Sida 1 av 1

Ojämn gång på dieselmorot.

Postat: 01 apr 2008 20:23
av Hjerpe
Köpte mig en dieselbil nyss. En Audi 80 tdi -94. Den går lite ojämt. Tomgången svajar lite, och när ja bara gasar lite grann, så rycker det rejält i bilen. Men om ja trampar gasen i bott så försvinner ryckningarna.

Har nån någon teori om vad detta kan komma sig av?


Kan en diesel dra tjuvluft?
Om den kan det... så är det min teori. För då skulle det kunna vara som så att på tomgång så suger ju motorn. På "lite" gas, så suger ju motorn. På mer gas laddar turbon, då suger den inte. Låter detta rimligt, eller ja ska lägga ner dessa tankar?

Har aldrig haft/skruvat med nån dieselmorot förut, så ja har ingen aning. Tacksam för alla idéer.

Postat: 01 apr 2008 20:25
av Andreas K
ingensatt bränslefilter skulle kunna ge dem symptomen

Postat: 02 apr 2008 07:17
av Leif
Dränera fukt om du har en tappskruv kanske..?

Postat: 02 apr 2008 18:10
av Martin Fåglefelt
vi bytte hallgivare på en audi som hackade....sen gick den bra...vad en hallgivare eller halvgivare, eller en vanlig hall är vet jag inte...men vi bytte den iaf...

annars har jag ingen aning-

Postat: 02 apr 2008 19:18
av Hjerpe
Ok. tackar för dessa teorier...
Börjar nog med att kika på tappskruven. (är det sånna som trillar ur mitt huvud?)

Men kom gärna med fler teorier, om det är nån som har nån annan...

Postat: 08 apr 2008 21:45
av Hjerpe
Illa bökit å få dän filtret för att komma åt tappskruven... Noterade dock att det kommer ganska mycket luft i slangen från filtret till dieselpumpen.

Finns det nånting som brukar ge sig på dessa biler, som skulle kunna bidra till detta hemska...?

Postat: 15 apr 2008 22:35
av Hjerpe
jahapp.. ja fortsätter la lite här...


Han ja köpte bil' utav sa att den läckte olja... så ja har ignorerat den gigantiska pöl som varit under bilen så fort ja parkerat nånstans...

Men det visade sig visst vara ett bränslerör som ärgat av.
Nu när det är lagat, så kommer det mindre luft ur fitret iaf.

Har även testat att hälla i nån form av RedLine som skulle va bra för gammdiesel. Får se om det gör nån nytta...

Postat: 16 apr 2008 09:45
av Leif
Jag vet inte hur mycket du har grejat med diesel.., men dieselmotorn funkar inte om det finns luft i ledningarna. Om motorn fortfarande går pottaskit, så måste du lufta bränslesystemet. (Luftningsskruvar kan sitta på fördelarpumpen.) När du pumpar fram bränsle och lossar lite på luftningsskruven ska det komma diesel och inget annat. Kommer det luftbubblor måste du pumpa vidare tills du får en obruten stråle. (Dra åt innan du slutar pumpa.)

Postat: 17 apr 2008 21:44
av Hjerpe
Har provat att lufta lite... vet inte om det var rätt gjort, men vi luftade ut vid spridarna. Lossade lite på dem asså... diseln stod som en kvast! lite svårt att se om det var luft i strålana :wink:

Fast eftersom det kommer luft i slangen från filtret (den är genomskinlig, så det syns) så antar ja att det inte hjälper att lufta... Om ja inte lyckas suga in hela atmosfären i motorn. hmm... Jaja... Luften måste ju komma nånstans ifrån, eller?

Tänkte testa att byta filter, och lossa tankarmaturen och titta där. Det borde ju vara nånstans över bränslenivån i tanken det läcker in luft, eftersom det inte rinner ur nån diesel när motorn är avstängd... (?)

Sen är det lite skummt... för det står ingenting om "luftning" i handboken (haynes). Man tycker ju att det borde nämnas nånstans under "bränslesystem". Men det gör det inte... Vart (lite med exakt) sitter luftskruven på pumpen?

