misständer
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
misständer
Hej!
Har kommit över en billig gammel 940.
Blir en volvo över vintern även om Axel försökt få mej i omegatankar
MEN, det går ju lite sådär halvtaskigt. Funderar på vad det kan vara o tänkte felsöka lite men kan ju dela med det med er o se va ni har för synpunkter.
Den misständer eller något sådant. Den går bra men rätt som det är börjar den typ bluddra o sen går den igen o så kan de hålla på med ojämna mellanrum. Kan hända flera gånger när man kör men ibland gör den det inte alls. Såå, vad tror ni det kan va? Tändstift? LMM?
Ja skriv på bara vad ni tror eller vet??
Tack för mej, hej
Har kommit över en billig gammel 940.
Blir en volvo över vintern även om Axel försökt få mej i omegatankar
MEN, det går ju lite sådär halvtaskigt. Funderar på vad det kan vara o tänkte felsöka lite men kan ju dela med det med er o se va ni har för synpunkter.
Den misständer eller något sådant. Den går bra men rätt som det är börjar den typ bluddra o sen går den igen o så kan de hålla på med ojämna mellanrum. Kan hända flera gånger när man kör men ibland gör den det inte alls. Såå, vad tror ni det kan va? Tändstift? LMM?
Ja skriv på bara vad ni tror eller vet??
Tack för mej, hej
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
- Styrelseledamot
-
- Deluxpostare!
-
- Gör inte annat än skriver...
Ja men de kändes lite som det blev mer när de va fuktigt.. kan ju bara vart illusioner ifsKnigth Rider skrev:Det är ju alltid lurigt med sådana fel som komer o går. Men jag tror nog som tidigare talare skrivare att det är något tändninsfel. Är det något överslag så brukar det komma oftare när det är fucktigt ute.
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
- Deluxpostare!
-
- Deluxpostare!
Komer nu ihåg att Isman (oskar) hadde något liknande fel o då var det en bränd tändhatt. Han visade upp den när vi körde konrace i Eksjö.Knigth Rider skrev:Skrev vist lite otydligt. Jag menade överslag är ju tändningsfel. Så gick den sämre när det är fuktigt har du säkert någon dålig tändkabel. Du kan om du har tur se var om det är riktigt mörkt att gnista hoppar över någonstans.
-
Låter helt enkelt som ja får ta o kolla kablarna.
Finns de bra sätt o göra de så man inte behöver byta alla?
Men de kanske är de bästa ändå?
Finns de bra sätt o göra de så man inte behöver byta alla?
Men de kanske är de bästa ändå?
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
-
- Klubbordförande
Re: misständer
Emil C skrev: Blir en volvo över vintern även om Axel försökt få mej i omegatankar
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Ja min hade ju Verkligen Bränt sönder tänkablen!! Och den gick ju sämre när det var fuktigt ute!!
Fick tipset att gå ut sent en kväll när det är riktigt mörkt ute, och ta en Sprayflaska med vatten. (typ sån man har till blommor) Spraya över tablarna så kan du se oim gnistan hoppar någon stans!!
Fick tipset att gå ut sent en kväll när det är riktigt mörkt ute, och ta en Sprayflaska med vatten. (typ sån man har till blommor) Spraya över tablarna så kan du se oim gnistan hoppar någon stans!!
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Jahopp, då va jag ute i mörkret o försökte med era knep med vatten.
Men de gick la inge vidare om man säger så, inte va ja kunde se iaf.
Ingen hoppande gnista, o kablarna ser fräscha ut om man kollar i dom.
Men de kanske är o köpa en ny kabel o testa på de olika stiften?
Tycker det är skumt när de kan dröja så olika ibland! Men de borde ha med
tändningen och göra tror ni?
Alltså de är ju mer som den blurrar eller 4taktar som mopederna brukade göra ni vet Men va kan de vaa?
Men de gick la inge vidare om man säger så, inte va ja kunde se iaf.
Ingen hoppande gnista, o kablarna ser fräscha ut om man kollar i dom.
Men de kanske är o köpa en ny kabel o testa på de olika stiften?
Tycker det är skumt när de kan dröja så olika ibland! Men de borde ha med
tändningen och göra tror ni?
