Sida 1 av 1
Lyfta toppen från en Rekord 2.2 CIH svårt?
Postat: 22 jul 2005 16:57
av 740fredrik
Skall sälja toppen på bilen, tänke på om det är nåt speciellt att tänka på vid demontering eller bara att skruva bit för bit..
Postat: 22 jul 2005 16:58
av Nicke Nyman
Du ska ta de lugnt, inte stressa, och sitter de fast, slit inte, utan kolla vart de kan sitta fast istället. Skruva bit för bit!
Lycka till!

Postat: 23 jul 2005 01:40
av 740fredrik
Han släppa på insug/grenrör och ventilkåpan ikväll, det som verkar pilligast är väl kamkedjan? Sen satt ju insex-bultarna som berget, dödade min nyckel så jag får ta nya tag i morgon =)
Postat: 23 jul 2005 11:10
av Nicke Nyman
740fredrik skrev:Han släppa på insug/grenrör och ventilkåpan ikväll, det som verkar pilligast är väl kamkedjan? Sen satt ju insex-bultarna som berget, dödade min nyckel så jag får ta nya tag i morgon =)
Ta loss kamdrevet från kammen o släpp ner de med kedjan när du lyfter toppen, ja tycker den borde kunna smita igenom... Så tar du bort drevet när toppen är borta!
Lycka till!

Postat: 23 jul 2005 12:53
av Karlsson
Så här gör du: Ventilkåpan och grenrören loss, det är bra. Sen ska du lossa kamdrevet. Dra runt motorn till ÖD, det finns ett märke på kamdrevet och ett på en liten plåt under drevet, de ska vara mitt emot varandra. Kolla i framkant på toppen, där sitter ett trekantigt lock. Skruva loss det så ser du tre bultar med invändig tolvkant, lossa dem med rätt bits (M8 ska det nog vara) och skruva även loss plastskruven som sitter i mitten. Sen kan du pilla bort kamdrevet och lägga det på den lilla plåten.
Insexbultarna i framkant på toppen brukar lossa om man har ett rejält bits och en förlängare, OBS gör rent i insexhålet så att bitset kommer ner helt. Gäller även de stora topplocksbultarna, gräv ur så mycket gegg du kan med en liten mejsel, sen kan du knacka lite på bitset så att det känns att det går i botten ordentligt. Jag har runddragit en topplocksbult, det var inte roligt.
Sen när alla toppbultar är loss så kan du knacka lite på sidorna på toppen med en gummiklubba så ska toppen lossna efter ett tag.
Jag förutsätter att du tömt motorn på vatten innan du ger dig på allt det andra och plockat loss kylslangar och annat som är i vägen.
Lycka till!