måste en släpkärra ha stötdämpare
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
måste en släpkärra ha stötdämpare
Har gått och köpt mig ett släp till.
när jag kollade under märkte jag att det inte satt några stötdämpare (finns en plats där dom ska sitta). Måste ett släp ha stötdämpare? kan man besiktiga utan? har hört att man kan plocka bort stötdämparna om man bara kör lättare lass för att hjulaxeln inte ska kärva ihop, men kan man besiktiga utan stötdämpare?
släpet är från 70 talet och får har en totalvikt på 950kg och är bromsat.
när jag kollade under märkte jag att det inte satt några stötdämpare (finns en plats där dom ska sitta). Måste ett släp ha stötdämpare? kan man besiktiga utan? har hört att man kan plocka bort stötdämparna om man bara kör lättare lass för att hjulaxeln inte ska kärva ihop, men kan man besiktiga utan stötdämpare?
släpet är från 70 talet och får har en totalvikt på 950kg och är bromsat.
Robert Gustafsson
Kan inte säga säkert, men min biltransport hade dämpare som inte gjort någon nytta senaste 5-6 åren, utan dom bara satt där. Finns inga möjligheter att dom var friska vid senaste besiktningen som den klarade.
Nu så fick släpet sig nya dämpare ifrån biltema som kostade nästintill gratis så i mitt fall var det inget att fundera över.
Nu så fick släpet sig nya dämpare ifrån biltema som kostade nästintill gratis så i mitt fall var det inget att fundera över.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
men måste stötdämparna sitta där?
en fråga till:
Hur funkar det med vinterdäck på vintern med släp, om jag har dubbfria vinterdäck på bilen får jag inte ha dubbade på släpet? om jag har dubbade på bilen får jag ha dubbfria på släpet?
har 2 bilar med drag en har dubbfria vinterdäck och en har dubbade vinterdäck. vad ska jag ha för däck för att få dra släpet med bägge bilarna på vintern?
en fråga till:
Hur funkar det med vinterdäck på vintern med släp, om jag har dubbfria vinterdäck på bilen får jag inte ha dubbade på släpet? om jag har dubbade på bilen får jag ha dubbfria på släpet?
har 2 bilar med drag en har dubbfria vinterdäck och en har dubbade vinterdäck. vad ska jag ha för däck för att få dra släpet med bägge bilarna på vintern?
Robert Gustafsson
Sista frågan tror jag du kan finna svar på via vägverkets hemsida. Har för mig att jag kikat på det tidigare där.BOB skrev:men måste stötdämparna sitta där?
en fråga till:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspxBOB skrev:men måste stötdämparna sitta där?
en fråga till:
svaret på min egen fråga om vinterdäck...
Robert Gustafsson
-
- Deluxpostare!
På mitt nya släp sitter inte heller några stötdämpare. Tror inte att det finns några krav på att det måste finnas. Det är nog bara en fråga om hur mycket man vill släpet ska hoppa när man kör över en järnvägsövergång.
Om det däremot sitter monterade måste de väl sitta fast och så...
Om det däremot sitter monterade måste de väl sitta fast och så...
Slopa dieselskatten!!
Ang. fråga 2
Så här är det.
Om bilen har dubbdäck måste släpet ha det, men har bilen odubbat så får släpet ändå ha dubbat men är tillåtet med odubbat! Och som i ditt läge när ena bilen har dubbat så är ju bästa valet dubbdäck så du får dra med båda bilarna..
Så här är det.
Om bilen har dubbdäck måste släpet ha det, men har bilen odubbat så får släpet ändå ha dubbat men är tillåtet med odubbat! Och som i ditt läge när ena bilen har dubbat så är ju bästa valet dubbdäck så du får dra med båda bilarna..

Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89