Sida 1 av 1

lambdastrul

Postat: 14 apr 2009 12:52
av Widell
Jag var och besiktigade min 325 i morse och fick en 2:a på för högt lambdavärde vid förhöjd tomgång. den låg på ca 1.11, en aning högt. Vad kan man göra för att påverka det? CO och HC går ju fuska igenom, men det här är lite lurigare.
Måste det bero på tjuvluft eller kan det vara nåt annat?
Bilen hade vid import nån Gkat-extrabox som baserat på lambdavärdet släppte in extra luft efter lmm:en. Den är nu pluggad. Kan de ha ändrat i styrboxen också?

Postat: 14 apr 2009 15:39
av BOB
Du har inte läkage långt bak på avgsystemet, det brukar vara ett vanligt fel vid för högt lambda värde

Postat: 14 apr 2009 16:50
av Widell
Jag har en ny slutdämpare. En enda del från kat:en. Så det bakersta det rimligen kan läcka är i skarven vid kat:en.