Ett mustigt elfel att bita i
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ett mustigt elfel att bita i
När jag skulle tanka i morse dog 325:an typ 30 meter från pumpen. Jag rullade sista biten. "Puh" tänkte jag. "Jag klarade det precis" Och så tankade jag och var glad. Tills jag skulle starta och åka vidare. Inte minsta tendens till att starta fick jag. Den var bara tvärdöd. Den drog runt som den skulle och så där, men den tände aldrig. Så jag öppnade huven i hopp om att det skulle vara nåt enkelt. Typ att tändkabeln hade lossnat från spolen på nåt vänster. Men var var spolen??? Ah, där. Den hade lossnat från innerskärmen och hängde i kablarna . Och gummihuvan som brukar sitta över kontakterna ovanpå hade också lossnat så pluspolen var blottad.
Efter viss felsökning på plats kunde följande konstateras:
Ström finns fram till motorutrymmet från batteriet i bagaget, bra start.
All säkringar är hela. Också bra.
Ingen ström kommer till tändspolen när man slår på tändningen (den ska väl ha konstant ström på en pol och en puls på den andra? Att ge den 12v direkt från batteriet hjälpte inte heller.)
Bränslepumpen ger inga tecken på liv (som t.ex. att brumma lite när man slår på tändningen.)
Det har väl gått till såhär på nåt vis: Spolen har lossnat och det har blivit kortslutning mellan pluspolen och något jordat. Men ingen säkring har löst ut. Så vad är det som har gått sönder? Nåt relä? Är hela styrboxen skrot? Är motorstyrningen säkrad på nåt annat ställe?
Jag ska kika mer på det imorgon efter jobbet men idéer och erfarenheter mottages tacksamt.
Efter viss felsökning på plats kunde följande konstateras:
Ström finns fram till motorutrymmet från batteriet i bagaget, bra start.
All säkringar är hela. Också bra.
Ingen ström kommer till tändspolen när man slår på tändningen (den ska väl ha konstant ström på en pol och en puls på den andra? Att ge den 12v direkt från batteriet hjälpte inte heller.)
Bränslepumpen ger inga tecken på liv (som t.ex. att brumma lite när man slår på tändningen.)
Det har väl gått till såhär på nåt vis: Spolen har lossnat och det har blivit kortslutning mellan pluspolen och något jordat. Men ingen säkring har löst ut. Så vad är det som har gått sönder? Nåt relä? Är hela styrboxen skrot? Är motorstyrningen säkrad på nåt annat ställe?
Jag ska kika mer på det imorgon efter jobbet men idéer och erfarenheter mottages tacksamt.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Gamla hederliga Bosch-styrboxar brukar vara kortslutningsskyddade på alla möjliga och omöjliga sätt, så att boxen skulle dö av att pluspolen på tändspolen går mot jord tror jag inte kan hända.
Pluspolen på t-spolen går nog direkt via tändningslåset också skulle jag tro, minuspolen jordas i styrboxen med en transistor och lite annat skoj.
Tändspolen går att testa genom att mata 12V till +polen (ansl. 15) och ansluta ett tändstift direkt på spolens högspänningskabel.
Sen duttar man -polen (ansl. 4) mot jord. Då ska det bli gnista i stiftet.
Nästa grej att testa kan vara bränslepumpsrelät, det bör sitta nånstans på torpedväggen. Är inte helt insatt i hur BMW monterat sina prylar.
Man kan testköra pumpen genom att bygla stift 30 och stift 87 eller 87b.
Går pumpen då så är det fel på relät, kabelbrott mellan styrbox och relä eller så är kretsen som jordar relät i styrboxen trasig.
Pluspolen på t-spolen går nog direkt via tändningslåset också skulle jag tro, minuspolen jordas i styrboxen med en transistor och lite annat skoj.
Tändspolen går att testa genom att mata 12V till +polen (ansl. 15) och ansluta ett tändstift direkt på spolens högspänningskabel.
Sen duttar man -polen (ansl. 4) mot jord. Då ska det bli gnista i stiftet.
Nästa grej att testa kan vara bränslepumpsrelät, det bör sitta nånstans på torpedväggen. Är inte helt insatt i hur BMW monterat sina prylar.
Man kan testköra pumpen genom att bygla stift 30 och stift 87 eller 87b.
Går pumpen då så är det fel på relät, kabelbrott mellan styrbox och relä eller så är kretsen som jordar relät i styrboxen trasig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lite visare återkommer jag med fortsättningen på gåtan:
Jag testade att bygla 30 och 87 och hörde ett betryggande surr från pumpen. Härligt.
Jag testade också att reläet fungerade genom att köra 12v mellan "styrpolerna" 85 och 86 på reläet och piptesta mellan 30 och 87 med multimeter. Pip Pip. Bra.
