindre risk för knackningar, fetare bränsleblandning är bra också. Kolvarna byter man oftast för att få lägre kompresion och ibland för att byta till hållbara grejer. Annars kan man svarva av toppen på kolvarna. Annars är det bara att köra tills det rasar.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ja eller så köper du en saab me "apcs" tror jag det heter (aotomatic power control system) känner av om motorn spika.
En enkel metod i stället för o byta kolvar är ju o byta soppa ... högre oktan spikar ju vid högre tryck alltså är det bara o åka o köpa en lite saab och tanka med 98 eller om du kan få tag på högre?? apcs känner ju av dee!!
En enkel metod i stället för o byta kolvar är ju o byta soppa ... högre oktan spikar ju vid högre tryck alltså är det bara o åka o köpa en lite saab och tanka med 98 eller om du kan få tag på högre?? apcs känner ju av dee!!
Det smidigaste är nog att skaffa en turbobil från början. Gör man som Lotus-Samuel och jag, konverterar en vanlig sugmotor till turbo så dyker det oftast upp en del problem. Extra bränsle, kompressionssänkning, grenrörsbygge och en del annat. En gammal Volvo B23-turbo är nog (tyvärr) ett ganska bra utgångsobjekt, de har tydligen smidda kolvar original. Skaffar man sig en större turbo och en stabil IC så är 250 hk+ inte helt overkligt. Enligt en kille på en kylarverkstad i JKPG så pallar inte Volvos original-IC mycket mer än 1 bar. De har plastgavlar fasttryckta med en plåtklämma och den släpper när man laddar för mycket. SAAB 9000 är lite tåligare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare