Sida 1 av 1

Problem med styrningen...

Postat: 27 maj 2002 21:13
av motorpastorn
Har precis besiktigat min e28, men har haft problem med styrningen, vilket de givetvis kuggade mig på.

Problemet är att ratten inte går tillbaka av sig själv när man släpper den, när man svänger känns det trögt i vissa lägen somman måste ta i lite för att komma över.
Är det servon eller något styrstag som kärvar?

Är det någon som har någon vishet i detta?

Postat: 29 maj 2002 23:23
av Gäst
Det är fel på styrväxeln !!!

Postat: 31 maj 2002 14:35
av Karlsson
Fick samma anmärkning på Omegan, ingen kärvning när man rattar men hjulen blir kvar vid fullt rattutslag. En meksnubbe tipsade om fjäderbenslagren, de som stötdämparen sitter i uppe i skärmen. För jag antar att du har Mc Pherson-framvagn? Ska riva isär mitt på lördag. Ombes senast 6e.

Postat: 01 jun 2002 09:26
av Maccan
Har du bytt hjälpstyrarmen än Karlsson?

Postat: 02 jun 2002 21:25
av Karlsson
Bytte halva i lördags. Jag fick inte på nån avdragare, så jag fick skruva isär den på plats. Den jag köpte av dig tog jag isär och smörjde upp, så jag plockade isär den igen och använde halva armen! Tyvärr hjälpte det inte mot mitt konstiga fel att hjulen stannar kvar i ytterläge. Det är ett fjäderbenslager som har gett upp. Tog ner stötdämparen, krånglade bort lagret och såg att hälften av kulorna var borta. Nåt fett fanns inte alls. Så det blir en tur till AB Bildelar på tisdag. Lessamt, jag kommer inte att hinna besiktiga innan den 6e.

Postat: 03 jun 2002 17:44
av Diesel Oscar
Jag skulle oxå rekommendera en titt på fjäderbenslagringarna.

Postat: 04 jun 2002 16:27
av Karlsson
Beställde nya idag. 1342 kr för 2 st. Surt. Dessutom hinner jag inte byta innan det blir körförbud den 6e, men det skiter jag i.

Postat: 05 jun 2002 11:28
av Henke
Bara den är färdig till uråsa, vill gärna se den parera konerna på sladd

Postat: 05 jun 2002 11:40
av Maccan
JAG OXÅÅÅÅ!!! OMEGA POWER!!!! :D

Postat: 05 jun 2002 19:34
av Karlsson
Menar ni att jag ska ge mig ut i konbanan med Omegaklunsen? Tja, varför inte... Det lär väl inte bli några låga tider direkt, men på strippen kanske den kan prestera höga 14 sek-repor? Bara gissningar...

servo pumpen...

Postat: 25 jun 2002 18:27
av motorpastorn
... det är servopumpen som strular, den har börjat väsnas, det blir nog till att plocka bort den och kanske byta ut den, surt... den kostar en tusenlapp på skroten...

värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...

Re: servo pumpen...

Postat: 25 jun 2002 19:30
av Daniel Båge
Motorpastorn skrev: värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
Som hade pajat helt mystiskt. Kostigt det där med tyska kvalisårtsbilar...

Postat: 26 jun 2002 11:39
av Maccan
Det är en hån mot Opel att kalla Bmw för tysk kvalite... :wink:

nu gick den igenom!!!

Postat: 26 jun 2002 21:06
av motorpastorn
Nu har jag ombesiktigat e28, bara luftade servon och sedan tuffade jag bara igenom besiktningen...

(eller så hade besiktningens mannen en grymt bra dag, för den går fortfarande lite trögt)

men jag tog det som ett tecken, men jag vet inte på vad...

Postat: 26 jun 2002 22:58
av Samuel Lindkvist
Halleluja!! :D

Postat: 27 jun 2002 06:32
av Maccan
Jamän! :roll:

Postat: 27 jun 2002 22:16
av Karlsson
Lite lätt förbön kan göra susen på gamla bilar. En gång i tiden (-97) när jag och Rekorden var yngre, så snålade jag lite och tankade 95 oktan. Den gamla spisen gillade inte detta så värst, den började gå sämre och sämre. Tillslut fick jag ta hjälp av ett traktorbatteri för att den skulle orka igång. En morgon var den extra tjurig, det var dessutom -15. Försökte först med ordinarie batteri. Det orkade inte. Traktorbatteriet kopplades in. Lika trögt. Batterikabelskor rengjordes. Lite bätttre, men den startade inte. En kort bön (började bli lite bråttom till jobbet) och vips så startade den, gick hur fint som helst och verkade ha fått tillbaka de flesta av sina 90 originalhästar. Jag hann till jobbet, och på eftermiddan startade motorn lätt.
När jag för nån månad sen rev isär den motorn (ska använda blocket till turboprojektet) så uppdagades varför den hade gått så väldigt dåligt. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga dumhet justerat ventilerna. Tyvärr blev spelet - 1 mm typ, för kammen har kvar ungefär tre halva nockar, resten är helt runda. En avgasventil har spruckit i kanten på tallriken och det sätet finns ej längre kvar. Inte konstigt att den bara toppade 70 innan jag bytte till 2,0an. Sen gjorde den 170.