Men reläet klickar inte när man slår på tändningen och pumpen går inte heller. Jag mätte på 85 och 86 med multimetern när man slog på tändningen och även om man drog runt startmotorn. Ingen ström alls. Inte minsta lilla.
Så pumpen, spolen, säkringarna och reläerna är ok. Jag har testat alla tre reläerna som sitter ihop med bränslepumpsreläet och de i säkringsboxen klickar. Spolen är bytt mot en från skroten, förmodligen i onödan, men den var på sannolika skäl misstänkt innan.
Styrboxen då? Den får i alla fall 12v på några av polerna i handsken. Jag öppnade den och kikade efter nån komponent som såg överhettad ut eller nån lödning som hade lossnat. Det hände på min 325iX nämligen. Rätt svårfunnet fel den gången. En lödning i boxen som glappade. Men inget sånt kunde anas nu. Alla lödningar såg finfina ut.
Ska man testa med en annan box ändå? Jag vet inte var jag ska leta riktigt, men jag har åtminstone uteslutit några saker.
RÄTTELSE:
Det finns faktiskt en svag spänning mellan 85 och 86 när man slår på tändningen. Typ 0.13 volt. Inte tillräckligt för att slå på reläet förstås.
Jag testade att bygla 30 och 87 och hörde ett betryggande surr från pumpen. Härligt.
Jag testade också att reläet fungerade genom att köra 12v mellan "styrpolerna" 85 och 86 på reläet och piptesta mellan 30 och 87 med multimeter. Pip Pip. Bra.
Men reläet klickar inte när man slår på tändningen och pumpen går inte heller. Jag mätte på 85 och 86 med multimetern när man slog på tändningen och även om man drog runt startmotorn. Ingen ström alls. Inte minsta lilla.
Så pumpen, spolen, säkringarna och reläerna är ok. Jag har testat alla tre reläerna som sitter ihop med bränslepumpsreläet och de i säkringsboxen klickar. Spolen är bytt mot en från skroten, förmodligen i onödan, men den var på sannolika skäl misstänkt innan.
Styrboxen då? Den får i alla fall 12v på några av polerna i handsken. Jag öppnade den och kikade efter nån komponent som såg överhettad ut eller nån lödning som hade lossnat. Det hände på min 325iX nämligen. Rätt svårfunnet fel den gången. En lödning i boxen som glappade. Men inget sånt kunde anas nu. Alla lödningar såg finfina ut.
Ska man testa med en annan box ändå? Jag vet inte var jag ska leta riktigt, men jag har åtminstone uteslutit några saker.
RÄTTELSE:
Det finns faktiskt en svag spänning mellan 85 och 86 när man slår på tändningen. Typ 0.13 volt. Inte tillräckligt för att slå på reläet förstås.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
85 på ett relä är jord, eller jord via en brytare. 86 är plusmatning till reläspolen, kommer oftast från en 12V källa som får ström via tändningslås eller ett huvudrelä som matar ström till styrbox och annat runtomkring.
Att det är en låg spänning mellan 85 och 86 behöver inte betyda att det funkar som det ska, men det indikerar att reläspolen förmodligen är hel.
Det du mäter är spänningsfallet över spolen.
I det här fallet jordas relät när styrboxen får varvtalssignal, hur triggas styrboxen? Det är nån sorts Motronic på de där BMWarna eller hur?
Isåfall finns det två alternativ, antingen sitter det två induktiva givare vid remskivan på veven. Den ena anger TDC och den andra mäter varvtalet.
Triggerskivan bör ha ett fåtal tänder, tre för varvtal och en för TDC tror jag.
Andra alternativet är att det bara sitter en induktiv givare som läser både varvtal och anger TDC. Då ska det vara ett triggerhjul med 60-2 tänder.
Man kan mäta motståndet i de induktiva givarna, det varierar mellan bilmodeller men mellan 500-1000 ohm brukar vara normalt.
Man kan även mäta växelspänningen som alstras i givaren, kör på starten och mät helst med en analog multimeter.
Visaren ska hoppa upp och ner mellan 0 och kanske 3V. Beror på varvtalet och vilket motstånd det är i givaren.
Att det är en låg spänning mellan 85 och 86 behöver inte betyda att det funkar som det ska, men det indikerar att reläspolen förmodligen är hel.
Det du mäter är spänningsfallet över spolen.
I det här fallet jordas relät när styrboxen får varvtalssignal, hur triggas styrboxen? Det är nån sorts Motronic på de där BMWarna eller hur?
Isåfall finns det två alternativ, antingen sitter det två induktiva givare vid remskivan på veven. Den ena anger TDC och den andra mäter varvtalet.
