Karlsson skrev:Ett trix, som visserligen kräver byte av insug, är att montera på ett insug från en B230K med stående Solex, fila och dona lite så att hålen passar en stående Weber, smäll dit en 36/36 och vips så går den gamla sura Volvon betydligt bättre. Hjerpe här på forumet vet mer i detalj hur man gör.
Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.
Detta är nog det bästa du kan göra för en billig peng..
*Ta som sagt ett insug från B200K, eller B230K. Du måste även ta med de två bultarna som håller fast insuget i mitten (du ser vad jag menar när du ser det)
*Släng K-förgasaren så långt att någon aldrig hittar den igen. Men spara gaswire-rullen)
*Leta sedan upp en Ford. Gärna med V6'a och ta förgasaren därifrån.
*Slit bort allt som liknar en choke från förgasaren. Även "stagen" som håller "läpparna" tvärs över. (allt som är ivägen stjäl effekt)
*Gör två nya hål för förgasaren i insuget. (håll emot den och rita av) Och gänga upp.
*Fila även upp själva inloppet i insuget så det blit lika stort som på förgasaren.
*Skruva fast förgasaren på insuget, och smid till "gaswire-rull-fästet" (från k-motorn) Det är bla. en strömbrytare och lite anna skit som sitten där. Släng det på marken och stampa på det. här är det lite fin-smide som gäller, men du ser hur det ska va när du håller det i handen...
*Skruva ur de två pinnbultarna ur toppen som ska erättas av de bultar du sparade i punkt ett. Skruva dit hela insuget med förgasare...
*Håll emot gas-wiren (från bilen) och se vart du behöver borra hål i rullen för att det ska bli bra.
*Plugga igen att vad EGR heter, och sen är det bara att gasa... typ.
Oufh.. tror inte jag glömde nåt.. lät det krångligt.. det är det inte om man smider lite...
Ska försöka fixa lite bilder på detta bygget. Har bara byggt ett par stycken åt kompisar, så jag har inga hemma...
Men det kostar ca: 350:- och du drar lätt ifrån en insprutare. Den bästa kombinatioen har ja fått fram med en H-kam (från GLT -79-80) och polerade isugskanaler. K-kammen funkar också, men inte riktigt samma schwung i skiten.
Är det nåt som verkade knepigt, så fråga...