Sida 1 av 1

Olja?, farligt vid fel mängd 1-10?

Postat: 13 dec 2004 22:08
av Martin Fåglefelt
Hejsan. Min lilla lysdiod för oljetryck fintade mig härom dagen.

Det hela började med att en gång lös lampan för inggen olja (eller vad den nu egentligen heter), och då var stickan torr.
För några dagar sen, började den röda lampan blinka frenetiskt, och stundtals lysa.... jag sprang in på micro, köpte 4 liter olja, tappade i det, och frågade sedan min kompis
-"Vad visade stickan förresten"....

-"Den var på max"...

Så nu kör jag med typ 10 cm över max... vilket innebär att ibland på motorvägarna, så gör motorn en tyst hostning, och sen ser det nästan ut som jag spinner loss i 110-120, men det luktar olja.


Alltså min fråga är:

Förutom det faktum att motorn sotar igen, är det skadligt med för mycket olja?....


TACK MACCAN FÖR EN SKITBRA OMEGA....jag har inga dubb kvar... 8)

Postat: 13 dec 2004 22:34
av Henke
Jag vet inte riktigt hur farligt det är, men 10cm över max det är mycke. Det är risk att du förstör packboxar av det, mer vet jag inte.

Postat: 14 dec 2004 00:47
av Jonas Aegher
Oljalampan är INTE för att påminna om att fylla på olja. Men det är nog rejält bra att man gör det om den råkar lysa... men du vet nog att den indikerar oljetryck, inte nivå. Om lampan lyser trots en fungerande pump så är oljemängden i motorn för liten för att oljan ska kunna hålla lämplig temperatur. Skadligt skadligt. Om nivån nu var korrekt så ska du nog vara rädd för oljepumpen.
10 cm upp på stickan är 10cm upp i motorn så man kan nog säga att du har direktsmörjning av veven.

Förstår mig inte på dig Martin. Lärde du dig inte på körskolan att du ska kolla oljan varje gång du ska använda bilen? :)

Postat: 14 dec 2004 10:25
av Karlsson
Gör såhär: tappa ur all olja i en ren hink, typ 10 liters. Sen fyller du upp en tom oljedunk, brukar väl rymma 4 liter. Kolla instruktionsboken hur mycket olja det ska vara i motorn och häll i rätt mängd.
Det kan vara fel på givaren till oljetryckslampan, alternativt att en övertrycksventil i oljepumpen har satt sig. Kolla stickan ofta i fortsättningen, jag tror att det är 1 eller 1,5 liter mellan strecken på den.
Hostandet och rökmolnet är förmodligen en rejäl dos med olja som sugs in i insuget via vevhusventilationen. Inte så jättenyttigt för spridare och sånt.

Fördärva inte motorn, Martin!

Postat: 14 dec 2004 10:41
av Daniel Båge
Fortsätt kör!

Maccan har fler bilar att sälja! ;)

Postat: 14 dec 2004 10:46
av Karlsson
Läs mitt finstilta. Det är inte så gott om 2,4or...

Postat: 14 dec 2004 10:57
av Biiiver
De går bra om du fördärvar volvomotorer o dyligt, MEN INTE OPEL.......
martin, sköt om din bil o vårda den som din egen kropp........ :lol:

Postat: 14 dec 2004 11:31
av Anders Toll
Det är klart motorn ska ha mer olja!

Det finns billig skitolja på Biltema! Fyra liter till Martin blir kanon!

:worthlesswithoutpics:

:roll:

Postat: 14 dec 2004 11:37
av Maccan
Jag tror motorn har fått en smärre chock, iochmed att ägaren innan mig var en farbror (med helt otroligt fin och fluffigt hår förövrigt :roll: ) på ca 70 bast. Han har väl aldrig kört över 80 med bilen...

Varför köpte du olja på biltema??? Du fick ju med olja i köpet.. :confused:

Ang att oljelampan lyser kan detta bero på att, du min gosse, kör på fullt ställ mer eller mindre hela tiden. Och då slungas oljan runt i tråget (för detta saknar ju skvalpskydd) och kan ibland bli så att oljepumpens sug suger torrt. Och då tappar bilen oljetryck... Och lampan lyser således...

Postat: 14 dec 2004 11:47
av Maccan
Daniel Magnusson skrev:Fortsätt kör!

Maccan har fler bilar att sälja! ;)
Jajamän!
Jag kan väl sälja alla mina bilar....





....o köpa en ny Hundai Atos istället.

Postat: 14 dec 2004 14:47
av Martin Fåglefelt
"Micro" Skrev jag iofs.... 10/40 mineral....

Okej, jag byter olja.... Tänkte bara, om det inte hade varit alltför farligt, att "svettas ur det....med tiden. Men då ska jag byta...

Postat: 14 dec 2004 15:45
av Maccan
VolvoMartin skrev:"Micro" Skrev jag iofs.... 10/40 mineral....
Samma skit... :wink:

Postat: 14 dec 2004 16:06
av Martin Fåglefelt
Maccan skrev:
VolvoMartin skrev:"Micro" Skrev jag iofs.... 10/40 mineral....
Samma skit... :wink:
jaja... =)...förresten, den oljan tog ando....en kväll... vet inte vad som hade hänt, men olja fick han, och sen körde vi...

Postat: 30 jun 2005 01:11
av Highwayman.
Skulle jag vara du skulle jag kolla om den läcker olja annars borde det vara lugnt

Postat: 30 jun 2005 13:38
av Ando
Oj, en 6 månader gammal tråd! :roll:
Highwayman martin har inte ens kvar bilen...

Postat: 30 jun 2005 14:03
av Hjerpe
Ando skrev:Oj, en 6 månader gammal tråd! :roll:
Highwayman martin har inte ens kvar bilen...
Å ja kommer fortfarande ihåg hur mäktigt det var när han tappade ur minst 9 liter olja ut motorn... två fyralitersdunkar och en hel del på golvet... Fast nu ska ja inte hacka på nån här, för alla gör man små malörer ibland.

Postat: 07 jul 2005 22:34
av Karlsson
Fråga forumbossen Danne om när han skulle byta olja på sin Calibra turbo... Det är gott om avtappningspluggar under de bilarna.
:wink:






Sen kan Danne berätta om hur jag spräckte ett motorblock med hjälp av en ocentrerad koppling... :oops:

Postat: 08 jul 2005 16:17
av Martin Fåglefelt
Jonas Aegher skrev:
...Förstår mig inte på dig Martin. Lärde du dig inte på körskolan att du ska kolla oljan varje gång du ska använda bilen? :)
Eftersom många redan skrivit igen, så fyller jag i....jag gick aldrig på körskola. Har egentligen bara kört upp och skrivit upp....

Mitt körkort gick på hela 3900:- tack vare 2 uppkörningar och 4 teorier...men det är ingen fara med kunskaperna... :blush:

Postat: 08 jul 2005 20:08
av Jonas Aegher
Karlsson skrev:Sen kan Danne berätta om hur jag spräckte ett motorblock med hjälp av en ocentrerad koppling... :oops:
Nej det vill vi höra dig berätta om själv :)
Skruvmejsel och eltejp funkade inte? :D

Postat: 08 jul 2005 23:21
av Karlsson
Köp aldrig universal centeringsdorn. De passar inte i Opellameller iaf...