Triggerskivan bör ha ett fåtal tänder, tre för varvtal och en för TDC tror jag.
Andra alternativet är att det bara sitter en induktiv givare som läser både varvtal och anger TDC. Då ska det vara ett triggerhjul med 60-2 tänder.
Man kan mäta motståndet i de induktiva givarna, det varierar mellan bilmodeller men mellan 500-1000 ohm brukar vara normalt.
Man kan även mäta växelspänningen som alstras i givaren, kör på starten och mät helst med en analog multimeter.
Visaren ska hoppa upp och ner mellan 0 och kanske 3V. Beror på varvtalet och vilket motstånd det är i givaren.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Japp.Karlsson skrev:Andra alternativet är att det bara sitter en induktiv givare som läser både varvtal och anger TDC. Då ska det vara ett triggerhjul med 60-2 tänder.
Har bara en digital, men ska absolut mäta ändå. Tack Karlsson.Karlsson skrev:Man kan mäta motståndet i de induktiva givarna, det varierar mellan bilmodeller men mellan 500-1000 ohm brukar vara normalt.
Man kan även mäta växelspänningen som alstras i givaren, kör på starten och mät helst med en analog multimeter.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Den lever! Fast inte utan vissa livsuppehållande medel.
Av någon anledning kommer ju inte ström till varken tändspolen eller bränsleförsörjning, men om man leder plus till spolen och till dens numera ej fungerande pluskabel så letar sig strömmen vidare till bränslepump och grejer den vägen. En strömbrytare på det så var en temporär lösning nådd tills man kan få experthjälp. Rinaldo är ju bra på gamla BMW till exempel men han är på semester.
Så nu funkar den. Känns skumt att bilen inte stannar när man vrider av nyckeln bara.
Finns det risker med den (temporära som sagt) lösningen som jag har missat?
Av någon anledning kommer ju inte ström till varken tändspolen eller bränsleförsörjning, men om man leder plus till spolen och till dens numera ej fungerande pluskabel så letar sig strömmen vidare till bränslepump och grejer den vägen. En strömbrytare på det så var en temporär lösning nådd tills man kan få experthjälp. Rinaldo är ju bra på gamla BMW till exempel men han är på semester.
Så nu funkar den. Känns skumt att bilen inte stannar när man vrider av nyckeln bara.
Finns det risker med den (temporära som sagt) lösningen som jag har missat?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Nu kommer en nolla som inte kan något om bilar och jag har inte läst allt ni skrivit innan. Men det kan inte vara tändningslåset som har bränt sönder? Jag hade det problemet på en bil en gång. Dr.Elfel-Darelid hjälpte mig med ett relä. Ett stift var sönder men resten funkade. Bara en tanke om ni nu inte redan diskuterat detta.Widell skrev:Så nu funkar den. Känns skumt att bilen inte stannar när man vrider av nyckeln bara.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Har jag gjort det?? Det har jag glömt.Sturesson skrev:Nu kommer en nolla som inte kan något om bilar och jag har inte läst allt ni skrivit innan. Men det kan inte vara tändningslåset som har bränt sönder? Jag hade det problemet på en bil en gång. Dr.Elfel-Darelid hjälpte mig med ett relä. Ett stift var sönder men resten funkade. Bara en tanke om ni nu inte redan diskuterat detta.
Ang BMW´n så känns det till att börja med som någon säkring gått, med tanke på att tändspolen hängde löst i hjulhuset och när du matar på ström "bakvägen" via spolens + så vaknar systemet. Frågan är ju bara var och hur den sitter. Jag minns en 325 IX som Herr Silverudd hade. På den fanns en liten kabel parallellt med den stora startmotorkabeln från batteriet. Bak vid kabelskon fanns en bladsäkring inbakad i plasthöljet. Jag tror att den matade bränslesystemet. Kan vara värt att kolla, om det inte redan är fixat med tanke på att tråden är gammal .
Slopa dieselskatten!!
Tack för tipset. Ska undersökas.
Och nej, det är inte åtgärdat än. Jag har min mäktiga tändningsströmbrytare kvar. Planen är att låta en expert (läs Rinaldo) kika på det när jag ställer av bilen för säsongen och tar fram vinterbilen (läs 325 iX). Så kan han gärna få igång värmen i 325:an samtidigt. Brrr.
Och nej, det är inte åtgärdat än. Jag har min mäktiga tändningsströmbrytare kvar. Planen är att låta en expert (läs Rinaldo) kika på det när jag ställer av bilen för säsongen och tar fram vinterbilen (läs 325 iX). Så kan han gärna få igång värmen i 325:an samtidigt. Brrr.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82