Sida 1 av 1

ng900 startar ej, bara hackar i tändningen. Hjälp med felsök

Postat: 04 jan 2009 00:32
av Carlsson
Körde bilen igår utan problem, var då ca -8 grader ute.

Idag låg det runt nollan.

När jag vrid om nyckeln så går startmotorn igång utan problem, men resten bara står och tuggar. Går ibland igång lite, men på låg tomgång under 1000rpm och motor går knappt runt. går ej att gasa, den dör efter nån sekund.

Pappa trodde att det kunde ha frysit i insprutningen så jag har tryckt i lite karboratorsprit, men än så länge utan resultat. Har även tagit upp varje tändstift och rengjort osv.

Någon som vet vad detta kan vara?

Så klart kommer sånt här så olägligt det kan, eftersom jag står färdig packad med ett flyttlass som ska gå till Göteborg imornbitti...

några på stcs tror på vevaxelgivare och bränslepump, har ni några andra förslag?

/Albin

Postat: 04 jan 2009 02:03
av A.Johansson
fräscht batteri?

Postat: 04 jan 2009 09:17
av Carlsson
A.Johansson skrev:fräscht batteri?
Jadå, allt snurrar på fint tills motorn ska driva själv..

Re: ng900 startar ej, bara hackar i tändningen. Hjälp med fe

Postat: 04 jan 2009 11:23
av chrisse
Carlsson skrev:
Pappa trodde att det kunde ha frysit i insprutningen så jag har tryckt i lite karboratorsprit, men än så länge utan resultat.
testa att sätt i en kupevärmare i motorn. om de är en ispropp kanske den smälter efter ett tag

Postat: 04 jan 2009 11:32
av ERnsT
Öppna huven och lukta på den röda tändkassetten, luktar den bränt så byt den och starta igen. Dom kan ge upp helt utan förvarning precis så som det verkar ha gjort. Då tuffar startmotorn på men bilen startar inte hur gärna man än vill.

För att kontrollera om det är vevaxelgivaren som havererat så kika på varvräknaren medans du kör på startmotorn, rör den sig inte alls så har du ett troligt fel där.

Postat: 04 jan 2009 23:01
av Fredrik79
Kolla bränsle pumpen och vevaxelgivaren så de inte är nått med dom med.

MVH

F

Postat: 04 jan 2009 23:58
av Gindemo
ERnsT skrev:Öppna huven och lukta på den röda tändkassetten, luktar den bränt så byt den och starta igen. Dom kan ge upp helt utan förvarning precis så som det verkar ha gjort. Då tuffar startmotorn på men bilen startar inte hur gärna man än vill.

För att kontrollera om det är vevaxelgivaren som havererat så kika på varvräknaren medans du kör på startmotorn, rör den sig inte alls så har du ett troligt fel där.
Skulle oxå gissa på tändkassetten...

Postat: 05 jan 2009 00:53
av Calle Wennborg
Bilen funkar nu, har jag hört. :)

Postat: 05 jan 2009 12:44
av ERnsT
Vad var det som var galet?

Postat: 05 jan 2009 14:04
av ERnsT
Såg nu att det troligtvis bara var köldpropp som orsakat det hela, gött när det är så enkelt/billigt.

Postat: 08 jan 2009 20:08
av Carlsson
Hejhopp!

Varit utan internet nu ett tag, så jag har inte kunnat svara:p

Det var tyvärr inte bara en köldpropp, efter att den startat så dog den igen, och kom inte igång mer. Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)

Postat: 08 jan 2009 20:13
av ERnsT
Carlsson skrev: Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)
Jasså den gamle räven gav upp mitt i flytten. Gött när det är ett så smidigt och lättigenkänligt fel iallafall, den doften som uppstår är ju ljuvlig :roll:

Postat: 08 jan 2009 20:32
av Carlsson
ERnsT skrev:
Carlsson skrev: Det var tändkasetten som gav upp lagom lägligt :)
Jasså den gamle räven gav upp mitt i flytten. Gött när det är ett så smidigt och lättigenkänligt fel iallafall, den doften som uppstår är ju ljuvlig :roll:
nja ljuvlig doft tänkte ju inte jag på just i den stunden :p