Sida 1 av 2

Motorknack

Postat: 18 maj 2008 20:03
av Granis
Min motor har börjat knacka :( Ett väldigt metaliskt knack, kommer från blocket.

Här är en ljudfil.
Inte den bästa, men.

Gjort komp.test på den:

11
10.9
11
12
11.3

12:an kommer från den cylinder jag tror ljudet kommer ifrån.

Fått förslag om krökt stake.

Motorn är en volvo vit 5:a.

Postat: 19 maj 2008 09:47
av Anders Toll
Jag har ingen aning men får du inte svar här, pröva på volvo-klubbarnas forum, där brukar man få bra svar.

Postat: 19 maj 2008 09:56
av ERnsT
Det är kört, bara att borra upp, och peta i smidd vev, smidda kolvar och smidda stakar :roll:

Fick inte ljudfilen att fungera. Men det är inte en tryckare eller någonting som hängt sig?

Postat: 19 maj 2008 15:41
av Karlsson
Ljust, metalliskt ljud brukar vara ventil, lyftare eller kolvringar. Dovt knackande är ofta vevlager eller kolvbult.

Postat: 19 maj 2008 15:57
av Granis
ERnsT skrev:Det är kört, bara att borra upp, och peta i smidd vev, smidda kolvar och smidda stakar :roll:

Fick inte ljudfilen att fungera. Men det är inte en tryckare eller någonting som hängt sig?
fel url. Fixat nu.

Om man ändå hade pengarna till det...

Postat: 19 maj 2008 16:34
av Nicke Nyman
Låter som en lyftare har hängt sig!

Postat: 19 maj 2008 18:01
av Granis
Nicke Nyman skrev:Låter som en lyftare har hängt sig!
Ger det ett sådant metalliskt knack? Tickade från lyftarna har jag haft ett tag, det är standard på dessa modeller.

Postat: 19 maj 2008 21:42
av Karlsson
Om en lyftare (eller tryckare om vi ska vara petiga) sätter sig så att den lilla hydraulkolven inte kan röra sig, då blir det ganska högljutt.
Om det däremot bara är lite oljekoks inuti, eller om det börjat sätta igen i oljekanalen till tryckaren så blir det bara lite tickande.
Det finns en viss justermån i tryckaren. Om den fastnar eller tappar trycket så försvinner justeringen också och då börjar det slå hårt mot ventilen.

Min gamla blå Omega brukade knacka ganska hårt i tryckarna när man startade den första gången på våren efter avställning. Försvann efter nån minut när oljan blivit varm och letat sig fram till alla 24 tryckarna...
Efter det var det bara lite lagom kedjesrassel.

Postat: 19 maj 2008 22:07
av Frownlayer
jag har en kompis som har problem med samma sak.
jag är inte insatt i nyare motorer jag jag vet ej vad det är för delar...

MEN...

om knackljudet minskar lite efter ca 10 min körning från kall:

är det hydraliska lyftare på den så är det säkert så att det har kommit skräp emellan delarna vid hydralcyllen. så då är det bara att plocka ner, rengöra, byta olja och filter. och sen sätta tillbaka.
hydraliska ventilsystem är självjusterande, och är det skräp nånstans så funkar det inte, rättare sagt felinställda ventilspel skapad av skräp.


om knackljudet INTE minskar efter ca 10 min körning från kall:

utslitna delar någonstans i motorn


Hoppas att du hittar felet snart.

Postat: 22 maj 2008 16:35
av Granis
Beställt nya lyftare nu. Tokmek på onsdag, om de dykt upp då. Hoppas det är felet, så den är igång till Uråsa.

Postat: 22 maj 2008 16:55
av Anders Toll
Annars får du ta jobbilen och köra lite! :roll:

Postat: 22 maj 2008 17:51
av Granis
Anders Toll skrev:Annars får du ta jobbilen och köra lite! :roll:
:) Får bli en vid konbana då.

Postat: 27 maj 2008 10:52
av philipsson
Är det en turbo? krökt vevstake isåfall kanske. lyftare är sällsynt o blir inte nått metalliskt knack som du beskriver.

Postat: 28 maj 2008 22:02
av Granis
ja det är turbo. Men krökt vevstake borde väl ge lägre komp?

Postat: 28 maj 2008 22:15
av Karlsson
Det är inte helt säkert. Nu kan jag mycket väl vara ute på djupt vatten med mina klena mattekunskaper, men om staken är krökt så vänder kolven längre ner i cylindern.
Detta ger lite större volym i den cylindern, så det blir mer luft att komprimera.
0,7 bar(?) högre tryck kan lika gärna indikera lite läckage på övriga cyl, men det ska vara så jämt som möjligt. Är motorn ihopsatt på rätt sätt ska det inte skilja många tiondelar.

Postat: 29 maj 2008 03:25
av Granis
Vi får se idag. Har någon timmes jobb kvar innan den är startklar igen.

Postat: 29 maj 2008 17:25
av Granis
Ihopmonterat.

Var inte lyftarna, knacket är fortfarande där. Blir till att ställa den i vila några veckor :(

Postat: 29 maj 2008 19:33
av Kezo
Ifall den är krökt så får den in mer luft, men den når väl inte ända upp för att kunna komprimera det lika hårt då. Eller?

Postat: 29 maj 2008 19:44
av Granis
Vill jag också få det till. Men lyftarna är bytta nu, och kamaxlarna såg fina ut. Så det sitter längre ner.

Postat: 30 maj 2008 08:05
av ERnsT
Granis skrev:Vill jag också få det till. Men lyftarna är bytta nu, och kamaxlarna såg fina ut. Så det sitter längre ner.
Va surt, då finns det väl ingen återvändo. Bara att grotta ner sig i motorn och kika.