Sida 1 av 1

Volvotrimtips?

Postat: 02 dec 2004 20:16
av Nicke Nyman
Jaa, va ha ni för tips?? Har ju singelgasare o skulle gärna ha nån värre än den... Men ändå en singelgasare... Vill inte byta insug osv... typ bara bolton där gasaren är... sånt man kan göra över en kväll mekning... ;) Kam ha ja på G av Marcus, men sen då? Eller kan man gö nå åt den typiska Solex gasaren som sitter där nu? O för övrigt, behöver luftskruven från insuget alldeles vid gasaren, då denna va borta, undra på att bilen går dåligt... ;)

Ajöken!

Ps. O gärna en kylare om nån har, då den som sitter är lite trasig...

Postat: 02 dec 2004 21:31
av BeeMeR
mmmm... kylare :D...

///zemrén

Postat: 03 dec 2004 00:30
av Jonas Aegher
Du kan ju alltid trimma genom att sätta två solex efter varann :)

Postat: 03 dec 2004 12:42
av Martin Fåglefelt
eller så sätter du dit en SU, modell stor, och en rolig kam....sen hade jag iofs satt dit webrar...för det låter gött... 8)

Postat: 03 dec 2004 19:38
av Karlsson
Ett trix, som visserligen kräver byte av insug, är att montera på ett insug från en B230K med stående Solex, fila och dona lite så att hålen passar en stående Weber, smäll dit en 36/36 och vips så går den gamla sura Volvon betydligt bättre. Hjerpe här på forumet vet mer i detalj hur man gör.
Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.

Postat: 04 dec 2004 10:54
av Zeb
Karlsson skrev: Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.
Vilka motorer gör inte det ;)

Postat: 04 dec 2004 19:00
av Bulan
Zeb skrev:
Karlsson skrev: Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.
Vilka motorer gör inte det ;)

Öhhhh elmotorer va? :-? suck förlåt

Postat: 05 dec 2004 15:59
av Zeb
Andyman skrev:
Zeb skrev:
Vilka motorer gör inte det ;)

Öhhhh elmotorer va? :-? suck förlåt
ELände, det tänkte jag inte på :uglylol:

Postat: 06 dec 2004 19:42
av Hjerpe
Karlsson skrev:Ett trix, som visserligen kräver byte av insug, är att montera på ett insug från en B230K med stående Solex, fila och dona lite så att hålen passar en stående Weber, smäll dit en 36/36 och vips så går den gamla sura Volvon betydligt bättre. Hjerpe här på forumet vet mer i detalj hur man gör.
Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.
Detta är nog det bästa du kan göra för en billig peng..

*Ta som sagt ett insug från B200K, eller B230K. Du måste även ta med de två bultarna som håller fast insuget i mitten (du ser vad jag menar när du ser det)
*Släng K-förgasaren så långt att någon aldrig hittar den igen. Men spara gaswire-rullen)
*Leta sedan upp en Ford. Gärna med V6'a och ta förgasaren därifrån.
*Slit bort allt som liknar en choke från förgasaren. Även "stagen" som håller "läpparna" tvärs över. (allt som är ivägen stjäl effekt)
*Gör två nya hål för förgasaren i insuget. (håll emot den och rita av) Och gänga upp.
*Fila även upp själva inloppet i insuget så det blit lika stort som på förgasaren.
*Skruva fast förgasaren på insuget, och smid till "gaswire-rull-fästet" (från k-motorn) Det är bla. en strömbrytare och lite anna skit som sitten där. Släng det på marken och stampa på det. här är det lite fin-smide som gäller, men du ser hur det ska va när du håller det i handen...
*Skruva ur de två pinnbultarna ur toppen som ska erättas av de bultar du sparade i punkt ett. Skruva dit hela insuget med förgasare...
*Håll emot gas-wiren (från bilen) och se vart du behöver borra hål i rullen för att det ska bli bra.
*Plugga igen att vad EGR heter, och sen är det bara att gasa... typ.

Oufh.. tror inte jag glömde nåt.. lät det krångligt.. det är det inte om man smider lite...
Ska försöka fixa lite bilder på detta bygget. Har bara byggt ett par stycken åt kompisar, så jag har inga hemma...

Men det kostar ca: 350:- och du drar lätt ifrån en insprutare. Den bästa kombinatioen har ja fått fram med en H-kam (från GLT -79-80) och polerade isugskanaler. K-kammen funkar också, men inte riktigt samma schwung i skiten.

Är det nåt som verkade knepigt, så fråga...
:hide:

Postat: 24 jan 2005 16:52
av Hjerpe
nu finns det lite bilder på http://www.sliskracing.tk under tips % idéer.

Postat: 11 maj 2005 21:11
av jernis
Andyman skrev:
Zeb skrev:
Karlsson skrev: Volvomotorer behöver mycket luft och massor av bensin för att gå bra.
Vilka motorer gör inte det ;)

Öhhhh elmotorer va? :-? suck förlåt
Ångmotorer!!.. :mhihi: (kunde inte låta bli..he he) :banana:

Postat: 12 maj 2005 09:10
av Reco
jernis skrev:
Andyman skrev:
Zeb skrev: Vilka motorer gör inte det ;)

Öhhhh elmotorer va? :-? suck förlåt
Ångmotorer!!.. :mhihi: (kunde inte låta bli..he he) :banana:
Dieselmotorer?

It just keeps on coming :dance: :king2:

Postat: 12 maj 2005 16:59
av Hjerpe
kom på en sak, nu när denna tråden var uppe igen... nu har ja besiktigat två bilar med denna "installation".. och det är inga problem. bara du har en luftrenare på, så du kan ha sluten vevhusventilation. den från forden passar om man kapar ur ett hål som är i vägen för gasrullen.... så.