BMW E30 bakvagnar
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
BMW E30 bakvagnar
Är det någon som vet om man kan bygga om t.ex en 318-bakvagn till M3-spec bara genom att byta bromsar och hjullager och sånt, eller skiljer sig bärarmar mm. åt? Det jag är ute efter är 5/120 bultmönster och bra bromsar. Andra lösningar är också välkomna.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Så en bakvagn från 316-325 med prylar från Z3 1.8-M skulle funka alltså? Låter lockande. Hur mycket pisk tål en E30-diff och drivaxlar? Har hört om folk som kör E28 M535-diff, men den är inte direkt bult-på antar jag?Andreas K skrev:m3an har annan typ av hjullager, dvs skruvat istället för splines. Man kan ta grejorna från z3an istället så får man 5x120 och kan behålla dina drivaxlar.
Jo, till Kadetten ja. E28 har jag faktiskt inte tänkt på. E34 eller E36 går inte iaf. Infästningarna i karossen är för brett isär. Ang. breddning så blir det nog en hel del av den varan.zeb skrev:Bakvagn till kadetten? E28 som alternativförslag, men den är kanske för bred? Synd om du skulle bli tvungen att bredda bilen

Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
de tåler en del pisk, knutarna är inte så dyra annars beg. M3an har samma knutar fast där sitter dem både inne och ute medan på e30n sitter den bara inre. Klumpen är stadig, den knäcker du inte i första hand. Man kan skona knutarna med sviktstålsdrivaxlar men de kostar ju en bra slant.
535an är biffigare men också enklare att få tag i med diffbroms där av mångas val. 535 har bättre drivknutar. Men det går inte använda 535ans drivkaxlar.
På min bil sitter det 535/540 drivknutar ihop med en e30 klump. Sitter bmw z3m medbringare i klumpen för att detta ska gå. På yttersidan kan man ta alla delar 535an fast med e30ns lager.
535an är biffigare men också enklare att få tag i med diffbroms där av mångas val. 535 har bättre drivknutar. Men det går inte använda 535ans drivkaxlar.
På min bil sitter det 535/540 drivknutar ihop med en e30 klump. Sitter bmw z3m medbringare i klumpen för att detta ska gå. På yttersidan kan man ta alla delar 535an fast med e30ns lager.
/Andreas
Annars kan du ta bärarmar från vilken E30-modell som helst som har skivbromsar. Sen kan du skaffa nav från M3 (som ju är 5x120) och montera i bärarmen.
Angående klumparna så funkar alla klumpar från E30 i E30ins bakvagnsbrygga. Finns två modeller av storlek på klumpen, liten och stor, och båda passar alltså i bryggan. Den stora modellen tål en hel del pulver men den lilla har jag hört ska vara lite vek. Båda modellerna finns med lamelldiff och finns även med viskodiff från den fyrhjulsdrivna. Byter man klump från lilla till stora får man trycka ihop kardanaxeln en aning då den stora klumpen är ca tre cm längre framåt. Alla klumparna kan hittas i en mängd olika utväxlingar.
Även drivaxlarna passar, du kan ta drivaxlar från en 316 och sätta på en M3.
Min bil är bestyckad såhär: Bakvagnsbrygga från 320i, bärarmar och nav från M3, diffklump från 320is, drivaxlar från 320i. Allt passade perfekt.
Angående klumparna så funkar alla klumpar från E30 i E30ins bakvagnsbrygga. Finns två modeller av storlek på klumpen, liten och stor, och båda passar alltså i bryggan. Den stora modellen tål en hel del pulver men den lilla har jag hört ska vara lite vek. Båda modellerna finns med lamelldiff och finns även med viskodiff från den fyrhjulsdrivna. Byter man klump från lilla till stora får man trycka ihop kardanaxeln en aning då den stora klumpen är ca tre cm längre framåt. Alla klumparna kan hittas i en mängd olika utväxlingar.
Även drivaxlarna passar, du kan ta drivaxlar från en 316 och sätta på en M3.
Min bil är bestyckad såhär: Bakvagnsbrygga från 320i, bärarmar och nav från M3, diffklump från 320is, drivaxlar från 320i. Allt passade perfekt.
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Borlänge
Bilar: M3E30 -87, M3E30-replika -89, 325i -93 och lyxkryssaren Volvo145DL -71
Johan Eriksson / Borlänge
Bilar: M3E30 -87, M3E30-replika -89, 325i -93 och lyxkryssaren Volvo145DL -71
Det kanske är så, jag har också hört det. Vet du med bestämdhet att det är så? Mina 320-axlar och mina M3-axlar är likadana, i alla fall till utseendet. De har även samma nummer i ETK/Realoem. Hur det än ligger till med det så passar de i navet även om de är klenare.320/323 har klenare drivaxlar än 325/m3
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Borlänge
Bilar: M3E30 -87, M3E30-replika -89, 325i -93 och lyxkryssaren Volvo145DL -71
Johan Eriksson / Borlänge
Bilar: M3E30 -87, M3E30-replika -89, 325i -93 och lyxkryssaren Volvo145DL -71