Motorbyte

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Hallåja!
Jag undrar om det är någon som vet hur mycket man måste modifiera för att få i en B21 i en 140?
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

En herre i Habo har en 140 med T5 motor och det är ju tufft men tuffare är ju en S80 T6 motor. Den går nog i med vaselin.
Men B21, jaaa... motorfästerna kanske? Annars har väl Volvos ryske leverantör samma mått och specifikationer på allt. :lol:
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Är den grå/silver? Isåfall såg jag den på Vallåkra. Fruktansvärt snyggt bygge!!! Markfrigången vid tråget var dock typ 3cm...Jo att jag måste ändra motorfästena förstog jag. Men hur? Jag tänkte slippa att prova mig fram. Jag har mina aningar att man måste modifiera motorbalken oxå...
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Nej jag tror inte att det är samma. Han har en viss vana på att göra bilarna helt osynliga. Bilen är (var i alla fall senast jag såg den) rollad babyblå och väldigt skitig. Det enda (nästan) som skiljer den från en vanlig 140 är mystiska pysljud vid motorbromsningar. Han har även en med smallblock. Den låter mer...
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Du kan ju köpa en tysk kvalitetsbil istället med en bra orginalmotor så slipper du byta, T.ex. BMW :smile:
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

ICKE!!!!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Den där blå 140in som det pratas om har jag aldrig sett till, trots att jag bor i Habo.Däremot smallblock 140in vet jag mycket väl hur den ser ut och låter.Mattsvart, rejält sänkt och feta bakdäck.Esab-diff och manuell jänkelåda.Den rastar nog en och annan BMW...
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Det är Katten som har den. Men det körs inte mycket med den. Den är nybyggd i somras.
Men deras Kadett var nog strået vassare... synd att den havererade så ofta bara.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det stämmer att det var nån som sa att han skulle bygga nåt sånt.Annars är jag ganska impad av Duddes 140 V8.Minns när han precis hade fått igång den, var ute och sladdade utan huv!Men vänta bara tills Turbo-Rekorden blir färdig, då ska det gasas tills det rasar! (vilket det lär göra ofta!)
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag längtar redan...
Man märker väl på lakrisremmarna vid ICA att den är klar. Eller utanför Västgöte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

För att få i en b21 i en 140 så får du tänka på att en b20 (eller vad du nu har) står rakt upp. En b21/b23 lutar ju. Det betyder att du även måste göra nåt åt växellådan... Annars lutar ju också den... det finns adaptrar att köpa men de är ganska dyra.. Sen är det ju lika bra att satsa på b23 istället för b21.. Men jag tycker starkt att du ska försöka...

/ Hjerpe
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Men du tänkte väl ta en M45/6/7 växellåda också eller? Då försvinner ju det problemet. Jag har för mig att fästena på framvagnsbalken på 240 har olika höjd, annars hade det ju varit smidigt att använda original motorfästen. Det smidigaste kanske är att försöka behålla originalfästena på 140-karossen och svetsa ihop nya till motorn?
Zeb Arvidsson
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Ja, jag ska andvända M45 låda....
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Förresten ska bilen reggas med den motorn&lådan. Så det bästa är nog att anpassa bilen efter motorn. Vet inte om jag även ska regga den med buren, men jag tror nog jag plockar ur den vid närmare eftertanke...
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Har du tänkt regga den med turbo motor ? Du får bara höga effekten 20 % Och vridmomentet 10 % för att göra en vanlig registeringsbisiktning. Har du mer effekt så blir det SFRO och regga som ombyggt fordon som gäller... och då måste kanske bilen förstärkas, bromsar bytas m.m m.m m.m
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag har för mig att man får ha 200hk i en sådan gammal volvo utan att göra någonting. Förhoppningsfis blir det mer än 200... Och bromsarna ska bytas och bilen förstärkas så den blir nog ombyggt fordon
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Ett tips !!!

Köp SFRO:s Bygghandbok innan du ger dig in i den djungeln !!!
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Ja, det kan nog vara idé...Tacksam för fler tips...
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Men behöver man verkligen ha någon kontakt med SFRO om man ska bygga om till ombyggt fordon? trodde att det bara gällde amatörbyggt fordon? Nu kanske det här är ett specialfall med buggys och så, men en kompis var och regbesiktade sin buggy (ombyggt fordon) och vad jag vet hade inte SFRO nåt med det att göra. Det bästa i så fall är att du har täta kontakter med den bilprovningsstation som du ska anlita för regbesiktningen. Jag var iaf och snackade med dom på bilprovningen här i jkpg ang ett projekt och dom sa då inget om SFRO, däremot hade dom en del andra invändningar, men det kan vi utelämna :smile:
Zeb Arvidsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Man behöver inte säga något... Fast det är ju olagligt.
Skriv svar