Sida 1 av 1

Torkarbladsbyte

Postat: 20 jan 2011 11:59
av Knigth Rider
Adolfsson skrev ju att man fick ta upp även enklare projekt.
Jag ska inte byta torkarblad med jag har ett annat litet bekymmer
på mitt 27 åriga Sommarnjutningsåk.

Upptäkte förra sommaren att det försvinner lite kylarvatten.
Har bytt kylare o vattenpump tidigare. Letade effter någon läcka
men har inte hittat var det läcker.

Men såg innan jag ställde in den för vinerförvaring att det droppade lite
någonstans från motorblocket. Det skulle kunna vara vattenpumpen
igen för det är några år sedan jag bytte den.

Har väl just nu varken tid eller ekonomi att börja riva ner den.
Pratade med någon i sommras som tippsade om något tätningsmedel
som hette Barleaks. Är det någon som har någon erfarenhet av det?

Vet ju om att det inte kanske är den bästa lösningen utan det är att
hitta grundfelet. Men jag är tacksam för lite goda råd. :D

Postat: 24 jan 2011 08:59
av Knigth Rider
Det är vist inte många som håller på med fusklagningar. Det är ju bra!

Men jag sökte lite o kollade upp medlet. Det hette vist Bar's Leaks.
Det står Bar's Leaks används förebyggande o för repration.
En stor del av produktionen används till nya bilar.

Tätar läckor upp till 0,9 mm i kylare, motorblock, cylinderhuvud, värmeelement. Används året runt tillsammans med klykol.
Smörjer o tätar vattenpumpen o ger fortsatt skydd mot läckage,
korrision o kalkavlagring samt förebygger kavitationsskador.

Bars' s Leaks Orginal är testat o godkändt av tyska TUV o skall ej
jämföras med produkter som ibland används vid en nödsituation.

Man ska ju inte lita helt på reklam men jag tror jag vågar testa i mitt fall.
Det är väl tydligen ingen stor läcka. Men läcker tydligen lite när motorn
är riktigt varm o det är högt tryck i systemet.

Gammlingen kanske inte tålde lite tuffare körning som det blev på
konbanan i Eksjö ! Men det var värt allt för det var Göör Skoj! :D

Postat: 05 feb 2011 00:23
av ERnsT
Det bästa är ju såklart att trycktesta och se vart det läcker. Har man bara grejor så är det gjort på någon minut. Har man inte grejor, så tar det naturligtvis längre tid. Grejorna jag har på verkstan fungerar rätt smidigt, man pumpar som en idiot några sekunder sedan får man spana och lyssna efter läcka. Man ser direkt om det är spricka i slang eller kylare eller alternativt bägge delar, eller hur oskar. :wink: 8)

Postat: 05 feb 2011 01:15
av iceman
ERnsT skrev:Det bästa är ju såklart att trycktesta och se vart det läcker. Har man bara grejor så är det gjort på någon minut. Har man inte grejor, så tar det naturligtvis längre tid. Grejorna jag har på verkstan fungerar rätt smidigt, man pumpar som en idiot några sekunder sedan får man spana och lyssna efter läcka. Man ser direkt om det är spricka i slang eller kylare eller alternativt bägge delar, eller hur oskar. :wink: 8)
Japp funkade skit bra!! Konstaterade på typ 5 min vart det läckte..

När du ändå nämnde det så har min inte läckt några namnvärda mängder sen vi bytte slangen.. så jag vet inte om det är en spricka i kylaren.. Har inte haft i någon tätning än..

Postat: 05 feb 2011 12:01
av Knigth Rider
Tack för tippset. Jag har allafall kommit så långt att jag vet att det läcker
någonstans från motorn. Men det är ganska trångt o svårt att se var det
kommer i från. Bytte tändstift i sommras man kommer inte åt dom uppifrån. Men på en lyft o bra tålamod så går det bra!

Så jag får väl göra en lite bättre undersökning när snön
har töat bort o jag kann köra upp den på bryggan eller lyften.

Både bilen o jag är ju vetteraner så man får väl
räkna med lite små bekymmer!
Men som jag skrivit innan så blir man både gladare o piggare
när man får vare med er som är lite yngre! :banana: :D