Sida 1 av 2
opel turbo?
Postat: 14 dec 2008 22:52
av amazon tic
håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
Re: opel turbo?
Postat: 15 dec 2008 00:46
av Nicke Nyman
amazon tic skrev:håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
Varför inte utgå från den motorn som sitter i Calibra turbo? CE20XE eller vad den nu heter? Finns ju opelpajkar här på forumet som kan svara på de.
N.
Postat: 15 dec 2008 01:12
av amazon tic
jovisst kan man de men en sån motor går på 10k och sen håller dom ju inte för något alls orginal efter 300hk i en sån så lever man farligt..
en omega med 16v motor får man för 3000 ca(hel bil) då blir de en del godis för 7000:-. vet att de inte e gratis att bygga motor men ju billigare man kommer undan desto bättre
Re: opel turbo?
Postat: 15 dec 2008 03:08
av Martin Fåglefelt
Nicke Nyman skrev:amazon tic skrev:håller på med en rekord 72a och undrar vilket block som är bäst att bygga turbo på.. funderar på en 2.0 16v från omega.. de ska bli ett seriöst bygge.. så alla tips vart jag får tag på h-profil stakar,bra kolvar samt kam är välkomna
Varför inte utgå från den motorn som sitter i Calibra turbo? CE20XE eller vad den nu heter? Finns ju opelpajkar här på forumet som kan svara på de.
N.
C20LET
Postat: 15 dec 2008 11:47
av Nicke Nyman
amazon tic skrev:jovisst kan man de men en sån motor går på 10k och sen håller dom ju inte för något alls orginal efter 300hk i en sån så lever man farligt..
en omega med 16v motor får man för 3000 ca(hel bil) då blir de en del godis för 7000:-. vet att de inte e gratis att bygga motor men ju billigare man kommer undan desto bättre
De kan förvissa vara sant. Men vad har du tänkt använda för motorstyrning osv?
De ja tänkte med calibramotorn va väl att de kan vara lättare att få tag i rätt saker istället för att beställa custom. (dyrt)
Angående vilket block som är bäst att bygga på kan jag inte svara på, men ju mera gods de finns i cylinderväggarna, ju stadigare är dom ju. Vet inte alls vad de finns för effektuttag ur 16V motorer men har hört om 400hk iaf. De räcker ju rätt långt. 400hk är mera effekt än man tror.
MVH
Postat: 15 dec 2008 17:54
av Zeb
Gm:s 2.2 ecotec verkar rätt stadig annars. 1000 hp med lite småfix
Vad har du för effektmål?
Postat: 15 dec 2008 18:19
av amazon tic
planerna på motor styrning blir förmodligen dta alt prospark då jag kört med båda spruten innan och har alltid funkat fint för mig..
vad det gäller effekt så siktar jag på att inte hamna under 450 dritftsäkra hästar.. visst är de dyrt att köpa custom men sen vet man ju att de håller iaf(förhoppningsvis)
Postat: 15 dec 2008 18:23
av Karlsson
Omega 16 ventilaren heter X20XEV har jag för mig. Inte riktigt samma prylar som i C20XE/C20LET. Sämre utformad topp tex.
Antar att det är du som frågat på Opelsportclub?
En C20XE (150 hk Kadett GSi) utan kabelhärva och sånt behöver inte bli så dyr, iom att du ändå vill byta kolvar/stakar så spelar det ingen roll att den är sugmotor från början.
Postat: 15 dec 2008 18:28
av amazon tic
nej att de e en sugis har absolut ingen betydelse.. tänkte mest på att tar man en omega så får man ju låda osv på köpet.. de va mest de jag tänkte på.. men de kanske är bättre att ta en gsi motor om dom är bättre motor elen behöver jag ju inte heller då jag ska ha eftermarknadssprut
Postat: 15 dec 2008 20:00
av ERnsT
Omega låda och saabmotor röstar jag för.
Stabil nog i orginalutförande för att orka 450hk.
Postat: 15 dec 2008 22:05
av amazon tic
nej usch inga saab delar... får utslag över hela kroppen bara tnaken på saab... man kan inte besudla en så fin bil med något sådant
Postat: 16 dec 2008 01:42
av Nicke Nyman
amazon tic skrev:nej usch inga saab delar... får utslag över hela kroppen bara tnaken på saab... man kan inte besudla en så fin bil med något sådant
Håller med Fredrik, bygg på en Saab 16V, hyffsat flöde i toppen, inga större åtgärder för att nå 450hk. Opel-lådan passar bolt-on. Sånt gillar vi!
DO IT!
Postat: 16 dec 2008 06:35
av amazon tic
passar de rakt på?
vad krävs i en sån motor för att de ska hålla och vad klarar toppen utan portning?
Postat: 16 dec 2008 08:35
av ERnsT
amazon tic skrev:passar de rakt på?
vad krävs i en sån motor för att de ska hålla och vad klarar toppen utan portning?
Passar rakt på ja, det som krävs för att motorn ska leverera 450hk?
Större turbo, spridare, bränslesystem och ett grovt avgassystem.
Jag åker omkring med 420hk i min bruksbil. Har lagt över 1000mil fram och tillbaka till jobbet snittförbrukning på ca 1 liter och tankas med E85.
Bara kringutrustning som är rörd, toppen flödar för 450hk utan problem.
Tyvärr har jag inte fått ordning på min flödesbänk än, annars kunde jag gett dig exakta siffror på vad toppen orkar
Postat: 16 dec 2008 10:33
av Nicke Nyman
Finns mycket o hämta ur saab-motorerna. Gustav Nilssons saab lämnade 709hk på hjulen vid 2,2bars laddtryck. Fin bil de, Saab 99 med Audi 80 quattro drivlina.
Jag har funderat o funderat på en saabmotor i Volvon, men de sticker nog i ögonen på folk...
Postat: 16 dec 2008 14:17
av amazon tic
oki de tål att tänkas på.. men de lutar nog åt att de blir en c20let(calibra turbo motor)
Postat: 16 dec 2008 14:37
av Nicke Nyman
amazon tic skrev:oki de tål att tänkas på.. men de lutar nog åt att de blir en c20let(calibra turbo motor)
Ingen dum de heller, men som sagt, Saab 16V, alt 2,0 eller 2,3 är fina motorer!
Postat: 16 dec 2008 17:23
av amazon tic
jo de kan jag tro men har man sågat saab hela sitt liv så lär jag få äta upp de så länge jag äger bilen sen
Postat: 16 dec 2008 18:45
av Nicke Nyman
amazon tic skrev:jo de kan jag tro men har man sågat saab hela sitt liv så lär jag få äta upp de så länge jag äger bilen sen
Du får väl slipa bort allt som kan relatera till Saab...
Postat: 16 dec 2008 23:24
av amazon tic
haha jo jag får väl göra något sånt lr stansa ut en motor kåpa så att den inte syns alls