Sida 1 av 1
Hur ställa tändningen på en bmw 323i e21??
Postat: 05 aug 2004 15:17
av Nicke Nyman
En 83;a..
Ska fördelaren gå att vrida på?? Min sitter stumt, har vart på verkstad o dom får inte lös den heller... Kan man vrida rotorn?? Hur ska man göra?? Jag kan ju OMÖJLIGEN vara ensam i världen som vart me om detta... Den går tokfett nu, o en långresa på 23mil skulle gå på kanske 60liter...
Så, hjälp sökes! SNARAST!!!
Postat: 05 aug 2004 23:41
av BeeMeR
Jag tycker att blocket ser lika ut på min e30 å där går den
ju att vrida på å dra lös..
Har även ett 323 block från en e21:a å där e då fördelaren borta så den verkar ju gå ta lös
....
///zemrén
Postat: 06 aug 2004 17:41
av Nicke Nyman
BMW = BEKYMMER!!! Gängpaj i kamaxeln... Bara o byta... så, nån som har en över kan ju GÄRNA skänka bort den!
Ajöken!
Postat: 29 aug 2004 16:41
av Nicke Nyman
Nu äntligen är toppen bytt, fördelaren lös o man kan ställa tändningen... Har gjort många försök o förstår inte varför inte bilen går bra... Den får som aldrig nåt riktigt drag utan den känns som så trött... Har mina misstankar att på den förra toppen satt de en trimkam...
Iaf, fördelarlocket, har de STOR betydelse för tändningen o bilens effektkurva?? Alltså om de är fräscht och så? För de är väl inte de fräschaste, så nån kanske vet? Ska väl byta hursom men de vore kul o höra..
Ajöken!
Postat: 30 aug 2004 12:29
av Nicke Nyman
Är de ingen som vet?? Please, HELP me!
Ajöken!
Postat: 30 aug 2004 12:47
av frozen_ice
Man kanske inte kan jämföra maskinerna direkt men iaf...
Jag hade en Clio -91 för ett par år sen å där va fördelarlocket i stort sett igensatt med ärgning (stavning?) å annat bös. De va alltså riktigt mycket, så jag gjorde rent men kunde då inte känna nån skillnad just i effekt. Å andra sidan känns effekten aldrig med 79hk så...
Postat: 30 aug 2004 14:26
av Makinen
Ett dåligt fördelarlock kan ge väldigt konstiga fenomen. Min gamla AMC ökade bensinförbrukningen med ungefär 350% pga en spricka i fördelarlocket.
Blir det fukt i ett slitet och smutsigt lock kan man få överslag därinne istället för inne vid tändstiftsgapet och det är förstås inte så lyckat.
Är du 100% säker på att kamdrivningen hamnade rätt när du bytte topp?
Det ska vara bra högvarvsegenskaper i en 323i E21.
Postat: 30 aug 2004 17:53
av Fibban
Makinen skrev:Ett dåligt fördelarlock kan ge väldigt konstiga fenomen. Min gamla AMC ökade bensinförbrukningen med ungefär 350% pga en spricka i fördelarlocket.
Blir det fukt i ett slitet och smutsigt lock kan man få överslag därinne istället för inne vid tändstiftsgapet och det är förstås inte så lyckat.
Är du 100% säker på att kamdrivningen hamnade rätt när du bytte topp?
Det ska vara bra högvarvsegenskaper i en 323i E21.
Kollade rotorn, veven och kammen och allt stod på noll när remmen sattes dit. O kollade även efteråt, drog runt motorn några varv o allt stod på noll efter de oxå... Har nu iaf skruvat ner tomgången på spjällhuset och även kollat tändningen, och den var bra, så ska fixa nytt fördelarlock, tändkablarna är fräscha! Stiften skulle väl oxå bytas egentligen...
Innan ja bytte toppen, o när bilen gick som den skulle så var de skillnad, från nu o då.. men, en annan sak, de var nog trimkam i den! Så, vi får se vad som händer! Men tackar o bockar för hjälpen iaf!
// Nicke från Filles login!
Postat: 31 aug 2004 07:31
av Nicke Nyman
Jaha, då va de dax att byta drivaxlarna då... Dom börjar bli lite slitna..
Lite för mycket drifting tror jag står bakom detta, o när man inte åker med diff så blir de ibland lätt att "innerhjulet" åker med mycket spinn, osså när de sätter ner, då blir de lite för stor påfrestning. Men, nåt måste ju börja ge sig, som ja plågat den gamle!
Ajöken!
Postat: 31 aug 2004 09:23
av BeeMeR
FY på dig Nicke... Inte få du plåga
din gammla e21:a
///zemrén
Postat: 31 aug 2004 09:53
av Nicke Nyman
BeeMeR_323tic skrev:FY på dig Nicke... Inte få du plåga
din gammla e21:a
///zemrén
Hahahha, som om inte din är plågad! YEAH RIGHT!!!
Ajöken!
Postat: 31 aug 2004 10:24
av BeeMeR
TurboNicke skrev:BeeMeR_323tic skrev:FY på dig Nicke... Inte få du plåga
din gammla e21:a
///zemrén
Hahahha, som om inte din är plågad! YEAH RIGHT!!!
Ajöken!
Nej Nej Nej.... ja behöver ju inte plåga
hehe....
///zemrén
Postat: 31 aug 2004 11:08
av Nicke Nyman
BeeMeR_323tic skrev:TurboNicke skrev:BeeMeR_323tic skrev:FY på dig Nicke... Inte få du plåga
din gammla e21:a
///zemrén
Hahahha, som om inte din är plågad! YEAH RIGHT!!!
Ajöken!
Nej Nej Nej.... ja behöver ju inte plåga
hehe....
///zemrén
Joo, till sommarn om du ska hänga på mig...
Ajöken!
Postat: 31 aug 2004 18:10
av BeeMeR
hehe vi få väll se
...
blir nog även elektronisk tändning.....
///zemrén
Postat: 01 sep 2004 07:34
av Nicke Nyman
BeeMeR_323tic skrev:hehe vi få väll se
...
blir nog även elektronisk tändning.....
///zemrén
Allt som har med el att göra är jobbigt, tacka vet jag mekaniska prylar, de är fina grejjer de! Weber förgasare bla...
STOOOOOR TURBO blire...
För övrigt, vi startade Peters (Pete71) BMW igår, efter många om och men, men, inget oljetryck????
Vad beror de på?? Troligen några slangar felkopplade! Men, den startade ju iaf! Nu äre bara dit me lite laddtryck så blire FINT!
Ajöken!
Postat: 01 sep 2004 08:40
av BeeMeR
TurboNicke skrev:BeeMeR_323tic skrev:hehe vi få väll se
...
blir nog även elektronisk tändning.....
///zemrén
Allt som har med el att göra är jobbigt, tacka vet jag mekaniska prylar, de är fina grejjer de! Weber förgasare bla...
STOOOOOR TURBO blire...
För övrigt, vi startade Peters (Pete71) BMW igår, efter många om och men, men, inget oljetryck????
Vad beror de på?? Troligen några slangar felkopplade! Men, den startade ju iaf! Nu äre bara dit me lite laddtryck så blire FINT!
Ajöken!
Jo el e de värsta som finns.... men de blir bra när vi får till de... blir inte dumt å kunna ställa bak tändningen ordentligt.... mmmmm mera ladd..
Jasså?! inge oljetryck de va mindre bra...
///zemrén