Sida 1 av 2

Tickande...

Postat: 05 jun 2008 09:29
av Reco
Efter Uråsa fick nog min bil lite träningsverk...
Det har kommit fram ett envetet tickande, mest vid gaspådrag.
Jag antar väl att det är nån ventil som krånglar.

Vad gör jag åt det?
Gör jag nåt åt det?
Gör jag det själv? (läs: "själv tillsammans med mekarfarsan")
Borde jag fortsätta köra en massa med det? egentligen?

Postat: 05 jun 2008 09:32
av Maccan
Dåligt oljetryck???

Var det inte det som Sture hade problem med också, efter hårdkörning?

Postat: 05 jun 2008 10:16
av Reco
Nu efteråt, eller under den hårda körningen menar du?
Inga lampor har varnat eller nåt iaf.

Postat: 05 jun 2008 12:04
av Martin Fåglefelt
man kan ju riva ner toppen och slipa in ventilerna på nytt....men frågan är om det är roligt nog för att få den tyst, detta kan väl bero på om oljan inte hunnit till att smörja under hårdkörningen.

Postat: 05 jun 2008 12:47
av Anders Toll
Har du bytt olja efter Uråsa? Nuvarande kanske är lite sleten...

Postat: 05 jun 2008 13:00
av Reco
Anders Toll skrev:Har du bytt olja efter Uråsa? Nuvarande kanske är lite sleten...
Det hoppas jag inte, då jag bytte precis innan.

Postat: 05 jun 2008 13:21
av Anders Toll
Det beror på hur hårt du körde. Jag byter (bytte) alltid efter hård körning.

Någon sa till mig att vanlig olja blir "trasig" när den blivit riktigt varm och därför behöver man byta den.


Fast jag hade ju ändå problem med rasslande (ej tickande) med min M42a... men det berodde inte på oljan.

Postat: 05 jun 2008 14:58
av Sturesson
Det kan vara mycket som orsakar problem.

Det kan vara låg oljenivå.
Igensatt oljefilter.
Sliten kamkedja.
Dåligt oljetryck.
Dålig kedjesträckare.
Dålig oljepump.
Fel slags olja.

Detta är någtra tips.

Jag är inte ute efter din motor längre förresten. Jag tar tillbaka det jag sa på Uråsa... :wink:

Postat: 05 jun 2008 18:35
av Samuel Lindkvist
Lägg i en S14 när du ändå håller på och felsöker.

Dom verkar känsliga dom där M42:orna när dom blir lite gamla. Alla jag känner som kört konbana/bana har fått sina att börja ticka.

Hur går det för dig Sture? Köpt M44?

Postat: 06 jun 2008 08:52
av Reco
Samuel Lindkvist skrev:Lägg i en S14 när du ändå håller på och felsöker.

Dom verkar känsliga dom där M42:orna när dom blir lite gamla. Alla jag känner som kört konbana/bana har fått sina att börja ticka.

Hur går det för dig Sture? Köpt M44?
Jo, efter att ha snackat runt lite låter det som att de börjar ge sig vid hård körning nånstans efter 20 000 mil...

Postat: 06 jun 2008 09:09
av Anton_the_man
min tickade ju "lite " efter sista vändan men sen gick han som han skulle på hemvägen o nu e de inga problem.. 8)

Postat: 07 jun 2008 10:53
av ERnsT
Ni som fick tickande motorer, vad kör ni på för oljor?

Postat: 07 jun 2008 13:49
av Reco
Mobil 1 s2000 eller nåt heter den.
delsyntet.

Edit:
Tickandet har dämpa sig en aning.
skumt.

Postat: 07 jun 2008 15:17
av RFC Roger
Min gamla goa 318is tickade inte. Min Opel 2,6 kan ticka från ventillyftarna om man har i för tunn olja.

Postat: 07 jun 2008 15:22
av Reco
RFC Roger skrev:Min gamla goa 318is tickade inte. Min Opel 2,6 kan ticka från ventillyftarna om man har i för tunn olja.
Menar du att det kan hjälpa med högre viskositet?

Postat: 07 jun 2008 15:32
av ERnsT
Oljesorten spelar in, helt klart. När bilen körs hårt, som på tillexempel konbana så blir det påfrestningar som är betydligt högre än om man kör hårt på landsväg. Oljetemp och dyl stiger, och då gäller det att ha rätt sorts olja som även smörjer i extremare temperaturer.
Trots gigantisk oljekyl på skylinen så har jag fått upp temperaturen i 110 grader. Har lyckats med detta ett par gånger. 1. Fullt ös på landsväg, 200+ och varvtalet låg mellan 6000-8500 varv hela tiden. Gick åt 12 minuter för att komma upp i denna temp. Andra gången var på superstage. 1,34 minuters körning och oljetemp på ca 110 grader.

Postat: 10 jun 2008 11:02
av Diesel Oscar
En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.

Postat: 10 jun 2008 11:11
av ERnsT
Diesel Oscar skrev:En oljetemp på 110 grader är väl inte så mycket att ojja sig över??? Normal arbetstemp på oljan i en vanlig standardmotor ligger ju runt 100. Enligt mig är det väl när man börjar klättra uppåt 150-160 som man ska börja tänka till.
Nej precis, men då har jag ju min gigantkyl, vad tempen skulle ligga på utan den kylen vill jag nog inte veta.
Det jag ville visa med 110grader var skillanden mellan riktigt hård landsvägskörning kontra hårdkörning på bana.

Fel olja och temperaturer upp emot 150-160 grader är ju som gjort för värre saker än lite tickande.

Postat: 10 jun 2008 12:17
av Andreas K
jag gissar på att oljan blivit varm och lyftarna farit illa, för det är väl hydrauliska lyftare på den. Tjockare olja minskar spelet och kan ta bort ljudet.

Postat: 10 jun 2008 14:17
av Sturesson
Andreas K skrev:Tjockare olja minskar spelet och kan ta bort ljudet.
Tills man börjar köra på bana igen och oljan inte pallar för värmen... 8)