Sida 1 av 1

Problem med GOLF III TD Oljan försvinner...

Postat: 03 jan 2006 08:51
av Josef
Som min rubrik säger så försvinner oljan i min Golf Diesel. Det är en TD -93. Tänkte kolla om det var någon som hade någon erfarenhet av dessa bilar. Hur mycket jobb är det att plocka av toppen och kolla liksom? Är det värt eller ska man leta reda på en ny motor direkt? Det jag har konstaterat är att det är olja i kylarvattnet och det ska det ju inte vara. Sista gången jag körde med den så var den väldigt slö, dock bara ibland, och den gick upp lite för högt i temp. Är tacksam för alla tips jag kan få.

Postat: 03 jan 2006 13:26
av Nicke Nyman
Toppackningen har gått för dig, tyvärr! De är de enda ja kan säga, dock så vet ja inte om de är bökigt att lyfta toppen eller om du ska byta motor istället! Men samma sak kan ju hända me den, eller så händer de inte så den går i typ 5år utan problem!

MVH

Postat: 03 jan 2006 15:01
av Josef
OK, du är ganska säker på att det är den som har gått alltså... Det är ju trevligt o veta vad det är i alla fall... får kolla på det... Ingen som vet hur mycket jobb det är att byta? Är det värt att göra det eller ska man kolla efter ny motor direkt???

Postat: 03 jan 2006 17:58
av Ando
Gör ett komp-prov, så borde du se det direkt

Postat: 04 jan 2006 12:49
av Nicke Nyman
Jag är ganska säker jaa, om oljan försvinner, du har olja i vattnet o den ryker mycke när den är kall, såå joo, då är ja hyffsat säker!

Adios! 8)

Postat: 04 jan 2006 20:14
av Jonas Aegher
Problemet är att din motor går på olja :lol:

Postat: 05 jan 2006 08:13
av Wackt
Jag har ju haft några sådana där... :roll: :bang2:

Hur mycket olja försvinner ? Läcker den utvändigt. Golfar har en förmåga och läcka mellan topp och block på framsidan backom dielselpumpen. Oljekanalen går väldigt nära kanten där. Annars kan det ju va ventilstyrning eller kolvringar som är dåliga så motorelendet eldar upp oljan för dig.

Att du har olja i kylarvattnet beror antingen på topplockspackningen eller oljekylet som är vattenkylt, mest troligt är dock topplockspackningen. Har haft detta problem på en av golfarna, den tog in olja i vattnet när man körde extrem länge och hårt med den, som Jönköping-Luleå t.ex. Men annars hände det aldrig. Gick i många år med lite olja i vattnet.

Att den sticker i temp är ju också ett tecken på topplockspackningen. Då borde du kunna åka till en verkstad och mäta om du har avgaser i vattnet. Lyft på locket till kylarbehållaren och mät med en avgasmätare där. Finns det tecken på avgaser så är det garanterat topplockspackningen.

Att byta topplockspackningen går om du är någorlunda händig. Men visst är det en del jobb. och risken är att det inte enbart är packningen som är fel på utan att du har en spricka i toppen eller att toppen är skev. det måste du kontrollera när du ändå har av toppen. Har du kört bilen i kok någon gång? Just Golf dieslar är rätt känsla för detta nämligen och toppen slår sig gärna. Då kan det funka med att plana men det är inte säkert....

Som du förstår så kan det va lite allt möjligt som är fel, men ordningen att kolla saker och ting borde va.

Synliga läckage
Mäta avgaser i kylarvattnet
Göra kompressionsprov
Lyfta toppen/byta motor.

Lycka till !!!

Postat: 05 jan 2006 08:22
av Josef
OJ då, va trevligt med lite hjälpande inlägg så. Är fantastiskt med internet måste man säga.
Det läcker lite utvändigt men inte alls mycket, det blir inga fläckar när man står still så det kan inte vara mycket. Men sista gången jag körde med den så drog den lite drygt 1 dl olja/mil. Så det är ju ganska mycket som försvinner måste man säga.
Har oxå hört att dom ska vara känsliga för värme men den har aldrig varit i närheten av maxtemp när jag har haft den och den har inte kokat någongång.
Har en god vän som är ganska duktig på såna här grejer så jag ska låta honom ta en ordentlig titt på det så får vi se hur det går. Lär nog höra av mig med mera frågor vart efter i alla fall.
Ingen som har en komplett motor och sälja, hör av er i så fall... kan ju vara bra o ha en reservplan liksom...
[/quote]

Postat: 18 jan 2006 09:38
av Josef
Igår va den stora dagen så jag skulle få veta vad som var fel. Lyckades få loss allt och lyfta av toppen på 40 minuter så det gick ganska bra tycker jag men det såg ju inte så bra ut när man fick bort den. Topppackningen hade gått mellan 3:an och 4:an. Dock hade ju toppen spruckit på alla cylindrarna. Lägger in två bilder nedan. Den första är ju mellan ventilerna där man ser att det har försvunnit en bit och det är även sprucken inåt. Varför har det blivit så? Mina goda vänner visste inte riktigt varför och det är ju tråkigt att råka ut för samma sak igen liksom. Sen såg även kolvanrna lite konstiga ut tycker jag. Det är som "avtryck i dom av ventilerna, eller nått annat, vad vet jag... Någon som vet vad man ska hitta på. Är det någon vits att renovera toppen? vad kostar det? Här kommer bilderna i alla fall.
Bild
Bild

Postat: 18 jan 2006 21:45
av DJ
Josef skrev:Igår va den stora dagen så jag skulle få veta vad som var fel. Lyckades få loss allt och lyfta av toppen på 40 minuter så det gick ganska bra tycker jag men det såg ju inte så bra ut när man fick bort den. Topppackningen hade gått mellan 3:an och 4:an. Dock hade ju toppen spruckit på alla cylindrarna. Lägger in två bilder nedan. Den första är ju mellan ventilerna där man ser att det har försvunnit en bit och det är även sprucken inåt. Varför har det blivit så? Mina goda vänner visste inte riktigt varför och det är ju tråkigt att råka ut för samma sak igen liksom. Sen såg även kolvanrna lite konstiga ut tycker jag. Det är som "avtryck i dom av ventilerna, eller nått annat, vad vet jag... Någon som vet vad man ska hitta på. Är det någon vits att renovera toppen? vad kostar det? Här kommer bilderna i alla fall.
Är du säker på att det är sprickor mellan ventilerna.

Hade en VW bensinare en gång (också med flat topp) som hade gjutna små springor/diken mellan ventilerna liknande det som syns på bilden. Såg ut som sprickor vid första anblicken men var ditgjutna med avsikt.

/DJ

Postat: 19 jan 2006 08:16
av Josef
Har nog konstaterat att det "ska" vara en liten bit borta. Eller ska och ska men det är det på dom flesta säger dom. Så nu ska det bytas topppackning och bes en väldig massa böner och sen får det fungera helt enkelt... :wink:

Postat: 19 jan 2006 08:47
av Nicke Nyman
Ett bra sätt att leta sprickor i toppar är att först rengöra toppen med avfettning och högtrycksspruta, tycker jag funkar bäst iaf. Sen duschar man på bromsrengöring, de skiktar sig där de finns sprickor! Mycket bra och man ser rätt snabbt om man har spricka eller inte!

Har du lika loss toppen så plana den! ;) Kan ju vara lite skev när avgaserna fått passera mellan cyl sådär enkelt! Blir galet varmt där då!

Lycka till!

MVH