Alltså de är ju mer som den blurrar eller 4taktar som mopederna brukade göra ni vet Men va kan de vaa?
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
-
- Deluxpostare!
Håller med Reco. Dragracingförare läser ju av stiften efter varje race o man kan se mycet där hur motorn har gått. Det kan vara lurigt med tändningsfel för det kan oxå låta som bränsle luftfel. Jag hadde en Audi för några år sedan som gick dålgt på gaspådrag trodde då att det var något fel med insprutningen. Men då var det kabelanslutningen vid fördelaren. Gnistan har ju svårare att tända när stiftet är blött eller sotigt. Det kan ju vara många olika fel o orsaker till att en motor går dåligt. Men man vill kanske inte kosta på för mycket på en vinterbil. Men prova o byt stiften om dom inte är bytta nyligen. Det kan vara någon spricka i elektodporslinet o där med överslag. Om det inte är någon kabel:read1: Vill inte skryta med att jag är någon ducktig motordocktor men jag tycker det är roligt när man får motorer att fungera igen. Lycka till.
Jo men bilen går ju inte så hela tiden så det är svårt att märka när den går dåligt då men ja ska göra ett testMartin Fåglefelt skrev:Starta bilen... ryck kablarna en och en, så ser du vilken kabel som "inte gör någon skillnad"
Kan säga med att den går bättre när den e kall. O känns mer svårstartad när den e varm
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
-
- Deluxpostare!
Det är ju svårt att felsöka när felet inte är framme. Dom flesta tändsystem brukar tappa lite efekt när dom blir varma. Så är det något sådant relaterat fel brukar det bli tydligare när den blir varm.Men jag har många gånger trot att det har varit fel på tändmodulen när jag reparerar småmotorer. Men ibland har det varit stiftet i alla fall. Det sitter ju mycket avstörningar i stiften nu förtiden som kan spöka. Men skulle det inte hjälpa med stiften så rekomenderar jag att slå i lite bränsletillsats rengörning i tanken. Jag mekar mycket med förgasare på småmaskiner o ser vad mycket avlagringar o beläggningar det blir. Så det kan göra underverk ibland. En sak till även om den går bra eller bättre med nya stift så är det ju inte säkert att det är grundfelet. Men hoppas motorn vaknar till nytt liv.Emil C skrev:Jo men bilen går ju inte så hela tiden så det är svårt att märka när den går dåligt då men ja ska göra ett testMartin Fåglefelt skrev:Starta bilen... ryck kablarna en och en, så ser du vilken kabel som "inte gör någon skillnad"
Kan säga med att den går bättre när den e kall. O känns mer svårstartad när den e varm
Ja imon ska ja göra ett test med nya stift, olja o en tändkabel o prova på alla cylindrar. Tänkte även checka bränslefiltret o så såg jag idag en lite spricka i fördelaren, men den kan även ha blivit när jag blev arg o inte fick bort kabeln! Motorn är ganska sliten överlag o oljelampan lyser på tomgång när den e varm så är det någon som sitter på en fräsch b230 så säg tillKnigth Rider skrev:Det är ju svårt att felsöka när felet inte är framme. Dom flesta tändsystem brukar tappa lite efekt när dom blir varma. Så är det något sådant relaterat fel brukar det bli tydligare när den blir varm.Men jag har många gånger trot att det har varit fel på tändmodulen när jag reparerar småmotorer. Men ibland har det varit stiftet i alla fall. Det sitter ju mycket avstörningar i stiften nu förtiden som kan spöka. Men skulle det inte hjälpa med stiften så rekomenderar jag att slå i lite bränsletillsats rengörning i tanken. Jag mekar mycket med förgasare på småmaskiner o ser vad mycket avlagringar o beläggningar det blir. Så det kan göra underverk ibland. En sak till även om den går bra eller bättre med nya stift så är det ju inte säkert att det är grundfelet. Men hoppas motorn vaknar till nytt liv.Emil C skrev:Jo men bilen går ju inte så hela tiden så det är svårt att märka när den går dåligt då men ja ska göra ett testMartin Fåglefelt skrev:Starta bilen... ryck kablarna en och en, så ser du vilken kabel som "inte gör någon skillnad"
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Volvo 940 -95
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04