Byte utav bromsvätska

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Byte utav bromsvätska

Inlägg av Granis »

Tänkte byta på min i vinter. Någon som har tips på arbetsmoment för att göra det så smidigt och korrekt som möjligt?
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Flyttar till teknik delen
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
MZM
Superpostare!
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 aug 2006 17:14
Ort: Forserum
Kontakt:

Inlägg av MZM »

Jag använder biltemas bromsluftare. Mkt smidigt när man byter vätskan själv.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
//MZM aka Martin Ek
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Jag brukar använda min fru till att trycka på pedalen, så luftar jag oken.
Men Biltemas verkar nästan lättare att använda :)
Fast svårt att kolla på vätskan när man sitter i bilen.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Biltemas bromsluftare eller fru... hmm, är det verkligen värt :roll:





:wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Jag har använt båda. Och mina döttrar. :-)
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Jo, men det är ju luftningsmomentet.. gör man likadant för att byta vätskan, tryck, öppnar å låter det flöda tills nya vätskan kommer?
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Granis skrev:Jo, men det är ju luftningsmomentet.. gör man likadant för att byta vätskan, tryck, öppnar å låter det flöda tills nya vätskan kommer?
Jepp, passa dig för att suga i luft i behållaren bara, då kan det bli lite bökigt... Men annars är det lika samma... Om vätskan är "sliten" så kommer du märka när den nya har kommit in i systemet.
Häll upp några droppar av den gamla i en burk och kika på, jämför med den nya så ser du direkt när du har färsk vätska vid oket...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karl Birgander
Superpostare!
Inlägg: 140
Blev medlem: 30 jan 2005 18:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Karl Birgander »

Ingenting slår att trycksätta bromsvätskebehållaren med tryckluft!

Mekonomen har ett ypperligt hjälpmedel som tar luft från ett hjul för att trycksätta.
Då har man konstant tryck och kan låta det flöda och man slipper öppna och stänga hela tiden.
Allt man behöver göra är att hålla koll på att nivån inte sjunker för långt ner.

Oslagbart enkelt,
Man kan göra det själv,
Mycket kostnadseffektiv lösning!!!

Rekommenderas!
Porsche 944 S2 -90
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Jo, den har jag redan ;) använder den var gång.. fått laga med buntband, slangarna har för vana att släppa lite så det läcker luft ;(
Karl Birgander
Superpostare!
Inlägg: 140
Blev medlem: 30 jan 2005 18:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Karl Birgander »

Granis skrev:Jo, den har jag redan ;) använder den var gång.. fått laga med buntband, slangarna har för vana att släppa lite så det läcker luft ;(
Gör då som jag istället: Köp ett bromsvätskteburkslock (dagens längsta ord? :D ) på skroten för 5 kr, åk förbi en däckhandlare och erhåll en bilventil, få dessa att ingå partnerskap (kan inte sträcka mig till giftermål, är osäker på e ingåendes kön) sen kopplar du på tryckluft med nerställt tryck på kanske 2-3 bar!

Bromsvätskeburkslock är nästan standardstorlek/gänga, jag köpte från en volvo 340 och har använt det på porsche, bmw, audi, mazda.
Porsche 944 S2 -90
Skriv svar