Sida 1 av 2

Garrett GT-agg, ta bort vattenkylning?

Postat: 23 jul 2008 03:45
av ekholm
Hej!

Har någon erfarenheter av hur ett gt-agg mår av endast oljekylning? Skulle man kunna ta bort vattenkylningen helt, utan att påverka driftsäkerhet och livslängd?
Självklart sitter vattenkylningen där av en anledning, men frågan är om det är livsviktigt.

Bara en tanke, späd gärna på med ideér.

Postat: 23 jul 2008 15:24
av Nicke Nyman
De beror helt och hållet på vad du använder bilen till. Är de en bruksbil så tycker jag absolut att du ska ha den där. Om du bara använder bilen vid viss körning, typ dragracing eller så då kan du klara dig utan. Givetvis så ökas livslängden på om man använder den. Men varför ska du köra utan? Eller är de nån projektbil du håller på med??

Jag kör utan kylningen på mitt agg på Volvon.

Ajöken!

Postat: 23 jul 2008 16:27
av ekholm
Nicke Nyman skrev:De beror helt och hållet på vad du använder bilen till. Är de en bruksbil så tycker jag absolut att du ska ha den där. Om du bara använder bilen vid viss körning, typ dragracing eller så då kan du klara dig utan. Givetvis så ökas livslängden på om man använder den. Men varför ska du köra utan? Eller är de nån projektbil du håller på med??

Jag kör utan kylningen på mitt agg på Volvon.

Ajöken!
Bruksbil/busbil är det det handlar om.
Anledningen till att ta bort den är att vattentempen rusar så fort man pressar bilen, vilket i mitt fall leder till ett för högt övertryck. Den trycker ur sig vatten vid hård körning, och slangarna blir stenhårda. Cirkulationen avstannar när trycker blir så högt, och man måste lätta expansionslocket för att få tillbaka ett normalt tryck. Och det är inget jag vill göra i 180... ;)
6mm invändig diameter på vattenslangarna in i turbon som jag tycker borde räcka gott och väl. Men men.. tänkte testa ta bort det för att se om man kan avhjälpa problemet.
Syftet med denna tråd är att om det nu funkar så vill man ju veta att man inte plågar skiten ur snäckan.


tack för svar!

Mvh

Postat: 23 jul 2008 17:34
av gzon
En annan bra anledning kan vara att man inte vill dra vattenmatning/retur om man har många aggregat under huven. Det kan bli många slangar.

Vet hur det var att dra till min gamla dubbelsetup.

Postat: 23 jul 2008 20:55
av Nicke Nyman
Du har nog ett annat bekymmer än att de är turbon som hettar upp vattnet. De är min åsikt. Vad gäller de för bil? Är motorn trimmad på något vis?

Postat: 24 jul 2008 00:01
av ekholm
Nicke Nyman skrev:Du har nog ett annat bekymmer än att de är turbon som hettar upp vattnet. De är min åsikt. Vad gäller de för bil? Är motorn trimmad på något vis?
SAAB 900 2.0t 400hk. Trimm är ju då lite grann.. Men det som kan vara (även långsökt) relaterat.

Ordentlig ic (god för strax under 600hk)
630cc spridare
Garrett gt2860rs .86
bortplockad termostat

Obs. Går på e85! Glömde säga detta i första inlägget, ber om ursäkt för detta.

Postat: 24 jul 2008 06:47
av Andreas K
ekholm skrev: bortplockad termostat
Varför detta? Endel borrar ett hål i den befintliga instället för att fimpa den.

Postat: 24 jul 2008 08:35
av Mats J
OM vattentrycket beror på att aggregatet blir varmt så är det ju ännu viktigare med fungerande vattenkylning!!!! Annars koksar oljan och aggregatet rasar snart! Jag kan tänka mig att din installation har dålig vattencirkulation genom aggregatet så vattnet hinner börja koka inne i det.

Vattenkylning infördes för att få bättre livslängd på aggregat i bruksbilar, men om du alltid kan låta motorn stå 5 minuter på tomgång och svalna efter att du kört så kanske det klarar sig hyffsat.


Man kanske skulle kunna köra en separat slinga motorolja i kylvattenkanalen, oljan kokar ju vid högre temperatur, så då kan den jobba vid högre temp.

/Mats j

Postat: 24 jul 2008 14:46
av ekholm
Termostaten plockades från början bort för att bänkningen skulle kunna slutföras. Satte inte dit den igen, det är bättre än att köra med den om man ser till vattentrycket. Dessutom svalnar det snabbare när vattnet fått lite för högt tryck.

Kylningen till agget borde vara fullt tillräcklig. Det finns de som kör med samma och tillochmed mindre dimension på vattenslangarna än jag, och plockar 100-talet hästar mer än mig. Självklart också med vattenkylda garrett. Det som förbryllar mig lite. Att gå upp ytterligare i dimension tror jag inte lönar sig, det blir förmodligen lite för bra flöde för turbons relativt trånga kanaler.

Får tänka vidare på hur man kan förbättra situationen.

