Sida 1 av 1

BMW 525 kokar

Postat: 27 jan 2009 22:15
av Emil C
Tjena.

Funderar lite på att köpa en bmw 525 -90 e34 billigt eftersom den går upp i temp och ingen värme i kupén.

Det började med att vattnet försvann och bilen gick varm. Så dom fyllde på vatten och kylartätning och det kördes med i ca 3veckor.
Sen kom problemet att den gick upp lite i temp och det blir övertryck i kylsystemet. Var och provade den och fick fylla i lite vatten och körde en runda. Bilen blev fort varm och tyvärr mer än normalt så vi stannade och då var det högt tryck i systemet så det bubblade och sen kom det ingen värme i kupén. Tycker inte som det ser ut att vara vatten i oljan om man kollar oljestickan och den rycker inget vitt heller.

Så jag undrar lite vad ni tycker jag skall göra..så det inte är något med motorn/toppen! Förslag på vad det kan bero på?
Om det kan va kylartätningen som geggat igen någonstans eller pumpen som gett upp..

Tacksam för hjälp!


(det var det jag berättade för dej Daniel Båge)

Postat: 27 jan 2009 22:25
av Reco
Samma problem som den jag köpte.
Bytte pompen och termostaten. Det hjälpte inte så jag plockade ner motorn och kontrollerade topplockspackningen och toppen. Hittade inga fel men den funkade när jag satt ihop den med nya packningar och luftat systemet riktigt ordentligt.

Pröva att köra motorn i nån minut och sen lufta med skruven och fyll på vatten och gör så några gånger tills den blivit varm. Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.

Postat: 27 jan 2009 22:37
av Daniel Båge
Det går väl kolla på pumpens axel om den snurrar?

Var det möjligt att få luft i däcken?

Postat: 28 jan 2009 02:59
av Samuel Lindkvist
Reco skrev:Det verkar vara knepigt att få ut luften ur dem.
Ja det är det. Höll på länge med min 325 för att få ut luften. Har senare hört att man ska hissa upp bilen fram när man luftar för att få bort den sista luften.

Postat: 28 jan 2009 06:23
av Andreas K
ett annat tips är att skruva bort termostathuset och fylla vatten direkt in i motorn.

Jag brukar lufta min genom attt trycksätta behållaren.

Postat: 28 jan 2009 14:38
av Larsson
Håller med flera föregående talare, lufta M20 motorerna är riktig slavgöra, riktigt jobbigt att få ur allt. Men som Lindkvist sa, lyft upp framdelenb så går det smidigare.

Postat: 28 jan 2009 14:52
av Emil C
Var det möjligt att få luft i däcken?[/quote]

Det har jag inte provat än, men det kommer.

Postat: 28 jan 2009 14:55
av Emil C
Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?

Tack

Postat: 28 jan 2009 17:28
av Reco
Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?

Tack
Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.

Postat: 28 jan 2009 21:26
av Emil C
Reco skrev:
Emil C skrev:Okej, ja jag har läste lite om det på forum att det verkar svårt och lufta dom..
men hur tycker ni jag skall göra med köpandet? den rycker varken vitt eller visar någon tendens till vatten i oljan,men det kanske kan vara toppen ändå? eller liknar det mer på att det är pumpen eller luft i systemet?

Tack
Min både rök lite vitt och hade lite kondens i oljan men jag handlade ändå.
Visst finns det en risk med det... Men är den billig kan det ju löna sig i vilket fall. Om du har tid och lust att skruva.

Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!

Postat: 28 jan 2009 22:42
av Daniel Båge
Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.

Annars finns det ju annat man kan hitta på med en 525 E34
http://se.youtube.com/watch?v=XxLsK2bkFl0

Postat: 29 jan 2009 16:01
av Emil C
Daniel Båge skrev:
Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.

Annars finns det ju annat man kan hitta på med en 525 E34
http://se.youtube.com/watch?v=XxLsK2bkFl0

Ja så kanske det är..annars kanske det är någon här som har en 525motor liggandes isåfall :D

Btw så verkar däcken hålla luften :wink:

Postat: 29 jan 2009 22:08
av chrisse
Daniel Båge skrev:
Emil C skrev:Ja lite så får man ju tänka...går ju att tjäna lite pengar om man lägger ner lite tid...men är lite för feg för att våga riva ner motorn om det är den.
I och för sej tror jag inte att det är det för det borde vara vattnig olja och ryka lite vitt men man kan ju aldrig vara säker..lär ju behöva hjälp med det isåfall!
Äh, köp den. En M20 är inte så avancerad. Det är väl mest så att det är surt om nåt dyrt är sönder. Lyfta toppen är ju inga dimmor.

Annars finns det ju annat man kan hitta på med en 525 E34
http://se.youtube.com/watch?v=XxLsK2bkFl0
man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=related

Postat: 29 jan 2009 22:27
av Emil C
chrisse skrev:
man kan göra såhär också http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR ... re=related
Ååh vilken idiot!!