Sen en sista fråga.. sitter det nån pump i tanken på en sån häringa?


EDIT: Har fått reda på att dessa motorer luftar sig själva, och att det inte sitter nån pump i tanken...

Postat: 21 apr 2008 08:42
av Leif
Jahaja! Du har sån där ny bil... :D Lyssna bara på mig om du grejjar med gamla grejer! Jag snackar handpump tex. Men i den genomskinliga slangen du pratar om kan det vara bubblor, eller borde kanske vara det om det är returslangen till filtret. Har du bra tryck in i motorn så är det nog inte luft som är problemet. Du märker om det är luft i, då spottar och fräser strålen och står inte "som en kvast". Men i dina nya grejjer är jag inte hemma alls, så jag hoppas att du får ordning på moroten.

Dessutom bör väl påpekas att jag är en glad autodidakt amatör när det gäller motormek, men här på forumet borde ju finnas mängder med folk som är hemma på nya dieslar, eller?!

Postat: 21 apr 2008 11:49
av Hjerpe
Kan ju tillägga att ja inte är mycket för sånna här nya grejjer heller. Bil'n har ju inte ens en gaswire! prrt... k.. K!! usch ifråt'!

Jaja.. läget är såhär:
Den slangen som är det kommer luft i, är den som går från filtret till pumpen. I riktning mot pomp. Alltså "tillflödet" eller vad man ska kalla det. Fast det kommer numera så lite luft att ja blir lite antiseptisk mot att det skulle vara det som får moroten att hacka så mycket. Vi snackar om en liten bubbla var femte sekund eller nåt. Och ändå står motorn och tok-svajjar på tomgång.

Sen är probläämet när man kör kvar. Om man kör jätteförsiktigt, så kan man slippa det. Men så fort man ger ungefär halvgas, så brakar det lös! En oinvigd herde hade nog lätt trott att undergången var här. Då får man antingen släppa av, eller ge fullskete. Då sprider sig lugnet...

Finns det några felkoder eller nåt man kan läsa av på en sån här?
Många tänker nog "läs det i boken"... Men den befinner sig på annan ort för tillfället.

Postat: 21 apr 2008 15:02
av Mats J
Jag skulle börja med att skicka i STP dieselspridarrengöring i soppan, det blir ju åtminstone inte sämre. Jag kör ju disel voyager nu och inbillar mig att förbrukningen sjönk en deciliter per mil efter att jag tippat i en flaska. Det finns några olika varianter så du får köpa någon som känns bra :wink:

/Mats J

Postat: 03 maj 2008 13:15
av Diesel Oscar
Luftbubblor i bränslet är sällan bra, men jag tycker att den kanske inte borde bli såååå ryckig bara för en luftbubbla var 5e sekund, den borde kanske mest tappa lite effekt och vara svårstartad. Min teori lutar mer åt att något i ställverket i pumpen är utslitet så EDC-styrenheten inte riktigt vet vad pumpen har för sig. När du kör fullgas är den ju i botten och då finns det inga alternativ, men allt där emellan kanske blir konstigt.

Fråga: Hur mycket har den gått?
Test: Ta en lös dunk med diesel och koppla in direkt till pumpens sugsida (för att eliminera ev. luftläckor). Starta och se hur motorn går. Blir det bättre, kolla ledningar, om den inte gör det, grattis..... Renovera pomp :mhihi:

Postat: 03 maj 2008 14:51
av Hjerpe
Diesel Oscar skrev:Fråga: Hur mycket har den gått?
Test: Ta en lös dunk med diesel och koppla in direkt till pumpens sugsida (för att eliminera ev. luftläckor). Starta och se hur motorn går. Blir det bättre, kolla ledningar, om den inte gör det, grattis..... Renovera pomp :mhihi:
Den har gått ganska exakt 36'000. Killen som hade den innan mig har haft den de senaste 22'000 milen, och inte gjort nåt med motorn (mer än vanlig service asså). Så den kan mycket väl vara sliten.

Ska forska vidare lite i saken...

Postat: 12 maj 2008 08:48
av Leif
Hur har det gått för dig?