Postat: 24 jul 2008 15:20
av Nicke Nyman
Sätt tillbaka termostaten omedelbums! Där har du en av de stora bovarna! De blir för mycket flöde och vattnet kyls inte ordentligt i kylaren! Aggregatet är iiiinte boven i detta fall! Kolla även med en CO mätare i expansionskärlet! Man ska inte säga aldrig!

Postat: 24 jul 2008 16:08
av ekholm
Nicke Nyman skrev:Sätt tillbaka termostaten omedelbums! Där har du en av de stora bovarna! De blir för mycket flöde och vattnet kyls inte ordentligt i kylaren! Aggregatet är iiiinte boven i detta fall! Kolla även med en CO mätare i expansionskärlet! Man ska inte säga aldrig!
Med termostaten trycker den inte bara ur sig mer vatten, utan även tidigare. Så den kivas lite den med. Det var alltså därför den togs bort i bänken. Utan termostat fixar den belastningen bättre. Men som sagt, med eller utan termostat så klara den max 3 ordentliga pådrag, så fortfarande helt oacceptabelt. Vardagskörning är inga som helst problem.

Men tankarna går att köpa en kallare termostat och svänga dit.

Ska kolla co-halten innan packningsbytet, funderar också på att göra leakdown när allting ändå ska isär.

Har tänkt lite på cylindertryck, tändning.. Sånt här driver mig till vansinne.

Postat: 24 jul 2008 16:58
av Andreas K
låter som om motorkompressionen går ut i vattnet.

Postat: 24 jul 2008 17:39
av ekholm
Ja det verkar så.. får se vad ny packning kan göra. Annars får man väl slita loss och o-ringa blocket. Eller sänka kompet. Men det vill man ju inte bli av med..

Postat: 24 jul 2008 22:09
av Nicke Nyman
Vad har du för kompa? Hur ser hela motorn ut i övrigt? Vad åker du med för tändning? Eller vi säger såhär, tändning motsvarande laddtryck?

Kallare termostat är ju att föredra. Men som Andreas säger så låter de som om de läker ut tryck i vattnet...

O-ringa är ju fina grejjer för jag har inte hört om så många saabtoppar som fått för sig att spricka som vissa andra kan göra...

Detta ska vi få ordning på!

8)

Postat: 24 jul 2008 22:24
av ekholm
Kompet ligger runt 11-11,5. A-ok alltså. Motorn fräsch och tät i övrigt. Tändningen får jag återkomma om, vågar inte gissa. Men vet att den inte är av arg typ iallfall, snarare rätt snäll tändning. Laddar 1.5gk max peak 1.6. Så det är ju inga dundertryck vi snackar om.

Ja o-ringa vore väl ett bra kort att spela, det får dock dröja till vintern om inte packningen hjälper. Drog åt toppen idag, klickade nästan ingenting så jag förväntar mig ingen skillnad.

Tack för allas input såhär långt =)

Postat: 25 jul 2008 15:36
av Nicke Nyman
ekholm skrev:Kompet ligger runt 11-11,5. A-ok alltså. Motorn fräsch och tät i övrigt. Tändningen får jag återkomma om, vågar inte gissa. Men vet att den inte är av arg typ iallfall, snarare rätt snäll tändning. Laddar 1.5gk max peak 1.6. Så det är ju inga dundertryck vi snackar om.

Ja o-ringa vore väl ett bra kort att spela, det får dock dröja till vintern om inte packningen hjälper. Drog åt toppen idag, klickade nästan ingenting så jag förväntar mig ingen skillnad.

Tack för allas input såhär långt =)
11-11,5:1 i komp, och 1,5bars laddtryck, om än på E85 och kanske inte så vass tändning så lär du ändå kanske ha 20-25 graders förtändning, för mig luktar de höga cylindertryck. De som skulle vara intressant att veta är vad du har för mottryck i grenröret innan turbon, samt även efter turbon i downpipen.
Vad har du för sprut? Eller är de bara nån Nordic/Maptun/annan saabtrimmare som gjort en styrbox för detta effektuttag?

Är de en sugmotor i grunden? Eller är de en turbospis, tycker 11 i kompa låter högt.

Ajöken!

Postat: 25 jul 2008 16:46
av gzon
Du kanske menar 11 bar med kompressionstestaren? Inte samma som 11/1 i kompression.

Postat: 25 jul 2008 19:09
av ERnsT
Om jag inte är helt fel ute så är det en 2liters turbospis med 8,5:1 i kompressionsförhållande.

Postat: 26 jul 2008 13:56
av ekholm
11-11,5 på testaren, ursäkta min luddighet. Turbospis från början, ERnsT har rätt, 8,5:1.
Trionic 5 mappad av saabtuner 8)

Postat: 28 jul 2008 16:49
av Nicke Nyman
ekholm skrev:11-11,5 på testaren, ursäkta min luddighet. Turbospis från början, ERnsT har rätt, 8,5:1.
Trionic 5 mappad av saabtuner 8)
Ok! Men 8,5:1, E85 och 1,5bars laddtryck ska inte vara några problem alls och du har inte problemet med turbon, du har problem med att de läker ut tryck i kylsystemet! Så riv lös toppen, plana toppen, ny packning, belasta i vansinne, inkörning är överskattat! 8)