ska försöka fixa fjädringen på en gammal kabe 470 från 75.
Problemet är att den ej går ut, oavsett om man lyfter upp den eller plockar bort dämparen. Har lyckats banka på den lite med en slägga o de flyttar på sig lite.
Frågan är, törs man ta isär en sån fjädring eller är det svårt o få ihop den igen? Eller spänns den bara av själva husvagnsvikten när man släpper ner den på hjulet igen?
Innehåller en sån torsions fjädring bara en metallstav innuti som ligger i spänn eller hur ser de ut? Hört nåt om att det kan vara nån gummigrej med?
Annars är väl tanken o spruta in massa diesel i den och försöka banka den fram o tillbaka tills den ger med sig om det kan gå.
idéer o erfarenheter tas tacksamt emot!
Ta isär 'torsion'-fjädring på en husvagn?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ta isär 'torsion'-fjädring på en husvagn?
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Oftast så är fjädringen på släpvagnar uppbyggda av två fyrkantsrör ett större som sitter i ramen och ett mindre som är vridet 45 grader och sitter hjulet. I varje hörn som bildas mellan rören ligger det en gummikorv som trycks ihop när man vrider det inre fyrkantröret. Felet som ofta uppkommer är att gummit hårdnar, då blir fjädringen stum. Om det är det felet så måste man byta ut gummikorvarna. Det är inte helt enkelt att göra själv om man inte har en rejäl verkstadspress. Dels för att dra ut den och dels för att trycka in axeln i röret igen. Det finns firmor som är speciallierade på det här jobbet. Ta lite bilder så kanske det går att se hur det är konstruerat.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Om det är torsionsfjädring (ochinte gummibitar) så skulle jag lasta något tungt på golvet i husvagnen, rakt ovanpå axeln, och köra över en dålig grusväg med tvättbräda och se om det får igång fjädringen. Det är väl en bussning som kärvat ihop antar jag. Jag har liknande på en släpkärra jag fått och planen är att få igång fjädringen på detta sätt, och med fett och 5-56 mm.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06