Sänkning granada...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ludde
Normal postare

Sänkning granada...

Inlägg av Ludde »

Har inhandlat en granada coupé -75, som är lite kapad in the fjäders och undrar ju då om de på nåt sätt går o få nån slags vetig inställning i bak så den inte sliter däck, irriterande...det måste ju gå på nåt vänster, eller?? :confused:
Trösklarna i backen!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Detta är väl egentligen en fråga för forumets obestridde Granadakung, Martin (Johansson alltså). Men jag har för mig att ena bussningen till länkarmen bak är excentrisk så att man kan ställa lite hjulvinklar.
Räkna med att den sitter fastrostad, för så är det på gamla bilar.
För övrigt har jag nog varit med och bytt motor på den bilen, så det sitter en 2,8 injection från en nyare Granada i nu, men med förgasare istället.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jonas Aegher
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Kan meddela att min bil har sänkt sig själv i vår med 1.25 varv på båda sidor, helt spontant :)
Ironiskt när besiktningsmannen berömde och nostalgiskt minns hur alla passater kom in med trasiga fjädrar runt -80..

Vad är det för bakvagn egentligen på en såndäringa granada?
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Delad axel, så hjulen ställer sig väldigt snett om man sänker mycket.
En lösning skulle kunna vara att flytta ner fjäderskålarna, men det kanske inte är så smidigt.
Anders Karlsson
Ludde
Normal postare

Inlägg av Ludde »

hmm ja de låter som vintergöra, karlsson: ja jag tyckte hjerpe snackade om att du hade grejat motor i den, vet du nåt mer om den bilen? har hört att de skulle va en 2,6l med 2,8l toppar?! sitter de 6:a original eller 4:a? har för mig jag såg ett gammalt reg bevis bland alla papper dr de stog att motor var utbytt?! isf skulle de väl knappast va några problem o kasta i en liten 8:a, typ 289 eller 302:a för o va lite märkestrogen 8)
Trösklarna i backen!!
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Vet inget mer om bilen än att den gick här i Habo ett par år. Motorn som jag hjälpte till att byta var en 2,8 liter insprutare från en Granada kombi, 80-talare. Men vi bytte till förgasarinsuget pga vi inte orkade flytta över all elektronik och gamla motorns grenrör eftersom avgassystemet inte passar annars. Så om samma motor sitter i så är det en 2,8 med förgasare, typ.
Modellen finns med V6a original, 2,3 2,6 och 3 liter tror jag. I och med att det är en -75a så är det lättare att byta motor, men det finns nån maxeffekt och maxvrid du inte får överstiga om du inte vill regbesiktiga som ombyggt fordon, ring Bilprovningen och kolla. Håller du dig till Fords V6or så klarar du dig nog utan problem.
Anders Karlsson
Skriv svar