Hej all diesel diggare!
Tänkte bara undra lite.
Min flickväns pappa har en husbil på fiat chassie. Motorn är en turbodiesel
som dock inte känns så turbo om man säger så. Motorn känns hopplöst svag på alla varvtal utom när man närmar sig gränsen för hur mycket man egentligen ska varva en diesel. Då puttar det på lite extra men man växlar helst då av ren självbevarelsedrift.
Som den turbo amatör som jag är drar jag slutsatsen att det laddas alldeles försent och alldeles för lite. Vill inte ha världens starkaste husbil på 6000rpm mellan 110 och 120 utan på normala dieselvarv och i farter mellan 0-90. Minsta lilla uppför och 3an måste i.
Går det att skruva laddtrycket någonstans?
MVH Fredrock
Laddtryck turbo diesel
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Laddtryck turbo diesel
viva la France
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Vet ej om detta svaret kan hjälpa nåt....fick det svaret när jag funderade lite en annan gång-
Citerar från ett inlägg på ms-nordic.tk
Citerar från ett inlägg på ms-nordic.tk
" Sen är frågan hur mycket du kan styra igentligen. En diesel har ju ingen tändning som du kan styra, du har inte heller något spjäll som styr luftmängden utan allt du kan styra är bränslet. På nyare dieslar som har direktinsprutning ligger ett högt tryck, (1500 bar), över spridarena hela tiden sen öppnas som med impulser som vanliga spridare på en bensinbil. Skillnaderna är att bränslet sprutas in med "timing" mot kolvarnas rotation. Bränslet måste alltså komma i precis rätt tid för att du ska får en bra gång på en diesel. Det är alltså detta som gör att den diesel inte kan varva så mycket, du hinner helt enkelt inte få in till räckligt med bränsle i förbränningsutrymmet vid höga varv. Att mappa en nyare diesel måste va jätte svårt. För den ger inte bara en insprutning per tändcykel utan flera, detta för att minska knacket från motorn samt öka effekten.Några korta innan tändning och sen en huvudinsprutning men även några efter insprutningar för att förlänga förbränningen. En hel vetenskap...
De flesta boxar idag till dieslar har en lite skruv där du kan ställa ökningen av bränsle mängden, så på så sätt kan man säga att kan styra sin box. Du kan ladda på med hur mycket bränsle som helst igentligen. Det som händer till slut är att bilen ryker svart utan att ge någon nämvärd effektökning. Dieslen hinner inte med att förbrännars."
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
pump
Anar att du har en mekanisk pump. Ryker den mkt när du gasar iväg? Sitter ett membran som ställer bränslemängden vid turbotryck. Det händer att det går sönder.
Är den svårstartad?
Är den svårstartad?
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Har du gjort en koll av turbotrycket och tätheten av intercoolers m.m??
Det borde gissninsgvis ligga nån stans strax under 1 bar vid fullgas och 2500 rpm. Kommer det mycket senare är det troligen en läcka nånstans, brukar också höras som ett visslande eller pysande ljud. Är bränslefilter OK? Har någon amatör bytt kamrem och kanske fått pumpen lite fel? (fast då borde den vara svårstartad). Den som söker ska finna
Det borde gissninsgvis ligga nån stans strax under 1 bar vid fullgas och 2500 rpm. Kommer det mycket senare är det troligen en läcka nånstans, brukar också höras som ett visslande eller pysande ljud. Är bränslefilter OK? Har någon amatör bytt kamrem och kanske fått pumpen lite fel? (fast då borde den vara svårstartad). Den som söker ska finna

Slopa dieselskatten!!