Turbokonvertering

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Nu har jag köpt mig ett turboaggregat!Från en SAAB 900, år -84 tror jag.Nu undrar jag om det är nån som vet om man kan använda APC-systemet ihop med ett annat insprut.SAAB har ju K-jetronic och det vill jag inte ha.Nu har jag ett Motronic 1.5 liggande till min gamla Omegamotor.Det är ju en 6a men jag tänkte att då får jag ju två extra spridare, det är ju bra.Finns det nån vänlig SAAB-expert som kan ge några goda råd?
Tack på förhand
Karlsson
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Hej, APC-systemet, i den form det satt på lite äldre saabar <89 (typ) är ett helt självständigt system som bara reglerar laddtrycket mot ett förbestämt värde och reglerar ner vid spikning. Så det ska inte vara några bekymmer att använda det i någon annan motor.
Zeb Arvidsson
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Tja! Som jag tycker det kan du lika gärna strunta i apc:n. Det största bekymmret är ju var du ska placera knacksensorn. På saabarna sitter det i ett gängat hål i blocket, noga uträknat. Så det går inte sätta den var som helst. Annars får man önska lycka till!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

APC är bara för kärringar alltså? Då skiter vi i den.Vet någon om SAAB har några kolvar som passar i Opelmotorn?Borr 95 mm slag 69,8.
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Är det svårt att konvertera en MB 300 ED -87??? Den går så RACKARNS slött. :cry: :cry: :cry:



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kobban den 2001-12-05 19:34 ]</font>
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Byt bil...
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Var det inte den (MBn) som drog ifrån en S2? Eller var kåseriet "lite" överdrivet?
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Vad är det för motor du arbetar på? Jag gissar på att du vill ha ner kompet med kolvarna.
Om det är gamla 2,0 eller 2,2 motorn så kan man mixtra ihop 2,2 ans block med kolvar och vev från 2.0 an. Då skall kompet gå ner till runt 8,5.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2001-12-05 20:06, Porsche Daniel wrote:
Var det inte den (MBn) som drog ifrån en S2? Eller var kåseriet "lite" överdrivet?
Nej då inte alls, nog körde jag ifrån honom. Men som jag skrev det handlade ju inte om acc. enligt mig utam om att kunna hålla en hög medelhastighet. Accet i 300:an är ju sämre än i en 240 GLT, jag får råpisk. :cry:
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

2.0 och 2.2 har samma block med 95 mm borr.Det som skiljer de motorerna är vev, stakar och kolvar.Ide´n är nog inte så dum, men för att undvika glödtändning så ska ytterkanten på kolven ha ett avstånd från toppen på knappt en mm.Därför har ofta kolvar i turbomotorer en grop i mitten.Det är det jag tänker försöka mig på med kopierfräsen på jobbet! Men för tillfället är det rostlagning och framvagnsrenovering som gäller.
Skriv svar