Sida 1 av 1

Fimpa krängningshämmare bak?

Postat: 08 sep 2005 19:27
av Hjerpe
Är inte så haj på på hjulupphängning och sånnt, är mer av typen "Stummt är gôtt". Så jag har en liten fråga som ja går och kliar mig i hôvet över.

På en kadett... ska man våga smi dän krängningshämmaren i bak?
Tänkte att den borde driva på bättre i kurvor då. För den lyfter ju inte innerhjulet så mycket då.
Eller har det några nackdelar?

(bakjulsdriven kadett asså.)

Postat: 08 sep 2005 20:10
av Karlsson
Det borde funka hyfsat på din lille bil, eftersom den bakaxeln har "struten" framåt som gör att inte kardan vrider ner axeln i backen när man gasar lite. Men kränghämmaren kan nog ha lite med det att göra också, det sitter väl ett par leder mellan den och golvet?
Skulle det bli konstigt men du ändå vill köra utan krängare så kan du nog göra ett par stag som blir som övre bärarmarna på 240 tex. Se bara till att de har nån form av bussning så de kan vrida sig lite när ena hjulet fjädrar upp. Svårt att förklara utan att rita, och det kan jag inte göra i internet...
Du har ju fördelen av en bil som går att provköra, så testa lite olika varianter och kör på det som känns bäst.
Jag kommer att köra utan krängare bak på Rekorden, den är stum nog som den är där. Fram är den tydligen för mjuk enligt vissa uträkningar...

Postat: 08 sep 2005 22:15
av Hjerpe
hm.. fick fundera lite där.. men du menar asså, så att inte axeln vill snurra i motsatt rikning mot hjulen? altså lyfter upp "struten" mot golvet.

jaja.. ja ska kika på´t imorrn.. får väl slänga dän skiten och se vad som händer. det kan ju inte bli mer än general-ras. Och det har ja väntat på länge nu...

återkommer med mer funderingar senare, när ja sett hur det hänger ihop. Eller inte hänger ihop. :o
Karlsson skrev:...och det kan jag inte göra i internet....
ps. du kan göra allt via internet. hade du varit online skulle ja krama dig!

Postat: 09 sep 2005 09:07
av Samuel Lindkvist
Tänk på att bilen blir mer understyrd om du plockar bort krängaren bak. Iallafall i teorin. Sen kan ju alltid andra saker spela in. (typ volvo 240 fenomenet att det ibland blir tvärtom)

Monterar du en grövre krängare fram får du samma effekt fast bättre. Bilen kommer rolla mindre, fram änden kommer dessutom ta upp mer av krängningen vilket gör att bakändan får mer grepp.

Har du problem med att innerhjulet spinner i kurvor eller?

Postat: 09 sep 2005 15:04
av Karlsson
Med ca 150 hk och originalbakaxel så spinner det väl rätt bra vad jag förstått. Hårdare krängare fram är ju bättre som Samuel säger, frågan är bara var man får tag i en sån till Kadetten? Ascona eller Manta kanske, men risken finns att de inte passar så bra.
Jag har en originalkrängare till Rekord liggande, den kan du ju låna och testa med. Eller så plockar vi av krängaren från reservdels-Omegan, den är säkert dubbelt så grov som Kadettens.

Postat: 09 sep 2005 15:05
av Hjerpe
Samuel Lindkvist skrev:Har du problem med att innerhjulet spinner i kurvor eller?
Jao, det är ju så.. och den är redan rätt understyrd. hmm..

fler tankar?