Sida 1 av 1

Trasig topppackning? 525i e34

Postat: 20 dec 2009 22:52
av Adler
Har under ett tag haft problem med min BMW, började med att startmotorn gick sönder. Sen blev bilen vatten törstig och gick inte på alla burkar på tomgång. Men efter som jag länge haft ett begynnande fel på en slang och små pölar under bilen var detta inget som oroade. Ful-lagade slangen och fyllde på med vatten som i början slurkade i sig endel. Men sen började märkligt nog bilen tappa värme i cupén efter det att jag stängt av bilen och den fått så en 15-30min. Första tanken gick till luft i systemet, men efter att luftat flera gånger kan jag inte förtså problematiken. Bilen går nu stadigt skräp på tomgång och idag stack tempen upp, stannade och vips var den normal igen. Vad jag kan se finns inget vatten i oljan lr olja i vattnet.

Tacksam för synpunkter och teorier då jag förtillfället är i stort behov av bilen!

MVH

Postat: 21 dec 2009 07:59
av Reco
Låter som att det kan vara luft i systemet ändå.
Den där motorn är knepig att få ur all luft. Man får hålla på och trixa lääääänge. Någon tipsade mig om att det kunde bli lite lättare om man hissade upp fronten en bit.
Annars är det väl till att kolla termostat och givare eller vattenpump, för att slippa byta topplockspackning i onödan, det är ju lite jobb.
Det är en 24V med Vanos va?

Postat: 21 dec 2009 10:48
av Adler
Luft är kanske en anledning men det är så konstigt att den inte går på alla cylindrar på tomgång vid kallstart, ifs gick den inte på alla vid varm motor igår heller. Jag har fyllt motorn fleragånger förut utan att få problem med luft, har bytt termostat 2ggr o vattenpump 2ggr och kyl 1ggr :D


Yapp, 24V med Vanos, kör du md 525:an nu lr?

Postat: 21 dec 2009 13:13
av Sturesson
Hade det varit M20 så hade jag haft ett tips. Men detta problem finns inte på M50.
Är det vatten i avgaserna kanske?

Postat: 21 dec 2009 13:33
av Calle Wennborg
Är det inte toppen som är "skev" av att bilen gått varm då?
För den kokade väll lite någon gång eller hur va det?
Kollat hur stiften serut?

Postat: 21 dec 2009 14:46
av Martin Fåglefelt
Sturesson skrev:Hade det varit M20 så hade jag haft ett tips. Men detta problem finns inte på M50.
Är det vatten i avgaserna kanske?
Det jag känt känns det inte som det befinner sig någon glykol-doft eller så i avgaserna... men det låter jag Kim svara på själv om han har känt.

Postat: 25 dec 2009 13:59
av Adler
Så är problematiken löst och dax att lyfta toppen :(. Plockade bort stiften häromdagen när motorn var hyffsat varm. 1, 2:an så helt ok ut men när jag plockade bort nr3 steg det vattenånga ur motorn och stiftet var genomblött.
Har tänkt att lösa problemet under veckan, är det nån som har bra tips är det välkommet.

Mvh/Kim

Postat: 26 dec 2009 00:20
av Reco
Köp nya packningar, både inre och yttre. Jag använde de gamla inre packningarna och de läckte som tusan.
Fäst upp kamkedjan direkt när du tar bort hjulen så den inte flyttar sig där nere och markera läget.

Postat: 28 dec 2009 15:14
av Gindemo
Kolla nogrant efter sprickor.
Jag hade liknande fenomen på en 240.
Då var det en spricka i toppen.
Bilen var svår startad men efter ett tag gick den bra.
Då hade sprickan tätats av värmen.

Postat: 29 dec 2009 16:49
av Diesel Oscar
Plana Plana Plana Plana Plana Plana Plana Plana Plana :D
Behövs inte mycket alls, men ta lite så du får en ny plan fin yta för den nya packningen. Om inte toppen är sprucken alltså.... :roll:

Postat: 07 jan 2010 13:01
av Adler
Var igår och försökte reda ut om toppen var skev lr inte.
Men vad jag kunde se såg allt ok ut tills jag noggrant
började rengöra ytorna, hittade en spricka i 3:e cylindern
mellan vattenkanalen och en ventil :(. Så problemet har fått ett svar.

Postat: 07 jan 2010 13:58
av Emil C
Adler skrev:Var igår och försökte reda ut om toppen var skev lr inte.
Men vad jag kunde se såg allt ok ut tills jag noggrant
började rengöra ytorna, hittade en spricka i 3:e cylindern
mellan vattenkanalen och en ventil :(. Så problemet har fått ett svar.
Skönt att du vet vad det är nu då iallafall. Lycka till!

Postat: 30 mar 2010 19:40
av Martin Fåglefelt
Denna har stått sen dess, så jag kan ju efterlysa en m50b25 topp med vanos, eller hel m50b25 med vanos.

Så han får igång sin ögonsten.