Ännu en tråd om avgasvärden
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ännu en tråd om avgasvärden
Besiktning innebär alltid avgasvärdesstrul för mig tyvärr.
Varje år tidigare med 325:an har jag fått anmärkning på för högt lambdavärde vid förhöjd tomgång, plus nån annan tvåa. När jag fixat den andra tvåan och återkommer till SBP har lambdan varit okej. Så även i år. Första besiktningen hade jag 1.12, gränsvärde 1.03. Plus en dålig bromsslang. Åkte till SBP idag på efterkontroll. Jodå, lambdan är ok (1.01), fast CO och HC på tomgång har blivit kass istället. (0.8 (0.5) resp. 211 (100) ) Suck.
Så vart börjar man? Finns det nån verkstad i/nära Värnamo/Jönköping som kan kolla felkoder och sånt billigt? Så kanske man kan utesluta (eller slå fast) att lambdasonden är trasig iaf.
Det finns väl lite knep för den här sortens avgasfel eller? Sprit i olika former? Avslöja era mörkaste besiktningshemligheter nu.
Varje år tidigare med 325:an har jag fått anmärkning på för högt lambdavärde vid förhöjd tomgång, plus nån annan tvåa. När jag fixat den andra tvåan och återkommer till SBP har lambdan varit okej. Så även i år. Första besiktningen hade jag 1.12, gränsvärde 1.03. Plus en dålig bromsslang. Åkte till SBP idag på efterkontroll. Jodå, lambdan är ok (1.01), fast CO och HC på tomgång har blivit kass istället. (0.8 (0.5) resp. 211 (100) ) Suck.
Så vart börjar man? Finns det nån verkstad i/nära Värnamo/Jönköping som kan kolla felkoder och sånt billigt? Så kanske man kan utesluta (eller slå fast) att lambdasonden är trasig iaf.
Det finns väl lite knep för den här sortens avgasfel eller? Sprit i olika former? Avslöja era mörkaste besiktningshemligheter nu.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Har man bara ett högt lambda värde brukar ju det bero på att avgasystemet inte är helt tätt.
Har man där emot både högt CO HC och lambda värde så skulle jag gissa på katalysatorn.
det konstiga är ju att du först hade högt lambda sen försvann det och du fick högt co och hc.
högt co och hc så skulle jag säga som dom som skrivit innan att byte av olja filter, luftfilter, kanske lite tänddelar. Men det konstiga är att dom var bra när du besiktigade först.
var bilen riktigt varmkörd nu sista gången du besiktigade? min m3:a fick höga avgasvärde som löstes med en ordentlig uppvärmning runt kvarteret.
antar att du inte fiskör hela tiden mina föräldrar hade problem med en bmw 320 som fick dåliga avgasvärden, då dom körde korta sträckor och väldigt lugnt med den. Detta löstes med att köra från jönköping till torsvik och tillbaka på 3:an i motorvägsfart, sen var värdena bra igen.
skadar ju inte heller att se över vakuum slangar runt insuget mm då det med kan få avgasvärden som krånglar.
lite tips från mig
Har man där emot både högt CO HC och lambda värde så skulle jag gissa på katalysatorn.
det konstiga är ju att du först hade högt lambda sen försvann det och du fick högt co och hc.
högt co och hc så skulle jag säga som dom som skrivit innan att byte av olja filter, luftfilter, kanske lite tänddelar. Men det konstiga är att dom var bra när du besiktigade först.
var bilen riktigt varmkörd nu sista gången du besiktigade? min m3:a fick höga avgasvärde som löstes med en ordentlig uppvärmning runt kvarteret.
antar att du inte fiskör hela tiden mina föräldrar hade problem med en bmw 320 som fick dåliga avgasvärden, då dom körde korta sträckor och väldigt lugnt med den. Detta löstes med att köra från jönköping till torsvik och tillbaka på 3:an i motorvägsfart, sen var värdena bra igen.
skadar ju inte heller att se över vakuum slangar runt insuget mm då det med kan få avgasvärden som krånglar.
lite tips från mig
Robert Gustafsson
Jag kör nästan uteslutande väldigt korta sträckor inom Värnamo nuförtiden, men det borde väl inte kunna bli så illa på en månad sen jag besiktigade. Den teorin kan vi nog utesluta. Fast för säkerhets skull ska jag gassa ur den ordentligt på söndag.
Ska titta över lite olja och stift och luftfilter på lördag i fars garage. Stift har jag nog faktiskt aldrig bytt.
Ska titta över lite olja och stift och luftfilter på lördag i fars garage. Stift har jag nog faktiskt aldrig bytt.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Jag hade makalösa problem med Corradon förra året i just liknande fall, mest HC:n. Det tog Låååång tid innan jag löste det. Hade en tändkabel som satt dåligt, inte så man hörde något anmärkande fel men HC var åt skogen.
Hur lyckas man med det misstaget då? Jo, alla som ägt en VR6 vet vad jag snackar om. Tändkablarna är inte lätta att få dit ordentligt.
Hur lyckas man med det misstaget då? Jo, alla som ägt en VR6 vet vad jag snackar om. Tändkablarna är inte lätta att få dit ordentligt.
Re: Ännu en tråd om avgasvärden
Värnamo Bilservice kan jag rekomendera i Värnamo, i Jkp är det väl någon Ronaldo eller vad han heter.Widell skrev:Finns det nån verkstad i/nära Värnamo/Jönköping som kan kolla felkoder och sånt billigt?
Det har "löst" sig.
( Jag har jagat avgasläckage i helgen och hittat två. Det var skarvar som inte höll helt tätt.
Åtgärdat med nya packningar och sån där avgasmonteringspasta. Tätt och bra blev det
men utan nåt egentligt resultat på värdena. Lambdafelet finns kvar men bilprovning
upptäckte det inte vid efterkontrollen. CO och HC var bara dåliga en gång, troligen för
att jag inte värmt katten ordentligt den gången. Nu är jag bara glad att det funkar och
orkar inte jaga det riktiga lambdafelet. Får ta det till nästa besiktning. Då ska jag testa
sonden och så.)
( Jag har jagat avgasläckage i helgen och hittat två. Det var skarvar som inte höll helt tätt.
Åtgärdat med nya packningar och sån där avgasmonteringspasta. Tätt och bra blev det
men utan nåt egentligt resultat på värdena. Lambdafelet finns kvar men bilprovning
upptäckte det inte vid efterkontrollen. CO och HC var bara dåliga en gång, troligen för
att jag inte värmt katten ordentligt den gången. Nu är jag bara glad att det funkar och
orkar inte jaga det riktiga lambdafelet. Får ta det till nästa besiktning. Då ska jag testa
sonden och så.)
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82