Godis till s2an!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Godis till s2an!
Tänkte gå igenom s2an nu innan säsongen. Och tänkte råd fråga lite på forumet om vilka olja/ stift, filter etc man ska köra på. Bilen är lite små trimmad. 92(3b) som är chippad 3"dp och 3" avagas etc laddtryck. 1.1bar.
1. Motor olja? Helsyntet 5w-30?? Märke??
2. Växelådsolja? 75w-90? märke?
3. Backlumpsolja? spelar det roll vilken sort?
4. Tändstift? bosh eller ngk? hur måna elektroder? platina?
5. Oljefilter/bränslefilter? spelar ingen roll var jag köper det?
MVh//rasmus
1. Motor olja? Helsyntet 5w-30?? Märke??
2. Växelådsolja? 75w-90? märke?
3. Backlumpsolja? spelar det roll vilken sort?
4. Tändstift? bosh eller ngk? hur måna elektroder? platina?
5. Oljefilter/bränslefilter? spelar ingen roll var jag köper det?
MVh//rasmus
Audi Four rings to rule em´ ALL! :thumbup:
Projekttråd: http://forum.attitudemotorclub.com/viewtopic.php?t=7500
Projekttråd: http://forum.attitudemotorclub.com/viewtopic.php?t=7500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Angående olja så ska du nog byta olja i alla diffar!
Och köp en bra olja, de har du igen! Så du har 3 diffar o byta i.
Tändstift så är NGK BP7ES vanliga i trimsammanhang. Sen finns de ju en hel djungel me stift som är bra!
Men ja tipsar om NGK BP7ES iaf. Billiga och gör jobbet kanon!

Tändstift så är NGK BP7ES vanliga i trimsammanhang. Sen finns de ju en hel djungel me stift som är bra!
Men ja tipsar om NGK BP7ES iaf. Billiga och gör jobbet kanon!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Re: Godis till s2an!
Köp inte oljefilter på Biltema iaf.Raemous skrev:5. Oljefilter/bränslefilter? spelar ingen roll var jag köper det?

Fräsh S2 förresten. Har inte kommenterat innan ju.

Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Nu vet jag inte hur det är med alla filter, men filter som har samma tryck och artikelnummer som de som kommer ifrån märkesverkstäderna tror jag inte är så farligt att köra med. Så har det varit i mitt fall, har även sett bilder på isärkapade filter både ifrån biltema och märkesverkstad. Innehållet identiskt och alla frågetecken uträtade i just det fallet.Jakob skrev:oljefilter skulle ja inte rekomendera på biltema. jag sköt packningen på ett filtet som kom därifrån.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Deluxpostare!
Ang olja/filter-diskussionen så brukar jag resonera såhär:
Ful-Opel Kadett 1.6i 1990 = Olja och filter från Biltema för ca 139kr tillsammans.
Högeffekts Passat Syncro TDI
= Seriös Valvolinedelsyntetolja från jobbet samt Boschfilter, där bara filtret kostar typ lika mycket som både olja och filter från biltema.
Alltså:
Billig skitbil = billig olja.
Dyr bil (eller den bil du är rädd om och vill ska funka länge och bra) = dyrare olja.
Sen är det ju upp till var och en att välja
.
Ful-Opel Kadett 1.6i 1990 = Olja och filter från Biltema för ca 139kr tillsammans.
Högeffekts Passat Syncro TDI

Alltså:
Dyr bil (eller den bil du är rädd om och vill ska funka länge och bra) = dyrare olja.
Sen är det ju upp till var och en att välja

Slopa dieselskatten!!
Väl talat! Ungefär som jag tänker. Bubblan min får nog bättre olja 2008 om det så än vore spillolja jag köper, än den oljan de hade -68...Diesel Oscar skrev:Ang olja/filter-diskussionen så brukar jag resonera såhär:
Högeffekts Passat Syncro TDI= Seriös Valvolinedelsyntetolja från jobbet samt Boschfilter, där bara filtret kostar typ lika mycket som både olja och filter från biltema.
Alltså:
Sen är det ju upp till var och en att välja.

-
- Normal postare
Diesel Oscar skrev:Ang olja/filter-diskussionen så brukar jag resonera såhär:
Högeffekts Passat Syncro TDI= Seriös Valvolinedelsyntetolja från jobbet samt Boschfilter, där bara filtret kostar typ lika mycket som både olja och filter från biltema.
Alltså:
Sen är det ju upp till var och en att välja.
Enligt uppgifter(som redan nämts) Så är de riktigt kvalitetsolja som säljs på biltema.
De som talar för:
1. En på biltema har sagt detta till en bekant, men självklart e det ju saker som inte får nämnas utåt, då får ju biltema inte köpa av de stora märkena.
2. Har en polare som känner folk på volvo, där har de testat oljerna, å kom fram till att de va samma.
Vet även folk som tex testa kokpunkten, å även där va de samma..Jag köpte min olja där, å tänker fortsätta med det.
Hoppas de hjälpte nått..
-bmw följer inte utvecklingen, de leder den-
528 -86
528 -86